Zamknij
Gor帷y temat

Adam Ma造sz. Druga m這do嗆 w marketingu?

Anita Widman-Drzewiecka

W sobot 26 marca Adam Ma造sz zako鎍zy oficjalnie sw wieloletni karier. Milionom Polaków 瘸l si rozsta z Ma造szem. Nic dziwnego, bo to po瞠gnanie z legend, z silnymi emocjami. Ale zapewne 瘸l równie sponsorom, którym dot康 skoczek przynosi wielkie zyski.

Zdaje si jednak, 瞠 pan Adam nie zamierza siedzie na emeryturze, propozycji z pewno軼i b璠zie mia a nadto. Dla specjalistów od marketingu to teraz nie lada wyzwanie, wszak szybko takie uwielbienie dla sportowca mo瞠 si nie powtórzy. Dlatego dwoj si i troj… Sobotni benefis w Zakopanem jest tego najlepszym dowodem.

Czy Ma造sz kierowca rajdowy, jak sugerowano, lub trener skoczków wci捫 b璠zie przynosi zyski. (Jak podaje Mediarun.pl Ma造sz ma by wart 242 mln z.). Moje pytanie nie brzmi jednak, co dalej z karier Ma造sza, a raczej: czy istnieje szansa na podtrzymanie „ma造szomanii”? Czy warto b璠zie w Ma造sza wci捫 inwestowa? Czy w ogóle warto inwestowa w sportowców „na emeryturze”?

Norbert Ofma雟kiNorbert Ofma雟ki (Prezes Zarz康u, On Board San Markos Group): W przypadku Adama Ma造sza mo瞠my rozwa篡 dwa scenariusze rozwoju zjawiska tzw. ma造szomanii: jeden optymistyczny i drugi pesymistyczny.

Do tej pory wizerunek skoczka z Wis造 by nienaganny. Olbrzymie sukcesy sportowe oraz mi豉 aparycja powoduj, 瞠 Ma造sz jest postrzegany jako autorytet nie tylko w skokach narciarskich, ale równie w wielu innych dziedzinach 篡cia. Zawsze skromny, odnosz帷y si z szacunkiem do ludzi, przyci庵a sympati. Wizerunek mistrza jest w 100% zgodny z tym, jak si zachowuje i co mówi.

Adam Ma造sz to dzi niezmiernie cenna polska marka narodowa, o wykorzystanie której b璠zie zabiega wiele firm, organizacji a nawet partii politycznych. To ikona, która mo瞠 przekona Polaków do wielu rzeczy i o tym doskonale wiedz marketerzy i partyjni spin doktorzy. S康z, 瞠 popularno嗆 mistrza utrzyma si jeszcze przez jaki czas, a nast瘼nie zacznie spada. B璠zie to zale瘸這 od jego aktywno軼i medialnej oraz odpowiednim przez niego wyborze obszarów swojej dzia豉lno軼i poza sportowej.

Jak mo積a si spodziewa w najbli窺zym czasie Adam Ma造sz otrzyma wiele propozycji intratnych kontraktów reklamowych. B璠zie si to odbywa這 na fali popularno軼i mistrza. Radzi豚ym tutaj szczególn ostro積o嗆 przy wyborze projektów, w które zaanga簑je si Pan Adam. Pochopny udzia w wielu kampaniach reklamowych mo瞠 tylko zaszkodzi spójnemu wizerunkowi mistrza. Wiele korzystniejsze dla podtrzymania wizerunku Ma造sza b璠zie czynne zaanga穎wanie swojej osoby w dzia豉nia pro bono.

Doskona造m zapleczem do tego typu dzia豉 jest ju istniej帷a Fundacja Izabeli i Adama Ma造szów „Wystarczy chcie”. Pozwoli to na kontynuacj i rozwijanie wizerunku Ma造sza jako osoby, która swoim sukcesem potrafi dzieli si z innymi lud幟i.

