Zamknij
Wiedza PR - Studium przypadku

Akumulator.pl – czyli jak komunikować się z klientem gdy branża nie jest „sexy”

Dominik Wartecki, 2009-11-12 08:40:18

Projekt Akumulator.pl został wymyślony i opracowany przez Centrę S.A. (www.centra.com.pl) w 2005 roku. Był on częścią działań, jakie poznańska agencja reklamowa FRESH przeprowadziła w celu odświeżenia wizerunku marki Centra S.A. – największego polskiego producenta akumulatorów. Agencja zdecydowała się na budowę vortalu Akumulator.pl, który w żaden sposób nie będzie związany ze stroną korporacyjną Centra S.A. Serwisu który będzie bazą wiedzy oraz platformą do komunikacji dwukierunkowej z klientem ostatecznym, a jego zadanie będzie miało wymiar wizerunkowy, a nie sprzedażowy.

Główne cele jakie postawiono przed projektem Akumulator.pl (www.akumulator.pl) to:

1). stworzenie wizerunku poznańskiego producenta akumulatorów jako eksperta dbającego o klienta ostatecznego i jego edukację w dziedzinie eksploatacji akumulatorów,

2). odświeżenie i odmłodzenie marki Centra (produkt nowoczesny i dynamiczny, prostota i komunikatywność oraz wyznaczanie nowych trendów jako lider rynku),

3). zwrócenie uwagi młodszych Klientów (wiek 25-35 lat) na produkty Centry,

4). budowa vortalu o akumulatorach, który stanie się nowym medium komunikacyjnym Centra S.A. oraz bazą wiedzy.

Reasumując w/w cele agencja zdecydowała się na budowę vortalu Akumulator.pl, który w żaden sposób nie będzie związany ze stroną korporacyjną Centra S.A. Serwisu który będzie bazą wiedzy oraz platformą do komunikacji dwukierunkowej z klientem ostatecznym, a jego zadanie będzie miało wymiar wizerunkowy, a nie sprzedażowy.

Założenia

Akumulator.pl został stworzony na wzór serwisów motoryzacyjnych, tak aby użytkownik odwiedzający stronę zawsze mógł zapoznać się z najświeższymi informacjami ze świata motoryzacji.
I tak w serwisie możemy wyróżnić następujące działy:

Aktualności – codziennie aktualizowany dział, który zawiera najświeższe doniesienia ze świata motoryzacji oraz sportów motorowych (żużel, rajdy, Formuła 1). W dziale aktualności znajdują się także artykuły ta temat akumulatorów samochodowych.

Akumulator – dział edukacyjny zawierający wszystkie podstawowe informacje na temat akumulatorów do samochodów osobowych, ich budowy, technologi produkcju oraz eksploatacji.

Dobre akumulatory – w tym dziale internauta może dobrać akumulator do swojego samochodu korzystając ze specjalnie przygotowanej wyszukiwarki (flash), także znaleźć sklep w swoim sąsiedztwie gdzie mogą go zakupić.

Wrzuć na luz – śmieszne reklamy, krótkie filmiki, ciekawostki ze świata moto i nie tylko.

Zima – dział stworzony w grudniu 2006 roku specjalnie w odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników. Można w nim znaleźć porady oraz teksty dotyczące eksploatacji akumulatora w okresie zimowym.

Promocja serwisu

Tworząc strategię promocji serwisu Akumulator.pl w ogóle zrezygnowano z tradycyjnych form reklamy – główne powody to minimalizacja kosztów prowadzenia serwisu. Do promocji serwisu wykorzystano głownie działalność redaktora, który udzielała się na forach motoryzacyjnych innych serwisów pomagając użytkownikom w rozwiązaniu ich problemów z akumulatorem (zyskiwał dzięki temu miano eksperta). Kolejnym zadaniem redaktora było także przygotowywanie tekstów poradnikowych oraz edukacyjnych na temat akumulatorów do specjalnego magazynu w formacie PDF „Magazyn – zawsze pod napięciem”. Magazyn ten był rozsyłany użytkownikom Akumulator.pl (baza własna), a także redakcjom serwisów i pism motoryzacyjnych. Ciekawe teksty były także publikowane w różnych agregatorach typu „digg” (www.Wykop.pl, www.Gwar.pl), co znacznie pozwalało zwiększyć zasięg ich oddziaływania (nawet do 2000 wejść z jednego tekstu).  Użytkownicy serwisu do czytania ciekawych wiadomości mogli także używać kanałów RSS. Akumulator.pl dodatkowo współpracuje z najpopularniejszym polskim agregatorem tych kanałów – Cafe News (www.cafenews.pl). Stałe umieszczenie kanału RSS Akumulator.pl w czytniku zaowocowało wzrostem miesięcznej odwiedzalności o około 5-7%.

