Zamknij
Nowości - Auto-moto

20 listopada Dniem Ofiar Wypadków Drogowych

Witold Sokołowski, 2011-11-17 16:32:41

Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych obchodzony jest w tym roku 20 listopada. Badania pokazują, że aż 44 proc. ofiar wypadków to członkowie rodzin kierowców, ich przyjaciele lub znajomi.


„Czy pamięta pani sam moment wypadku? Na jakich światłach wjechała pani na skrzyżowanie? Jakie były warunki atmosferyczne? Czy syn był przypięty pasami?” – pyta prokurator Remigiusz Krynke, bohater spotu telewizyjnego tegorocznej kampanii „Drogi zaufania”. Z narracji wynika, że do wypadku doszło z winy kobiety, a ofiarą jest jej syn.


– Matka zabija własne dziecko. Gdyby nie stało się to na drodze, społeczeństwo ochrzciłoby ją mianem „dzieciobójczyni” i skazało na społeczny ostracyzm – mówi Paweł Aigner, reżyser spotu. – Dla sprawczyni śledztwo jest niewątpliwie trudnym i bolesnym zmierzeniem się z własną winą i odpowiedzialnością. Prokurator czyni zadość prawu, nieświadomie prowokując osobisty rachunek sumienia – dodaje. Badania pokazują, że aż 44 proc. sprawców wypadków zna swoje ofiary; giną w nich członkowie ich rodzin, przyjaciele lub znajomi. Spot „Dróg zaufania” dotyka tematu tabu.


Wszystkie spoty stanowić mają swoiste studium wielowymiarowości wypadku i jego konsekwencji. – Budujemy przestrzeń dla wyobraźni: skrótowa forma, dynamiczny montaż, szybkie ujęcia, nietypowy dźwięk. Tu nic nie jest powiedziane wprost – zaznacza Krzysztof Kiziewicz, reżyser spotów telewizyjnych. Drugi z reżyserów Paweł Aigner uważa, że dzięki temu spoty zostają pozbawione „nachalnej teatralności”.


– Z pozoru nieistniejąca fabuła nadaje 30-sekundowym obrazom sens i wiarygodność, co najciekawsze wszystkie słowa zostały wypowiedziane przez naszych bohaterów, to są ich przemyślenia i refleksje, ani jedno słowo nie zostało narzucone im przez realizatorów – mówi Aigner. – Najważniejsze to trafić do emocji i wrażliwości widza, przestrzec, pokazać konsekwencje braku roztropności, ale nie moralizować – dodaje.


Na kampanię obok emocjonalnych komunikatów w radiu i telewizji składają się przekazy racjonalne, upowszechniane zwłaszcza w internecie i prasie pod hasłem „Złe nawyki dobrych kierowców”. W ten sposób autorzy kampanii chcą uświadomić odbiorcom, że wystarczy drobny błąd, złe przyzwyczajenie, by spowodować tragiczny wypadek drogowy. Robią to na przekór samoocenie polskich kierowców, z których aż 95 proc. w badaniach TNS OBOP zaliczyło siebie do grona dobrych kierowców.


– W slogan wpisana jest celowa przewrotność. Nie dyskwalifikujemy tych, którzy oceniają siebie jako dobrych kierowców, choć wcale nimi nie są. Nie ośmieszamy ich i nie piętnujemy. Pokazujemy natomiast, że niemal wszyscy obarczeni jesteśmy złymi nawykami, tkwimy w niesprawdzonych przekonaniach, żyjemy mitami o bezpieczeństwie drogowym, a pomimo to na drodze nie odpuszcza nas pewność siebie. Chcemy uświadomić odbiorcom paradoks tej sytuacji – mówi Marcin Hołota ze Sparing Communication Group.


Kampania realizowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ramach programu „Drogi zaufania”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Za strategię i kreację, jak w zeszłym roku, odpowiadają Marcin Hołota i Mateusz Wojnarowski z agencji Sparing Communication Group. Spoty pokazywane są m.in. w TVP, Polsacie i TVN.


Kampania przygotowana przez ten team dla GDDKiA w 2010 r. otrzymała m.in. Złotego Orła, Kreaturę, nagrodę Media Trendy; była też nominowana w prestiżowym międzynarodowym konkursie reklamowym Golden Hammer.



 

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...