Koniec kariery sportowca nie musi oznacza dla Adama Ma造sza ko鎍a kariery jako takiej i zanik tzw. „ma造szomanii”. Potencja mistrza z Wis造 jest wci捫 olbrzymi i czeka na w豉軼iwe zagospodarowanie. Je瞠li Pan Adam nie pope軟i b喚dów ju nied逝go wszyscy b璠ziemy mogli cieszy si sukcesami mistrza w nowej dziedzinie 篡cia.

Grzegorz KitaGrzegorz Kita (Prezes Zarz康u, Sport Management Polska): Przede wszystkim nale瘸這by tutaj rozdzieli dwie kwestie: zjawisko „ma造szomanii” i samego Adama Ma造sza. Zapewne sama „ma造szomania” wyga郾ie, bo to zjawisko spo貫czne zwi您ane z kibicowaniem Ma造szowi i skokom, które naturalnie si ko鎍zy. Ale nie zmienia to tego, 瞠 Ma造sz jest i przez nast瘼ne lata zapewne b璠zie bardzo atrakcyjnym „produktem” sportowym.

W gruncie rzeczy nie wiemy, czy on b璠zie „na emeryturze” – jako skoczek na pewno tak, ale przecie w sporcie, cho熲y w rajdach samochodowych, mo瞠 jeszcze wiele lat funkcjonowa. Ma造sz ma wci捫 bardzo du穎 do powiedzenia i dlatego wszystkiemu mo瞠 da twarz, doskonale bowiem potrafi, z marketingowego punktu widzenia, „przyku uwag”.

Ma造sz to dzi cz這wiek dojrza造 medialnie, rozmowny, zanik造 jego medialnie negatywne cechy, z ca陰 pewno軼i przygotowany do bycia w 鈍iecie mediów.

Jego pozytywny wizerunek, 鈍iadomo嗆 marki jest tak wysoka, 瞠 szybko si nie zmieni. Ma這 który sportowiec ma dzi tak wysok rozpoznawalno嗆, kilka lat temu to by這 100 procent, dzi 84. Tak czy inaczej, Ma造sz to gigant rozpoznawalno軼i.

Ale warto równie zauwa篡, 瞠 w pierwszej 10 najbardziej rozpoznawalnych sportowców jest wiele postaci „na emeryturze”. To w豉郾ie ci, którzy w jaki sposób sobie na nasz uwag zas逝篡li a pó幡iej nawet j rozwin瘭i. My郵 tu o Salecie, Kusznierewiczu czy Robercie Korzeniowskim.

Krzysztof WielkopolanKrzysztof Wielgopolan (psycholog, filozof, wiceprezes Stowarzyszenia Psychoterapii Egzystencjalnej GLE-POLSKA): Z ca陰 pewno軼i wielkie g這wy od marketingu wielu firm nie odpuszcz jeszcze „ma造szomanii”, która mo瞠 przynie嗆 im profity. Nie s康z, by ow豉dni皻e pomna瘸niem swoich dóbr i zysków by造 tak naprawd zainteresowane panem Adamem jako cz這wiekiem. S康z, 瞠 pod pozorem promowania wielkiego sportowca, który przebi si na szczyt w swojej dyscyplinie, b璠zie toczy si walka o partykularne interesy kolejnych sponsorów, na których kuszenie b璠zie zapewne wystawiony nasz wybitny skoczek.

Oczywi軼ie istnieje te mo磧iwo嗆, 瞠 przed Ma造szem pojawi si szansa zostania kim w rodzaju ambasadora popularyzacji dyscyplin zimowych, krzewienia sportu w ogóle, czego osobi軼ie bym mu 篡czy w imieniu polskiej m這dzie篡, szczególnie tej z ma造ch miasteczek i wiosek. Jednak czy tak si stanie, to zale篡 od naszego Mistrza. Mam nadziej, 瞠 Ma造sz w tej nowej dla siebie sytuacji potraktuje si z w豉軼iw sobie dotychczasow skromno軼i oraz szacunkiem dla w豉snej osoby, przynajmniej takim, jakim darzy swoich rywali.

Oce artyku:

Dotychczasowe komentarze