Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Badania Użyteczności On-line, czyli jak zwiększyć liczbę użytkowników małym kosztem

Piotr Jardanowski, 2010-03-03 09:00:49

Badania użyteczności są w Polsce tematem coraz bardziej powszechnym, poszukiwanym i (co najważniejsze) rozumianym. Dają możliwość wykrycia błędów i lepszego poznania zachowań użytkowników. Największym ich wadą jest stosunkowo mała liczba osób, poddawana testom w trakcie jednego badania. Remedium na ten problem wydają się badania użyteczności on-line. Czy jednak jest tak w praktyce?

Wyjaśnienie pojęcia badania użyteczności on-line wymaga wcześniejszego poznania  terminu „zdalne badania użyteczności”. Najprościej można powiedzieć, że: „Zdalne Badania Użyteczności to rodzaj badań użyteczności, w których moderator i badany są oddzieleni przestrzennie i/lub czasowo.” Występują tutaj dwa istotne czynniki: czas i przestrzeń. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją, że badacz jest oddzielony przestrzennie od badanego i dodatkowo nie moderuje on sesji na bieżąco, a wyniki analizuje po jej zakończeniu, wówczas możemy mówić o zdalnych badaniach użyteczności. Jeżeli dodatkowo wszelkie działania są prowadzone za pomocą przeglądarki, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania, w pełni automatycznie z wyjątkiem analizy wyników – wówczas możemy mówić o badaniach użyteczności on-line.

Realizacja badania

Badania użyteczności on-line przeprowadza się z wykorzystaniem gotowych serwisów (narzędzi), które są specjalnie do tego dedykowane. Jest ich bardzo dużo, a główna wątpliwość polega na wybraniu odpowiedniego z nich do analizowanego problemu. Przebieg kolejnych etapów badania jest następujący:

  1.  Ustalenie narzędzia, które posłuży nam do badania.
  2.  Stworzenie testu i ustawienie jego parametrów.
  3.  Uruchomienie badania i wygenerowanie „zaproszenia” (w postaci odnośnika URL lub kodu, który uruchamia okienko pop-up na naszej stronie).
  4.  Oczekiwanie, aż spłynie odpowiednia liczba wyników.
  5.  Analiza wyników i wyciągnięcie wniosków (narzędzia zawierają podstawowe moduły analizy, ale samodzielna praca z Excelem daje dużo dodatkowych wyników i wniosków).

Wady i zalety

Zalety:

  •     Testowanie dużej liczby użytkowników jednocześnie (w przeciwieństwie do badań laboratoryjnych).
  •     Testowanie wielu stron jednocześnie (benchmarking względem innych serwisów z wykorzystaniem użytkowników).
  •     Mniej zabiegów logistycznych (nie ma potrzeby dodatkowego sprzętu,
  •     Dane ilościowe (zebranie danych o wartości statystycznej).
  •     Wyniki przekonujące dla osób decyzyjnych.
  •     Testowanie w środowisku naturalnym dla użytkowników (każdy użytkownik siedzi przed swoim komputerem z ulubionym kubkiem).

Wady:

 

  • Brak możliwości obserwowania użytkowników (nie widzimy ich zachowań, gestów, mowy ciała).
  • Brak możliwości zadawania pytań pogłębiających (nie możemy dopytać o szczegóły).
  • Mylne wrażenie danych statystycznych (brak znajomości powodów i przyczyn zachowania użytkowników, może prowadzić do mylnych wniosków. Na przykład czas przebywania na stronie może być zawyżony, ponieważ użytkownik poszedł zaparzyć sobie kawę).
  • Konieczność precyzyjnego układania zadań (nie ma możliwości dopowiedzenia lub wytłumaczenia szczegółów, treść musi być w pełni zrozumiała po przeczytaniu).
  • Wysoki koszt (dobre rozwiązania kosztują od kilku do kilkunastu tysięcy euro za jedno badanie).

 

Kiedy stosować

Do automatycznych badań użyteczności, jak do wszystkich narzędzi badawczych, należy podchodzić z rozwagą i pełną świadomością. Ich wykorzystanie może przynieść wiele korzyści, ale również wiele strat, jeżeli zrobi się to nieumiejętnie. Na pewno można rozważnych ich zastosowanie w następujących sytuacjach:

 

  • Badania porównawcze (stron, grup odbiorców).
  • Zebranie danych o wartości statystycznej
  • Problem z dotarciem do grupy docelowej.
  • Selekcja/identyfikacja głównych problemów w serwisie.
  • Uzupełnienie badań laboratoryjnych.
  • Ograniczony okres na zebranie wyników.

 

Automatyczne badania użyteczności mogą być również dobrym uzupełnieniem innych technik badawczych np. analizy statystyk, badań eksperckich czy badań z użytkownikami. Odpowiednio umiejscowione w procesie badawczym mogą dać odpowiedzi na liczne pytania i oszczędność finansową.

Podsumowanie

Badania użyteczności on-line są nowym trendem w obszarze UserExperience. Mają wiele zalet, ale również i wady. Nie wolno ich traktować, jako zamiennika dla laboratoryjnych sesji, ale z powodzeniem mogą być wykorzystywane jako element w procesach badawczych. Dostarczane przez nie wyniki mogą być przekonujące dla osób decyzyjnych w firmach, ze względu na ich ilościowych charakter.

źródło: blog agencji Symetria
 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Piotr Jardanowski

Project Manager w agencji Symetria - www.symetria.pl

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...