Inna formą promocji było odpowiednie pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarkach, tak by zawsze trafiał on do „swojego targetu”. W tym celu wykorzystano zarówno metody:

1 – pozycjonowania naturalnego – specjalny dobór treści strony głównej serwisu przy uwzględnieniu słów kluczowych; wykorzystanie wsparcia, jakiego daje odpowiednio dobrany CMS (Hydraportal2; www.hydraportal.pl), który zapewnia między innymi możliwość wyświetlania linków SEO czy tagowanie stron.

2 – pozycjonowania płatnego – poprzez wykupienie linków sponsorowanych w najpopularniejszych wyszukiwarkach (między innymi w wyszukiwarce Google)

Efekty

Po 1,5 roku działania Akumulator.pl odwiedza średnio ponad 1500 unikalnych użytkowników dziennie. A ostatnie obserwacje for i list dyskusyjnych pokazują, że użytkownicy sami polecają sobie stronę Akumulator.pl jako najlepszy sposób na znalezienie odpowiedzi przy problemie z akumulatorem.

3 na 4 odwiedzających serwis korzysta z wyszukiwarki akumulatorów, a następnie sprawdza na liście sklepów, gdzie może taki akumulator zakupić.

Podczas swojej działalności ekspert Akumulator.pl odpowiedział już na ponad 2000 pytań od użytkowników. Co ważne ekspert zawsze stara się odpowiadać w ciągu 48h. Nigdy także nie neguje zakupu akumulatora innej marki niż Centra.  Dzięki codziennej aktualizacji oraz działaniom edukacyjnym w przeciągu 12 miesięcy serwis Akumulator.pl stał się poważny źródłem informacji dzięki czemu jest wykorzystywany przez Centra S.A. do publikacji informacji prasowych oraz komunikacji z klientem końcowym. Publikowane w serwisie unikalne informacje na temat Centra S.A. często wykorzystywane były przez inne serwisu motoryzacyjne jako informacje prasowe.  Największy sukces serwisu Akumulator.pl to jednak zbudowanie społeczności użytkowników, którzy utożsamiają się nie tylko z serwisem, ale także i z marką Centra. Niejednokrotnie polecają oni sami akumulatory Centra oraz serwis Akumulator.pl jako źródło rzetelnej i sprawdzonej informacji na innych forach i serwisach w odpowiedzi na zapytania innych użytkowników.


Od samego początku projekt serwisu Akumulator.pl był traktowany nie jako platforma służąca do zwiększenia sprzedaży, ale jako sposób na edukację oraz przekazywanie konkretnych treści nie tylko dla klientów końcowych Centra S.A., ale także dla wszystkich kierowców.

Wyszczególniając vortal Akumulator.pl miał spełniać następujące zadania:

  • akumulator.pl jako obiektywne źródło informacji na temat akumulatorów
  • edukacja dotycząca prawidłowego wykorzystywania akumulatorów
  • tworzenie wirtualnej społeczności poprzez włączenie użytkowników Internetu w proces tworzenia serwisu
  • uzyskanie opinii zwrotnej („feedback”) dotyczącej akumulatorów od użytkowników serwisu internetowego
  • prezentacja produktów Centry i Exide
  • kreowanie pozytywnego wizerunku Centry i jej produktów
Najważniejszym zadaniem było stworzenie grupy lojalnych Klientów. Zdecydowano, że jednym z najskuteczniejszych elementów takiej strategii będzie utworzenie wortalu tematycznego dla nabywców i użytkowników akumulatorów. Istotne było, aby użytkownicy wortalu nie mieli wrażenia przekazu stricte reklamowego, skoncentrowanego na promocji wizerunku producenta akumulatorów – firmy Centra / Exide.

Zawartość

Akumulator.pl został stworzony na wzór serwisów motoryzacyjnych, tak aby użytkownik odwiedzający stronę zawsze mógł zapoznać się z najświeższymi informacjami ze świata motoryzacji.

I tak w serwisie możemy wyróżnić następujące działy:

Aktualności – codziennie aktualizowany dział, który zawiera najświeższe doniesienia ze świata motoryzacji oraz sportów motorowych (żużel, rajdy, Formuła 1). W dziale aktualności znajdują się także artykuły ta temat akumulatorów samochodowych.

Akumulator – dział edukacyjny zawierający wszystkie podstawowe informacje na temat akumulatorów do samochodów osobowych, ich budowy, technologi produkcju oraz eksploatacji.

