Zamknij
Wywiady

Agnieszka Klepacka: reklama w sieci wertykalnej bardziej skuteczna i opłacalna

Witold Sokołowski, 2013-03-01 12:18:39

Jakie są główne powody, przyczyny, dla których znalazło się miejsce na rynku dla reklamowych sieci tematycznych w Internecie?

Agnieszka Klepacka: Segmentacja rynku jest głównym powodem, dla którego zaczęły powstawać wertykalne sieci reklamowe w Internecie. Jej początki wiążą się z powołaniem do życia pierwszej sieci o tematyce biznesowej w 2006 roku. Inną przyczyną jest zmiana preferencji reklamowych marketerów, którym oprócz budowania możliwie największego zasięgu, coraz częściej zależy na bardzo precyzyjnym dotarciu do określonej grupy docelowej. Chodziło o znalezienie alternatywy jakościowej dla reklamy w portalach, czy sieciach horyzontalnych. Działania wykorzystujące potencjał kontentu witryn tematycznych służą zdecydowanie innym celom niż projekty oparte wyłącznie o możliwości zasięgowe. Witryny kategorii premium, a głównie takie skupiamy w ramach Cormedia - świetnie sprawdzają się zarówno w kampaniach o charakterze np. promocyjnym, sprzedażowym, jak również w działaniach brandingowych. Sieci tematyczne stanowią również ciekawą alternatywę dla klientów wykorzystujących w swoich strategiach marketingowych dotarcie do wybranych grup docelowych poprzez targetowanie behawioralne.

Czym różnią się kampanie realizowane w sieciach wertykalnych od tych emitowanych w portalach, czy sieciach horyzontalnych?

A.K.: Podstawowa różnica dotyczy jakości. Rozumiem przez to bardzo precyzyjne dotarcie do wskazanej grupy docelowej oraz wykorzystanie takich form reklamowych, które są bardzo mocno skojarzone z kontentem wybranych witryn. Formy reklamowe nie muszą być inwazyjne, aby były skuteczne. Zwykle emitowane są w miejscach, z których korzysta określona grupa użytkowników. Najczęściej stosuje się reklamę natywną, która jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem w sieciach tematycznych. Bardzo dobra znajomość branży, specyfiki serwisów oraz ogromna wiedza o użytkownikach sprawia, że realizowane kampanie są dużo bardziej skuteczne. Dzięki tym możliwościom reklamodawca może pokusić się o realizację projektów reklamowych, mających na celu komunikację z bardzo ściśle określoną grupą zawodową np. z architektami, glazurnikami, prawnikami czy lekarzami. Dzięki tak zaawansowanej wiedzy o użytkownikach, ich preferencjach, możemy dobierać takie modele emisji i formy reklamowe, które najpełniej się sprawdzają i charakteryzują najwyższą efektywnością. W opinii naszych klientów przejścia na stronę wygenerowane w ramach emisji w sieci tematycznej - są dużo bardziej wartościowe, gdyż nie wynikają z przypadkowych kliknięć w reklamę. Wszystkie projekty realizowane w serwisach sieci wertykalnej są skojarzone kontekstowo z tematyką serwisów. Nie wyświetlane są tzw. „kampanie zasięgowe”, które rozpraszają użytkownika i obniżają wartość reklamową danego miejsca.

Jak zaplanować skuteczną kampanię w sieci tematycznej?

