Zamknij
Wiedza PR - E-mailing

Aby formularz na stronie działał lepiej...

Tomasz Lewandowski , 2010-03-19 08:43:33

Powoli, choć nieuchronnie, SEMcamp - nieformalne spotkania i cykle wykładów specjalistów z branży search engine marketing, wpisują sie do kalendarza obowiązkowych eventów dla marketerów zainteresowanych problematyka marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Na czwartym z kolei – wrześniowym spotkaniu pod szyldem SEMcamp, prezentacje zatytułowana „Analityka i optymalizacja formularzy internetowych z wykorzystaniem Google Analytics oraz Website Optimizer” przedstawił Tomasz Lewandowski, certyfikowany konsultant Google Analytics w agencji Bluerank. Poniżej prezentujemy relacje z jego wystąpienia, w szczególności zwracając uwagę na problematykę zagadnienia związanego z analiza bledów oraz na praktyczne dla marketerów wnioski płynące z wykładu.

Formularz formularzowi nierówny

Większość dużych serwisów sprzedających spersonalizowane produkty lub usługi online, zamieszcza na swoich stronach formularze konsultacyjne lub sprzedażowe. Formularze pozwalają na komunikacje z użytkownikiem, bądź precyzyjne przeprowadzenie go przez niejednokrotnie skomplikowany proces zakupu. Konstrukcja formularza przekłada sie na jego jakość, co z kolei decyduje o jego skuteczności. Niezależnie, czy zależy nam na sprawnym pozyskaniu informacji o internaucie, czy te! na efektywnej sprzedaży naszych produktów, niewłaściwe przygotowany formularz może szybko zniechęcić użytkownika do podjęcia pożądanych przez nas akcji. Co gorsza, pełny jak najlepszych chęci użytkownik może przebrnąć przez wszystkie pola i etapy, a mimo to informacje jakie napłyną za pośrednictwem formularza nie będą kompletne lub wartościowe dla nas. Ryzyko to występuje szczególnie w przypadku kwestionariuszy bardzo rozbudowanych, gdzie użytkownik ma do pokonania wiele kroków wprowadzania danych. Dobrze przygotowany, skuteczny formularz oznacza mniejsza ilość bledów, wyższy stopień zadowolenia użytkowników oraz większą ilość konwersji, co w prosty sposób przekłada sie na wymierne efekty finansowe. Jest wiec o co powalczyć. A jakim orędziem? Google Analytics i Website Optimizer beda idealne.

Google Analytics - formuła na sukces

Narzędzia, jakim jest Google Analytics, prawdopodobnie większości specjalistów do spraw marketingu online przedstawiać nie trzeba. Dla mniej wtajemniczonych dodajmy tylko, i! jest to instrument, który poprzez analitykę sieciowa pozwala na obserwacje i interpretacje ruchu w witrynie oraz pomiar skuteczności działań marketingowych. Jego zaawansowane funkcje pozwalają na analizowanie danych o ruchu na stronie. W jaki sposób Google Analytics może posłużyć do ulepszenia formularzy na stronie WWW, omawiamy poniżej. Weryfikacja funkcjonalności formularzy mogą już zostać objęte formularze istniejące w testowej wersji danego serwisu. Proces optymalizacji formularzy z wykorzystaniem Google Analytics dla nowego serwisu mógłby wyglądać w następujący sposób…

  1. Analiza wymagań
  2. Projekt funkcjonalny
  3. Stworzenie makiety, testy prototypu (analiza jakościowa)
  4. Uruchomienie wersji beta
  5. Implementacja kodów potrzebnych do analizy w GA.
  6. Analiza formularzy przy wykorzystaniu Google Analytics

Faza uruchomienia wersji beta serwisu to jednocześnie moment, w którym już możemy korzystać z narzędzia GA. Analiza działań podjętych przez grupę testerów pozwoli na zweryfikowanie skuteczności przygotowanych wcześniej formularzy. Wybierając osoby do testów warto postarać sie, o ile jest to możliwe, aby grupa testerów była reprezentatywna względem naszej grupy docelowej. Testerzy reprezentatywni wobec grupy docelowej, zapewnia prawdopodobieństwo wychwycenia wszelkich trudności, jakie napotkać na swojej drodze mogą przyszli użytkownicy serwisu. Warto wiedzieć, że problemy z wypełnieniem formularza mogą mieć podłoże nie tylko technologiczne, ale również w dużej mierze semantyczno - interpretacyjne. Dobrze dobrana grupa testerów pomoże wiec wykryć, w jakim stopniu występują potencjalne kłopoty z wypełnieniem formularza, oraz jakiego rodzaju błędy pojawiają sie najczęściej. Zastosowanie narzędzia Google Analytics jest również możliwe, a nawet wskazane, w przypadku formularzy występujących w serwisach, które już od jakiegoś czasu są dostępne dla wszystkich użytkowników Sieci. Pozwoli to na weryfikacje ich skuteczności, a następnie stosowna optymalizacje. W tym celu najlepiej rozpocząć od analizy bledów.

Analiza błedów – od ogółu, do szczegółu

Na początek należy dokonać selekcji pozwalającej na wyłonienie pól formularzy, które są objęte walidacja. Dla wybranych pół wprowadzić należy kod błędu, który następnie może zostać załadowany do adresu URL strony. Rejestracja błędu może mieć równie! miejsce poprzez wirtualny adres strony lub tzw. event. Zapisanie błędu w realnym adresie URL lub wirtualnym adresie strony ma miejsce po wysłaniu przez użytkowników formularza. Rejestracja poprzez event jest odpowiednia opcja w przypadku, gdy walidacja w formularzu następuje w momencie wprowadzenia informacji do pola formularza. W tak przygotowanym modelu każdy niepoprawny wpis oznaczać będzie problem użytkownika podczas wypełniania formularza. Du!a liczba testerów (w tym przypadku ju! realnych u!ytkowników) pozwoli nakreślić statystyczny obraz obszarów, z którymi internauci maja największe problemy. Google Analytics pozwala równie! na wybór sposobu kodowania błędów. Istnieje możliwość zastosowania jednego kodu dopasowanego do wszystkich pól formularza objętych walidacja lub dobranie indywidualnego kodu dla każdego pola. Możemy na przykład zastosować kodowanie w wersji dwójkowej lub dziesiętnej dla rejestracji informacji o błędzie dla wszystkich pól formularza. Możemy równie! zastosować kodowanie za pomocą kodu indywidualnego umożliwiającego zaaplikowanie kombinacji popełnionych błędów np. dla pól email i telefon. Wariantów jest dużo, a wybrane rozwiązanie zależy od specyfiki formularza poddawanego analizie.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Tomasz Lewandowski

agencja Bluerank

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...