Zamknij
Wiedza PR - SEO/SEM

10 przykazań SEO PR

Agnieszka Rzemińska, 2011-07-03 22:37:48

1. Jest jeden Google

Który za dobre strony i treści wynagradza, a za złe karze, czyli w ogóle ich nie wyszukuje. To przykazanie powinno być raczej traktowane, jako prawda. Prawda jest bowiem taka, że wyszukiwarka Google jest jedną z najczęściej używanych przez internautów, aż 94% z nich korzysta właśnie z Google. Specjaliści od stron internetowych powinni o tym zawsze pamiętać. Właściwie skonstruowane i dopasowane strony mają dużo większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce niż te, które są oparte w głównej mierze na grafice i mechanizmach obcych dla Google. To również informacja kluczowa dla specjalistów działających w ePR dbających o wizerunek marki, czy firmy w Internecie.

2. Nie rób strony niemiłej wyszukiwarce

To przykazanie wynika bezpośrednio z pierwszego. Podstawowy błąd, który popełniany jest w 80% przypadków, pojawia się już na etapie budowania strony internetowej. Dla osoby nieznającej się na zasadach projektowania stron www liczą się takie rzeczy, jak wygląd strony oraz zakładki z ważnymi dla niego, czy raczej dla potencjalnych odbiorców informacjami. Jednak takie elementy są wynikiem końcowym.

- „Cały mechanizm strony, jej wnętrze jest niezwykle ważne nie tylko z uwagi na poprawne, szybkie i właściwe funkcjonowanie serwisu, ale również z uwagi na pozycjonowanie. Fachowcy zajmujący się tworzeniem takich stron mają, a przynajmniej powinni mieć, na uwadze to, że strona musi być skonstruowana w sposób przyjazny dla wyszukiwarki Google. Tak lubiane przez niektórych strony flashowe, atrakcyjne wizualnie dla internautów, są zupełnie niezauważane przez wyszukiwarkę Google. Google czyta przede wszystkim teksty, a nie grafikę. Dlatego też potencjalny klient szukając strony związanej np. z tematyką ślubną może jej w ogóle w wyszukiwarce nie znaleźć, pomimo, że będzie ona bogata w grafikę i piękne zdjęcia. Z uwagi na brak odpowiednio zredagowanych i sformatowanych treści, wyszukiwarka po prostu jej nie w ogóle nie zauważy” – komentuje Anna Sikorska, dyrektor marki AdSeo.

3. Pamiętaj o treści

Co więc jest ważne? Treść, kontent czy tekst – najważniejszy materiał, na którym możliwe są działania SEO PR i który jest widoczny dla wyszukiwarki Google. Właściwie napisane, zredagowane teksty to największy skarb. Jedną sprawą są tutaj treści znajdujące się na stronie internetowej danej marki czy firmy, zupełnie inną treści czy materiały publikowane na jej temat na różnych portalach, blogach czy forach. Internauci szukając informacji w sieci o konkretnym produkcie mogą trafić nie tylko na stronę firmową, ale również na inne portale, gdzie są wartościowe artykuły, opinie oraz inne publikacje. Do wszystkich tych materiałów udostępnianych online internauci docierają przede wszystkim poprzez wyszukiwarkę. Liczby mówią same za siebie, aż 3,5 miliarda zapytań dziennie!

4. Pierwsze było słowo

Dlatego przystępując do pracy nad tekstami, artykułami, informacjami prasowymi, wypowiedziami ekspertów należy pamiętać, że punktem wyjścia jest identyfikacja najważniejszych słów kluczowych. W dopasowaniu tym należy uwzględnić zarówno to, co chcemy przekazać jak i to, w jaki sposób internauci szukają takich informacji. Trzeba przede wszystkim uświadomić sobie, co interesuje naszych odbiorców. Wybadanie, czego najczęściej szukają w Internecie i w jaki sposób to robią. Mając do dyspozycji tak opracowany zestaw tworzymy materiał PR bazując na odpowiedniej grupie fraz.

- „Każdy tekst, który chcemy opublikować w sieci powinien być dostosowany do wymagań wyszukiwarek internetowych, odpowiednio zindeksowany, co pozwoli na zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukania. Teksty muszą być bogate w słowa, które są najczęściej wpisywane do wyszukiwarek przez grupy docelowe danej marki”- podsumowuje Anna Sikorska.

5. Nie wybieraj fraz na daremnie

Wybieranie fraz kluczowych powinno być procesem dobrze przemyślanym i poprzedzonym audytem sieci. Tylko wtedy znając sytuację wyjściową mamy możliwość dobrania najwłaściwszych fraz kluczowych. Znając schemat poszukiwań informacji przez internautów możemy dopasować je z bardzo dużą dokładnością. Często lista wytypowanych fraz jest zbytnio rozbudowana, ciągnie się w nieskończoność, gdyż zawiera wszystkie możliwe warianty jednego słowa, generuje to dodatkowe, niemałe koszty, a nie przekłada się na efekty. Należy pamiętać, że często nie ilość, a właściwe dopasowanie słów kluczowych decyduje o sukcesie.