Dobre akumulatory – w tym dziale internauta może dobrać akumulator do swojego samochodu korzystając ze specjalnie przygotowanej wyszukiwarki (flash), także znaleźć sklep w swoim sąsiedztwie gdzie mogą go zakupić.

Wrzuć na luz – śmieszne reklamy, krótkie filmiki, ciekawostki ze świata moto i nie tylko.

Zima – dział stworzony w grudniu 2006 roku specjalnie w odpowiedzi na zapotrzebowanie użytkowników. Można w nim znaleźć porady oraz teksty dotyczące eksploatacji akumulatora w okresie zimowym.

Promocja serwisu

Tworząc strategię promocji serwisu Akumulator.pl w ogóle zrezygnowano z tradycyjnych form reklamy – główne powody to minimalizacja kosztów prowadzenia serwisu. Do promocji serwisu wykorzystano głownie działalność redaktora, który udzielała się na forach motoryzacyjnych innych serwisów pomagając użytkownikom w rozwiązaniu ich problemów z akumulatorem (zyskiwał dzięki temu miano eksperta). Kolejnym zadaniem redaktora było także przygotowywanie tekstów poradnikowych oraz edukacyjnych na temat akumulatorów do specjalnego magazynu w formacie PDF „Magazyn – zawsze pod napięciem”. Magazyn ten był rozsyłany użytkownikom Akumulator.pl (baza własna), a także redakcjom serwisów i pism motoryzacyjnych. Ciekawe teksty były także publikowane w różnych agregatorach typu „digg” (www.Wykop.pl, www.Gwar.pl), co znacznie pozwalało zwiększyć zasięg ich oddziaływania (nawet do 2000 wejść z jednego tekstu).

Użytkownicy serwisu do czytania ciekawych wiadomości mogli także używać kanałów RSS. Akumulator.pl dodatkowo współpracuje z najpopularniejszym polskim agregatorem tych kanałów – Cafe News (www.cafenews.pl). Stałe umieszczenie kanału RSS Akumulator.pl w czytniku zaowocowało wzrostem miesięcznej odwiedzalności o około 5-7%.

Inna formą promocji było odpowiednie pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarkach, tak by zawsze trafiał on do „swojego targetu”. W tym celu wykorzystano zarówno metody:

1 – pozycjonowania naturalnego – specjalny dobór treści strony głównej serwisu przy uwzględnieniu słów kluczowych; wykorzystanie wsparcia, jakiego daje odpowiednio dobrany CMS (Hydraportal2; www.hydraportal.pl), który zapewnia między innymi możliwość wyświetlania linków SEO czy tagowanie stron.

2 – pozycjonowania płatnego – poprzez wykupienie linków sponsorowanych w najpopularniejszych wyszukiwarkach (między innymi w wyszukiwarce Google)

Efekty

Po 1,5 roku działania Akumulator.pl odwiedza średnio ponad 1500 unikalnych użytkowników dziennie. A ostatnie obserwacje for i list dyskusyjnych pokazują, że użytkownicy sami polecają sobie stronę Akumulator.pl jako najlepszy sposób na znalezienie odpowiedzi przy problemie z akumulatorem.

3 na 4 odwiedzających serwis korzysta z wyszukiwarki akumulatorów, a następnie sprawdza na liście sklepów, gdzie może taki akumulator zakupić.

Podczas swojej działalności ekspert Akumulator.pl odpowiedział już na ponad 2000 pytań od użytkowników. Co ważne ekspert zawsze stara się odpowiadać w ciągu 48h. Nigdy także nie neguje zakupu akumulatora innej marki niż Centra.  Dzięki codziennej aktualizacji oraz działaniom edukacyjnym w przeciągu 12 miesięcy serwis Akumulator.pl stał się poważny źródłem informacji dzięki czemu jest wykorzystywany przez Centra S.A. do publikacji informacji prasowych oraz komunikacji z klientem końcowym. Publikowane w serwisie unikalne informacje na temat Centra S.A. często wykorzystywane były przez inne serwisu motoryzacyjne jako informacje prasowe.  Największy sukces serwisu Akumulator.pl to jednak zbudowanie społeczności użytkowników, którzy utożsamiają się nie tylko z serwisem, ale także i z marką Centra. Niejednokrotnie polecają oni sami akumulatory Centra oraz serwis Akumulator.pl jako źródło rzetelnej i sprawdzonej informacji na innych forach i serwisach w odpowiedzi na zapytania innych użytkowników.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Dominik Wartecki

Ostatnie artykuły tego autoraWeb 2.0. Moda na „dwójkę”

Web20 to niemal magiczne słowo, które stało się legendą zanim jeszcze większość z Internautów tak naprawdę ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...