Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Badania Użyteczności On-line, czyli jak zwiększyć liczbę użytkowników małym kosztem

Piotr Jardanowski, 2010-03-03 09:00:49

Badania użyteczności są w Polsce tematem coraz bardziej powszechnym, poszukiwanym i (co najważniejsze) rozumianym. Dają możliwość wykrycia błędów i lepszego poznania zachowań użytkowników. Największym ich wadą jest stosunkowo mała liczba osób, poddawana testom w trakcie jednego badania. Remedium na ten problem wydają się badania użyteczności on-line. Czy jednak jest tak w praktyce?

Wyjaśnienie pojęcia badania użyteczności on-line wymaga wcześniejszego poznania  terminu „zdalne badania użyteczności”. Najprościej można powiedzieć, że: „Zdalne Badania Użyteczności to rodzaj badań użyteczności, w których moderator i badany są oddzieleni przestrzennie i/lub czasowo.” Występują tutaj dwa istotne czynniki: czas i przestrzeń. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją, że badacz jest oddzielony przestrzennie od badanego i dodatkowo nie moderuje on sesji na bieżąco, a wyniki analizuje po jej zakończeniu, wówczas możemy mówić o zdalnych badaniach użyteczności. Jeżeli dodatkowo wszelkie działania są prowadzone za pomocą przeglądarki, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania, w pełni automatycznie z wyjątkiem analizy wyników – wówczas możemy mówić o badaniach użyteczności on-line.

Realizacja badania

Badania użyteczności on-line przeprowadza się z wykorzystaniem gotowych serwisów (narzędzi), które są specjalnie do tego dedykowane. Jest ich bardzo dużo, a główna wątpliwość polega na wybraniu odpowiedniego z nich do analizowanego problemu. Przebieg kolejnych etapów badania jest następujący:

  1.  Ustalenie narzędzia, które posłuży nam do badania.
  2.  Stworzenie testu i ustawienie jego parametrów.
  3.  Uruchomienie badania i wygenerowanie „zaproszenia” (w postaci odnośnika URL lub kodu, który uruchamia okienko pop-up na naszej stronie).
  4.  Oczekiwanie, aż spłynie odpowiednia liczba wyników.
  5.  Analiza wyników i wyciągnięcie wniosków (narzędzia zawierają podstawowe moduły analizy, ale samodzielna praca z Excelem daje dużo dodatkowych wyników i wniosków).

Wady i zalety

Zalety:

  •     Testowanie dużej liczby użytkowników jednocześnie (w przeciwieństwie do badań laboratoryjnych).
  •     Testowanie wielu stron jednocześnie (benchmarking względem innych serwisów z wykorzystaniem użytkowników).
  •     Mniej zabiegów logistycznych (nie ma potrzeby dodatkowego sprzętu,
  •     Dane ilościowe (zebranie danych o wartości statystycznej).
  •     Wyniki przekonujące dla osób decyzyjnych.
  •     Testowanie w środowisku naturalnym dla użytkowników (każdy użytkownik siedzi przed swoim komputerem z ulubionym kubkiem).

Wady:

 

  • Brak możliwości obserwowania użytkowników (nie widzimy ich zachowań, gestów, mowy ciała).
  • Brak możliwości zadawania pytań pogłębiających (nie możemy dopytać o szczegóły).
  • Mylne wrażenie danych statystycznych (brak znajomości powodów i przyczyn zachowania użytkowników, może prowadzić do mylnych wniosków. Na przykład czas przebywania na stronie może być zawyżony, ponieważ użytkownik poszedł zaparzyć sobie kawę).
  • Konieczność precyzyjnego układania zadań (nie ma możliwości dopowiedzenia lub wytłumaczenia szczegółów, treść musi być w pełni zrozumiała po przeczytaniu).
  • Wysoki koszt (dobre rozwiązania kosztują od kilku do kilkunastu tysięcy euro za jedno badanie).

 

Kiedy stosować

Do automatycznych badań użyteczności, jak do wszystkich narzędzi badawczych, należy podchodzić z rozwagą i pełną świadomością. Ich wykorzystanie może przynieść wiele korzyści, ale również wiele strat, jeżeli zrobi się to nieumiejętnie. Na pewno można rozważnych ich zastosowanie w następujących sytuacjach:

 

  • Badania porównawcze (stron, grup odbiorców).
  • Zebranie danych o wartości statystycznej
  • Problem z dotarciem do grupy docelowej.
  • Selekcja/identyfikacja głównych problemów w serwisie.
  • Uzupełnienie badań laboratoryjnych.
  • Ograniczony okres na zebranie wyników.

 

Automatyczne badania użyteczności mogą być również dobrym uzupełnieniem innych technik badawczych np. analizy statystyk, badań eksperckich czy badań z użytkownikami. Odpowiednio umiejscowione w procesie badawczym mogą dać odpowiedzi na liczne pytania i oszczędność finansową.

Podsumowanie

Badania użyteczności on-line są nowym trendem w obszarze UserExperience. Mają wiele zalet, ale również i wady. Nie wolno ich traktować, jako zamiennika dla laboratoryjnych sesji, ale z powodzeniem mogą być wykorzystywane jako element w procesach badawczych. Dostarczane przez nie wyniki mogą być przekonujące dla osób decyzyjnych w firmach, ze względu na ich ilościowych charakter.

źródło: blog agencji Symetria
 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Piotr Jardanowski

Project Manager w agencji Symetria - www.symetria.pl

Kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje z Marcinem Prokopem

Już w poniedziałek, 6 marca br. rozpocznie się kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje pod hasłem ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 21:01:12]

CIEKAWEEE http://hewti.pl

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 20:59:15]

fajne