6. Nie lekceważ formy

W działaniach SEO PR-owych zaraz obok fraz i słów kluczowych równie ważne jest właściwe sformatowanie całego tekstu. Słowa kluczowe powinny być we właściwy sposób wyeksponowane i rozmieszczone tak, aby uzyskać właściwe indeksowanie tekstu przez wyszukiwarki. Są reguły, których łamać nie wolno. Tytuły i śródtytuły powinny zawierać słowa, na których nam szczególnie zależy. Z punktu widzenia pozycjonowania strategiczną pozycje ma pierwszy akapit. Dlatego też to właśnie on powinien być szczególnie nasycony słowami kluczowymi. Dodatkowe korzyści przynosi linkowanie takich słów oraz specjalnie dedykowane metatagi. To tylko niektóre żelazne zasady, których należy przestrzegać.

7. Bądź samowystarczalny

Zredagowanie tekstu, wybór fraz kluczowych, odpowiednie ich rozłożenie – to czynności, które wykonują specjaliści PR. Kolejnym ich zadaniem jest opublikowanie tych treści w odpowiednich miejscach w sieci, poza stroną firmową. Wskazane jest oczywiście prowadzenie regularnych relacji z mediami online jednak pojawienie się publikacji jest w dużej mierze niezależne od nas. Nic straconego, gdyż z odsieczą przychodzą takie rozwiązania, jak portale społecznościowe, blogi, mikroblogi czyli miejsca, w których kontent tworzą sami internauci. Jakie korzyści przynosi nam publikowanie treści przez nas samych? Przede wszystkim mamy pewność, że opublikowany tekst będzie miał dokładnie taką formę, jaką mu nadaliśmy, z tymi samymi tytułami, śródtytułami bez żadnych zmian, a to przecież jest dla nas najważniejsze.

8. Współpracuj

SEO PR to połączenie działań PR-owych prowadzonych w Internecie z mechanizmami pozycjonującymi. Wiemy już, że materiałem do pracy jest tutaj tekst. Zadaniem specjalistów od PR jest właściwe jego skonstruowanie tak, żeby z jednej strony przekazywały ważne dla Klienta treści, z drugiej, aby były w odpowiedni sposób skonstruowane i przyjazne dla wyszukiwarki Google. W tym miejscu pałeczkę przejmują specjaliści od pozycjonowania, którzy dają swoją wiedzę techniczną i analityczną. Tylko połączenie tych dwóch dziedzin i ścisła współpraca specjalistów zajmujących się takimi zagadnieniami daje realne efekty. Współpraca i konsultacja wszystkich działań warunkuje sukces.

9. Nie pożądaj miejsc, których nie możesz osiągnąć

Często zdarza się, że ludzie nieznający mechanizmów pozycjonowania myślą, że podjęcie takich działań przynosi natychmiastowe efekty i że działania takie są dla wszystkich. W teorii wszystko wygląda lepiej niż w praktyce. Nie inaczej jest tutaj. Jak podkreśla Anna Sikorska: „każda branża nadaje się na działania SEO PR, ale nie każda strona internetowa spełnia warunki. Jest to pierwszy problem, który już na wstępie sprawia, że pomimo dużych nakładów pracy i finansów nigdy strona taka nie osiągnie wysokich pozycji. Niewłaściwie dobrane słowa kluczowe oraz niedopasowane teksty również nie dają szans na poprawę wizerunku firmy w sieci.”

10. Bądź systematyczny

SEO PR to działania, które budują wizerunek marki w sieci. Pomagają dotrzeć internautom do informacji, których szukają, a firmom dają możliwość wyjścia naprzeciw odbiorcom. Aby działania SEO PR przyniosły zamierzone efekty muszą być prowadzone w sposób ciągły i systematyczny. Nie można zaplanować miesięcznej kampanii i oczekiwać spektakularnych rezultatów. W zależności od sytuacji wyjściowej firmy/marki/czy produktu, którym będziemy się zajmować, stanu i kondycji strony internetowej oraz dotychczasowej aktywności w sieci zależy czas, w jakim będzie można osiągnąć efekty. Warto na bieżąco dostarczać materiał, aktualności i wszelkie informacje, które tworzą swojego rodzaju drabinę do najwyższych pozycji na liście wyszukiwania.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Agnieszka Rzemińska

Specialista ds. Public Relations w agencji VanguardPR.

Ostatnie artykuły tego autoraCzy każda firma może się promować w sieci?

Internet to w chwili obecnej element niemal każdej kampanii marketingowej czy PR-owej. Nie mogą się bez ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

"Duża gotówka, niecała stówka!" - nowa kampania produktowa Kasy Stefczyka

6 marca 2017 r. ruszyła nowa kampania Kasy Stefczyka. Tym razem bohaterowie znani z poprzednich spotów ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...