Zamknij
Gorący temat

Branża internetowa. Podsumowanie roku 2011. Prognoza na 2012r.

Witold Sokołowski

Jaki okazał się rok 2011. Co przyniesie 2012r. w szeroko rozumianej branży internetowej. Kto odniósł sukces i cieszy się z koniunktury na e-commerce, a kto wieszczy kryzys. Swoje oceny i prognozy odkrywają przed nami przedstawiciele IAB, firmy Gemius oraz agencji San Markos.

Piotr KowalczykPiotr Kowalczyk (prezes zarządu IAB Polska):

Najważniejsze aktywności IAB w 2011r.

W 2011 roku działaliśmy w czterech kluczowych obszarach: public affairs, promocja, standaryzacja oraz edukacja. W zakresie public affairs kontynuowaliśmy budowę struktur wewnątrz organizacji oraz relacji ze stroną rządową i innymi partnerami zewnętrznymi. Wśród konkretnych sukcesów wymieniłbym np. nasz wpływ na regulację wideo w sieci w ustawie o radiofonii i tv, regulację możliwości zapisywania plików cookie w prawie telekomunikacyjnym albo kwestie odpowiedzialności host-providerów w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Nasze działania promocyjne nakierowane są na promocję całego internetu jako medium reklamowego, a w szczególności przydatności internetu do budowania wizerunku marek czyli brandingu. Nową inicjatywą w 2011 roku w tym zakresie był np. konkurs Creative Showcase promujący najlepsze polskie kampanie reklamowe w sieci. Stale rozwijamy współpracę z uczelniami wyższymi przy organizacji studiów dotyczących marketingu online, czego celem jest przygotowywanie młodych pokoleń Polaków do pracy w branży online, a więc tworzenie przyszłych kadr dla naszych firm członkowskich. Przypomnę też, że w ubiegłym roku do IAB dołączyły firmy zajmujące się e-commercem, czego efektem było powstanie kodeksu dobrych praktyk e-commerce.

Najważniejsze wydarzenia w branży 2011r.

Z wydarzeń nie mogę nie wymienić Internet Poland, czyli największej imprezy związanej z reklamą i w ogóle z biznesem internetowym w ubiegłym roku. Wydarzenie o tyle szczególne, że oprócz corocznej konferencji Forum IAB, objęło także targi branży online, organizowane po raz pierwszy w naszym kraju. Ważnym wydarzeniem było oczywiście rozszerzenie PBI. Na świecie mamy do czynienia z kontynuacją trendów z lat poprzednich czyli wciąż szybko rosnącym znaczeniem wideo i społeczności w sieci, a także powszechnym już dostępem mobilnym do internetu. Ważnym tematem były też treści wysokiej jakości – same w sobie, ale też w kontekście ewentualnych opłat za korzystanie z nich.

Prognoza na 2012r.

Liczę na to, że mobile doczeka się wreszcie należnego mu miejsca w działaniach marketingowych. Na marginesie, prognoza mówiąca, że następny rok będzie rokiem mobile jest przez niektórych uznawana za najstarszy dowcip w branży online, ale mam nadzieję że przestanie być dowcipem i polski rynek pójdzie w ślad za Stanami, Szwecją i Niemcami, gdzie już w ubiegłym roku marketerzy zaczęli intensywniej wykorzystywać ten kanał komunikacji.

Ciekawym wątkiem są opłaty za treści – sam jestem ciekaw jak to się potoczy. Na rynku reklamowym zapewne silniej zaznaczą swoją obecność platformy służące do automatyzacji zakupu powierzchni reklamowej w modelu real-time bidding. Mam też nadzieję, że promowane od niedawna nowe formaty reklamy online dające dodatkowe możliwości dla brandingu, wyłonione w projekcie Rising Stars, przyjmą się na rynku i staną się faktycznym standardem.

Jeśli chodzi o działania IAB, będziemy kontynuować dotychczasowe działania, z jeszcze większym naciskiem na public affairs i legislację. W tym roku będzie toczył się proces legislacyjny wokół kilku istotnych dla branży kwestii, naszym celem niezmiennie będzie ochrona interesów branży online i takie wpływanie na te procesy, aby biznes internetowy mógł rozwijać się harmonijnie.

Robert HałaczRobert Hałacz (Dyrektor Sprzedaży Bezpośredniej Gemius Polska):

Rok 2011 dla Gemius

Miniony rok był dla Gemius Polska okresem stabilnego rozwoju. Dzięki stale udoskonalanym narzędziom i usługom oferowanych przez Grupę Gemius mieliśmy szansę na zdobywanie nowych obszarów biznesowych. Ponieważ chcemy oferować naszym klientom nie tylko narzędzia badawcze, ale również dzielić się z nimi wiedzą, dlatego w 2011 rozpoczęliśmy cykl  dedykowanych szkoleń i warsztatów dla poszczególnych branży rynku. W 2011, spośród naszych badań największą popularnością cieszyły  się te, które od lat stanowią standard pomiaru zachowań internautów w sieci. Są to: gemiusTraffic – narzędzie web analytics, pomiar efektywności kampanii internetowych - gemiusDirectEffect oraz Megapanel PBI/Gemius. W ubiegłym roku zaobserwowaliśmy również zwiększone zainteresowanie badaniem profilu społeczno-demograficznego internautów dla stron www i kampanii, które powinno utrzymywać się także w roku 2012. Ponadto prognozujemy, że coraz więcej marek będzie zainteresowanych analizą działań swoich konkurentów, co spowoduje wzrost sprzedaży usług konsultingowych w tym zakresie.

