Zamknij
Wiedza PR - Studium przypadku

Alior Bank - wejście na rynek

Łukasz Jakubiak, 2009-11-13 04:45:37

Alior Bank - Wyższa Kultura Bankowości - tak reklamuje się najnowszy gracz na rynku finansowym. Alior pojawił się w Polsce troszkę z zaskoczenia i troszkę z towarzyszącym niedowierzaniem. W mediach pełno informacji o problemach finansowych banków w USA, a i pojawiały się pierwsze symptomy nazwijmy to ,,spowolnienia" u nas w Polsce. Dlatego start Alior Banku dla wielu był niespodzianką. Jak wyglądał launch banku? Na pewno był pomysłowy i zaserwowano nam - konsumentom coś nowego.

Zbudujcie z nami nowy Bank

Agencją, którą wybrano do obsługi startu banku była Artegence. To właśnie jej powierzono zadanie przygotowania całej akcji, przy zaznaczeniu, że nie było wiadomo kiedy bank rozpocznie operacyjną działalność. Właśnie dlatego, że kampania ,,Zbuduj z nami nowy bank" odnosiła się do banku, który jeszcze nie istniał stała się od razu dość specyficzna. Akcja marketingowa miała kilka zadań. Po pierwsze chciano zbudować świadomość marki nowego banku, a także zaangażować uczestników w tworzenie od podstaw oferty. Można powiedzieć, że pomysł ten był rodem ze sfery Web 2.0 - to internauci mieli stworzyć kontent (ofertę), z której miał skorzystać bank. Jak zaangażowano userów w akcje? Każdy z nas mógł założyć konto konkursowe na stronie kampanii. Później odpowiadało się na 10 pytań przygotowanych przez organizatorów, a każda z odpowiedzi premiowana była nagrodą w wysokości 10 zł. Zdobyte w ten sposób środki można było później znaleźć na swoim prawdziwym nowo uruchomionym koncie internetowym w Aliorze.  Wg osób tworzących i nadzorujących kampanię najważniejsze było pozyskanie opinii, sugestii i komentarzy. Bowiem każdy z uczestników ,,zabawy" oprócz standardowych odpowiedzi na pytania mógł przedstawiać swoje osobiste poglądy na kształt i zawartość oferty nowego banku. Wg Aliora właśnie dzięki takim sugestiom w niektórych oddziałach banków stworzono... kąciki dla dzieci oraz możliwość napicia się kawy i herbaty. Ponadto na stronie konkursowej Alior Banku można było zobaczyć odpowiedzi osób biorących udział w badaniu. Procentowe wyniki okazały się bardzo ciekawe.

 

 

Statystyki budowy Alior Banku

Wg marketerów z Aliora i pracowników agencji Artegence w konkursie wzięło udział 93 tyś. internautów - właśnie tyle osób założyło konkursowe konta. Natomiast ponad 81 tyś. osób konta aktywowało. Podczas konkursu udało się zebrać ponad 30 tyś. sugestii, komentarzy i rad zgłaszanych przez użytkowników. Ciekawostką jest to, że co 3 założone konto konkursowe było zakładane z rekomendacji innego uczestnika akcji.  Gdy bank już rozpoczął normalną działalność w oddziałach uczestnicy mogli przekonwertować swoje konkursowe konta na prawdziwe nie-wirtualne rachunki. Zrobiło to 23,5 tysiąca internautów.  Artegence podaje również statystyki odnośnie płci: 62 % uczestników konkursu zadeklarowało płeć męską.

Szeptaninowa wpadka na Youtube

Nie obyło się bez wpadek nowego banku. Na serwisie Youtube pojawił się kanał banku i 4 spoty reklamowe. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie ilość i zawartość merytoryczna komentarzy, które pojawiły się na kanale. Pamiętajmy, że produkty finansowe nie wzbudzają zbyt wiele emocji, wręcz jak mówi Michał Macierzyński produkty finansowe pod tym względem można porównać do reklam oleju spożywczego. A komentarze na kanale Aliora są bardzo ciekawe np:
*,,W końcu dziś mogłem otworzyć konto mówię w końcu i cieszę? się że będę waszym klientem"
*,,Ze spotów i materiałów prasowych można wywnioskować, ze podejście do klienta będzie inne niż w dotychczas istniejących bankach. Jak to? będzie w rzeczywistości - sam mam zamiar się o tym przekonać. Tak czy inaczej, powodzenia!"

 

Internauci to bardzo przebiegli i sprytni prosumenci - szybko rozpoznano nieuczciwe komentarze. Zresztą nie jest to zbyt trudne. Wystarczy przejrzeć numery IP oraz daty zarejestrowania się poszczególnych użytkowników wpisujących komentarze. Szeptaninowa kampania okazała się mało finezyjna i sztuczna.

Kampania ,,Zbuduj z nami nowy bank" została nagrodzona w prestiżowym konkursie Marketing in Interactive Excellence (MIXX) Awards, przyznawane najbardziej kreatywnym i efektywnym kampaniom internetowym. Kampania zwyciężyła w kategoriach “wprowadzenie produktu na rynek” oraz “bezpośredni odzew”. Poza tym powstało sporo materiałów generowanych przez oddział PR Banku.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...