Zamknij
Relacje

20 lat minęło… Konferencja NASK

Gabriela Jatkowska, 2011-08-07 22:11:51

17 sierpnia 2011 roku minęło dokładnie 20 lat kiedy w Polsce wysłano pierwszego maila. O tym, co dał nam Internet, jak się zmienił, zmienił nas oraz nasz świat dyskutowano na konferencji zorganizowanej przez NASK dokładnie w dwudziestą rocznicę Internetu w Polsce.

Próby podłączenia do światowej sieci miały miejsce już w latach 80-tych, nawet początki lat 70 – tych mogły przynieść nieoczekiwane rozwiązania. Jednak braki sprzętowe, finansowe, a zwłaszcza polityczne (izolacja Polski) zaprowadziły świat nauki, fizyki, astronomii do dnia 17 sierpnia 1991r., kiedy to nastąpiła wymiana maili. Jak dowiedzieli się zgromadzeni uczestnicy, początkowa prędkość łącza wyniosła zaledwie 9600 b/s.

Lep na muchy

Najżwawszą częścią dyskusji była tematyka, która rodzi wiele pytań, często pozostawionych bez odpowiedzi – mianowicie bezpieczeństwo w Internecie. Dyskusja podjęła kilka wątków – począwszy od tego, czy należy ograniczać wolność wypowiedzi w Internecie i kiedy to odgórnie sterowane bezpieczeństwo przybiera formę karykaturalną? Czy faktycznie mamy problem z wolnością i czy przypadkiem nie jest to problem sztucznie generowany? Jak stwierdził Marek Hołyński, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego – Bezpieczeństwo jest jak włamywanie się 16 letniego hackera do danych Pentagonu. Pentagon wystawia serwer niczym lep na muchy, świat okrąża informacja o triumfie nastolatka, a w rzeczywistości nikt nikomu danych nie wykrada. Na pewno jednak w Internecie widać zapowiedź nowego biznesu – handel danymi, naszymi danymi, które krążą po serwerach, zapamiętane w portalach społecznościowych – to przyszłość, która stanie się podwaliną wielu baz danych. Często bez naszej zgody.

Słowa kluczowe są passé

Kiedyś rynkiem innowacyjnym były kraje bogate, nastawione na jednokierunkową globalizację. Dziś głównym źródłem innowacji są kraje wschodu – Chiny, Indie, także Afryka. Globalizacja zaczyna zmieniać się w kierunku segmentacji oraz protekcjonizmu rodzimych rynków. Jakie w ogóle innowacje nas czekają? Paneliści zgodnie stwierdzili, że po pierwsze nasze dzieci pracować będą w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Zawody te tworzą się na zapleczu nowych technologii, bądź na skutek ich rozwoju. Ponadto? Prowadzone są próby nad interfejsami reagującymi na dotyk. To, z czym mogliśmy spotkać się w „Raporcie mniejszości” faktycznie istnieje. Podobnie jak interfejsy zapachowe, czy smakowe – stwierdził Edwin Bendyk, dziennikarz tygodnika „Polityka”. Trwają też śmiałe koncepcje nt. stworzenia cyborgosystemów ożywionych, tudzież cyfryzacja na siatkówkę oka.

Jak będzie wyglądać tego typu konferencja za lat 10? Próba na to pytanie nieoczekiwanie przyniosła konstatację, ze wcale nie w mobilnej cyberprzestrzeni. – Będzie na pewno wielozadaniowa – wzbogacona i interaktywna – podsumował Edwin Bendyk. Angażująca wszystkich uczestników. Tak, jak jeszcze do niedawno informacji szukało się po słowach kluczowych, co dziś jest już passé, tak za kilka – kilkanaście lat słuchacze nie będą jedynie słuchaczami.

Konferencja „20 lat Internetu w Polsce Początki i wyzwania jutra”, odbyła się w dniu 17 sierpnia, w siedzibie Villa Foksal, zorganizowana przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK), która w 1991 roku podłączyła Polskę do Internetu.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Gabriela Jatkowska

Dziennikarka zajmująca się tematyką sportową, turystyczną, społeczną. Od niedawna także PR – em. Związana na stałe z Brytyjsko Polską Izbą Handlową. Kocha Londyn i kulturę angielską. ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...