A.K.: Z moich doświadczeń wynika, że najbardziej sprawdzają się wszelkiego rodzaju projekty niestandardowe, przygotowane z uwzględnieniem specyfiki branży, w której działa reklamodawca. Wypróbowanych rozwiązań mamy bardzo wiele, dzięki czemu klienci naszych sieci mogą wybierać między nimi, dopasowywać do swoich oczekiwań, preferencji i potrzeb. W sieciach tematycznych najważniejsza jest jakość serwisu, dopiero później jego oglądalność. Specjalizacja w danej dziedzinie sprzyja nawiązywaniu bliższych relacji z reklamodawcami z wybranych branż. Znajomość ich oferty, produktów, specyfiki działania - pozwala na tworzenie optymalnych rozwiązań reklamowych, dedykowanych określonej grupie klientów. Stwarza wiele możliwości podnoszenia jakości i skuteczności kampanii - poprzez optymalizację powierzchni i narzędzi reklamowych . Takie rozwiązanie daje reklamodawcy komfort planowania działań promocyjnych w Internecie, gdyż ryzyko realizacji nieudanej, nieskutecznej kampanii – jest tu bardzo ograniczone. Największy wpływ na to ma specjalizacja w danej branży. Jej znaczenie w osiąganiu wysokiej skuteczności jest ogromne. Wypracowanie najskuteczniejszych metod docierania do wybranych grup celowych to nadrzędne zadanie internetowych sieci tematycznych. Właśnie w specjalizacji tkwi źródło przewagi konkurencyjnej, budowanej w ramach sieci wertykalnych. Stały i bezpośredni kontakt z daną branżą - sprzyja szybkości reagowania na zachodzące zmiany. Będąc aktywnym uczestnikiem wybranego segmentu rynku - sieci tematyczne znacznie lepiej znają aktualne i przyszłe potrzeby swoich klientów. Modele emisji reklam mogą się zatem bardzo płynnie zmieniać i szybko do nich dostosowywać.

Jakie korzyści ze współpracy z siecią tematyczną odnoszą wydawcy?

A.K.: Sieci wertykalne to również świetne rozwiązanie dla wydawców, którzy za ich pośrednictwem mogą sprzedawać swoją powierzchnię po wyższych stawkach niż w sieciach horyzontalnych. Tutaj trafiają do nich emisje dedykowane, a nie tanie pakiety zasięgowe. W sieciach tematycznych bardzo dużo powierzchni sprzedawanej jest w modelu emisji Flat Fee (stała obecność czasowa). Zapewnia to serwisom dużo wyższe przychody, co sprzyja inwestowaniu w kontent, a w konsekwencji umocnieniu ich pozycji na rynku. Dzięki takim działaniom bardzo często początkowo małe, niewiele znaczące serwisy branżowe – przechodzą do kategorii premium w określonej tematyce. Klientami sieci tematycznych nie są jedynie producenci, sprzedawcy niszowych produktów, czy też usług, kierowanych do wybranych grup celowych. Są nimi wszyscy reklamodawcy, którym zależy na jakości kontekstu reklamowego. W sieciach wertykalnych nie ma mowy o przypadkowości miejsc emisji, gdyż poza doborem kreacji, formy i przekazu reklamowego – kontekst ma kluczowe znaczenie dla efektywności. Bardzo ważne jest zatem pozyskanie do współpracy najbardziej wartościowych serwisów wybranych kategorii tematycznych. Pojedynczym wydawcom trudniej jest konkurować o budżety dużych marketerów, obsługiwanych często przez domy mediowe. Będąc w sieci - mają zdecydowanie większe szanse na monetyzację wąskotematycznego kontentu, jaki tworzą. Nawet wydawca małego, tematycznego serwisu w sieci wertykalnej może liczyć na przychody z dedykowanych kampanii. Ze współpracy z siecią horyzontalną mógłby pozyskać jedynie kampanie w modelu CPM, CPC, z których niewiele odsłon przypadłoby na jego serwis. Dlatego sieci tematyczne, w przypadku takich wydawców stanowią dla nich dużo ciekawszą opcję. Sieci tematyczne nie są dziś jedynie alternatywą reklamową, a często stałym, jakościowym elementem kampanii reklamowych w Internecie.

Agnieszka Klepacka, Dyrektor Handlowy firmy Cormedia. Z branżą reklamy internetowej związana od 2001 r. Doświadczenie z e- marketingu i reklamy on- line zdobywała jako Specjalista ds. Kluczowych Klientów w Wydawnictwie Murator. W 2004 r. dołączyła do zespołu Adama Dyby w ramach IDMnet. Zajmowała się pozyskiwaniem klientów i planowaniem kampanii reklamowych, głównie w kategorii budownictwo i biznes. Od sierpnia 2006 roku objęła stanowisko Kierownika działu klientów bezpośrednich. Odpowiadała za pracę tej komórki do grudnia 2007, kiedy to zaabsorbowała ją nowa rola – macierzyństwo. W Cormedia odpowiedzialna za kreowanie i wdrażanie strategii sprzedażowej firmy, organizację działu sprzedaży bezpośredniej i agencyjnej, prowadzenie negocjacji handlowych, kontrolę realizowanych budżetów reklamowych klientów i realizację planu sprzedaży.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...