Rok 2011 dla branży

Jeśli chodzi o pozostałe trendy w branży, to w roku 2011 odnotowaliśmy w Polsce ogromny, ponad 50% wzrost ruchu z urządzeń mobilnych. W odpowiedzi na ten trend rozszerzyliśmy oferowane w badaniu Megapanel PBI/Gemius statystyki o odsłony mobilne. Polska jest jednym z liderów w CEE w tym obszarze, co potwierdza zwiększające się zainteresowanie klientów Gemius narzędziami do pomiaru aplikacji mobilnych. Myślę, że ubiegły rok można też uznać za świetny rok dla branży e-commerce. Na rynku pojawiły się nowe serwisy zakupowe, boom przeżywają także strony z możliwością zakupów grupowych, których nie można nazwać już jedynie klonami Groupona.  W branży e-commerce obserwujemy rosnącą popularność aukcji, ale co ważne rośnie również zaufanie do e-sklepów. Zgodnie z tym, co pisaliśmy ostatnio na naszym blogu, Polska staje się coraz bardziej dojrzałym rynkiem jeśli chodzi o handel w sieci. Wskazuje na to wysokie zainteresowanie Dniem Bezpłatnej Dostawy, w którym udział wzięło ok. 1,8 tysiąca sklepów internetowych. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych, analogiczna inicjatywa tzw. ‘Free Shipping Day’ zgromadziła niewiele więcej, bo 2,6 tysiąca sprzedawców online. Od kilku lat rośnie także liczba kupujących w sieci. W roku 2008, wg naszych badań, w Polsce 66% internautów deklarowało zakupy online, w roku ubiegłym zaś liczba ta zwiększyła się do ok. 80%  użytkowników.

Prognozy na rok 2012

W Polsce patrzymy z nadzieją na rosnącą integrację branży online, która coraz częściej podejmuje wspólne inicjatywy oraz dzieli się wiedzą na lokalnych konferencjach internetowych, warsztatach i tzw. grupach roboczych. Wspólne działania, wsparte przez silne organizacje, takie jak PBI (Polskie Badanie Internetu) i IAB Polska (Internet Advertising Bureau), będą sprzyjać rozwojowi rynku i większemu zaufaniu reklamodawców do medium, jakim jest internet. W roku 2012 przewidujemy wzrost kompetencji online po stronie tych ostatnich, co wiąże się z zatrudnianiem większej liczby ekspertów ds. internetu. Do pracy z marką, jej rozwojem i promocją w sieci nadal będą przekonywać się, dotąd nieaktywne branże, takie jak chociażby rynek farmaceutyczny, z którym coraz częściej współpracowaliśmy już w roku 2011.

Karol GajewskiKarol Gajewski (prezes San Markos):

Rok 2011 z perspektywy firmy

Rok 2011 był dla nas udanym rokiem. Do naszych sukcesów można zaliczyć to, że według „The Big Won Report 2010” znaleźliśmy się wśród 30 najbardziej innowacyjnych agencji na świecie. W tegorocznej edycji zestawienia „Top 50 Alternative and Innovative Agencies in the World”, przygotowanego przez „The Big Won”, San Markos jako jedyna z Polski w tej kategorii znalazła się wśród najlepszych agencji świata. Nasza firma uplasowała się na 26. miejscu. Życzyłbym sobie, aby 2012 był jeszcze lepszy.

Sytuacja branży w 2011r.

W minionym roku wszyscy dyskutowali i rozprawiali na temat kryzysu. Moim zdaniem to właśnie od tego kryzys się zaczyna. Jest on przede wszystkim zjawiskiem psychologicznym. W pewnym stopniu miał wpływ na branżę, lecz w mojej ocenie nie było to kluczowe zjawisko determinujące jej „kształt”. W obecnej sytuacji rynkowej, gdy marketerzy ostrożniej dysponują budżetami, stawiamy na rozwój niestandardowych narzędzi komunikacji, mających na celu mocniej spersonalizowane dotarcie do konsumenta. Według mnie jest to szansa na wzrost i rozwój, ponieważ branża zyskuje na jakości oferowanych usług.

Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń, które odbiło się w branży szerokim echem, była śmierć wizjonera Steve’a Jobsa. Niemal każdy zastanawia się, czy ktokolwiek będzie w stanie zastąpić tak charyzmatyczną postać i w jaki sposób to wpłynie na kondycję firmy Apple. Natomiast z wydarzeń, które miały bardziej lokalny charakter, z uśmiechem na ustach będę wspominał kampanię „Serce i Rozum”, która zasłużenie zdobyła Grand Prix EFFIE 2011.

Prognozy na 2012 r.

Sądzę, iż coraz więcej narzędzi marketingowych będzie zmierzało w kierunku mocniej targetowanej komunikacji, gdzie Internet będzie osią komunikacji, miejscem dialogu konsumenta z marką. Jeszcze do niedawna bardzo modnym sformułowaniem było „tworzenie społeczności wokół marek”. Obecnie żyjemy w erze, w której to konsument ma władzę i nie łatwo go skusić. To marka musi wyjść mu naprzeciw i zaoferować coś unikalnego, z czym jeszcze się nie spotkał. Mówiąc metaforycznie – tylko wtedy kliknie „Lubię to”. To właśnie w tym kierunku zmierzamy. Dlatego też sądzę, iż w 2012 roku czeka nas wiele ciekawych wydarzeń.

Zdjęcie: robert fori / photoxpress.com.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...