Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Być albo nie być w świecie wirtualnym?

Ana Cichocka, 2011-05-22 22:43:09

Internet - idealny model otwartego społeczeństwa , który ma wiele zalet. Jednakże jak wszystkie inne zjawiska ma teżswoją ciemną stronę. Rozwinięte więzi społeczne prowadzą do zmniejszenia dystansu pomiędzy ludźmi, schodzenia anonimowości i prywatności na drugi plan. Dzisiaj porozmawiamy o serwisach dotyczących reputacji, serwisach które w dzisiejszych czasach są niezwykle popularne wśród pracowników i pracodawców.

Cofnijmy się w czasie - każdy z nas pamięta znany wówczas serwis HotOrNot, w założeniach którego można znaleźć główną koncepcję serwisu Facemash, jednego z pierwszych serwisów społecznościowych i poprzednika Facebooka. Dla przypomnienia: historia Facemash ma swoje odbicie w filmie „The Social Network” Davida Finchera. Druga fala podobnych serwisów to ich integracja w sieci społecznościowe, gdzie głównym mechanizmem jest retting, coraz bardziej rozbudowany i updatowany. Nacisk stawia się na ocenę zawodową człowieka i jego umiejętności integracyjne w pracy.

http://www.cubeduel.com/serwis który służy ocenie swoich obecnych i przeszłych współpracowników oraz dzięki któremu można się dowiedzieć, co myślą o Tobie inni. Serwis jest podobny do LinkedIn, między innym z tego serwisu zaciąga się życiorys. Serwis cieszy się popularnością głównie wśród młodych i ambitnych pracowników korporacji. Po autoryzacji rozpoczyna się ankietowanie: z kim pośród współpracowników chciałbyś mieć do czynienia. Użytkownik ma wystawić 25 ocen, po czym może się dowiedzieć, jak go oceniali inni. Jeżeli wystawiłeś ponad 100 ocen to możesz zapoznać się z ratingiem firm i najlepszych pracowników w Twoim otoczeniu.

Drugą wyróżniającą się opiniarką jest Honestly.com Pod koniec 2010 roku serwis został dofinansowany kwotą 1,2 miliona dolarów. Obecnie podlega rebrandingowi (poprzednio nazywał się Unvarnished). Podobnie jak w przypadku Cubeduel, serwis jest zintegrowany z LinkedIn, dzięki czemu można przeprowadzać głosowania oraz komentować obecnych i byłych współpracowników. W serwisie poznamy plotki na swój temat, ale nie możemy tych wpisów redagować. Nieformalnie stronę nazywają „platformą plotek i porachunków”. Mimo to ludzie chętnie uczestniczą w tym przedsięwzięciu. Mają bowiem możliwość wypowiedzieć to, co kiedy indziej baliby się nawet pomyśleć.

AnnoyingCoworker to serwis wyróżniający się na tle wcześniej wymienionych. Tutaj akcent położony jest nie na konkretnej omawianej osobie, tylko na negatywnych cechach naszych współpracowników. Ze strony technicznej serwis jest bardzo prosty w obsłudze, uczestnictwo w serwisach typu LinkedIn nie jest wymagane. Ocena odbywa się według najbardziej nienawistnych ludzkich cech w pracy.

Wzrost popularności takich serwisów może spowodować bardzo poważne rysy na reputacji pracownika. Podobne przypadki mają już zresztą miejsce. Zdarza sie, że przez opinie w wirtualnym świecie ludzie nie mogą znaleźć pracy lub tracą obecnie posiadaną. Z drugiej strony, sytuacje takie rodzą popyt na ochronę i tworzenie pozytywnego wizerunku w sieci.

Wg twórcy serwisu Honestly.com w 21. wieku nasza „(...) reputacja będzie martwa”. Nie mogą się z tym zgodzić specjaliści ds. public relations startupu ReputationDefender, który świadczy usługi związane z bezpieczeństwem wizerunku. Firma proponuje działania wspierające autopromocję w takich serwisach, jak Honestly.com, Cubeduel, LinkedIn itp. Można też kupić specjalne oprogramowanie, które wyszukuje i śledzi wszystkie wzmianki o danej osobie w sieci.

Znakiem naszych czasów jest ogromny wpływ opinii pojawiających się w świecie wirtualnym na świat jak najbardziej realny. Pytanie, które pozostaje brzmi: jakie opinie mają większy wpływ na wizerunek, te szeptane w biurze czy te zamieszczone na którymś z portali? Kolejnym znakiem zapytania jest jaką rolę w przyszłości odegrają „obrońcy wizerunku”. Warto śledzić rozwój sytuacji, gdyż każdy z nas może kiedyś znaleźć złośliwą opinię o sobie …

Zdjęcie: Jake Hellbach / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Ana Cichocka

Freelancer w poszukiwaniu nowych trendów i innowacyjnych rozwiązań.

Kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje z Marcinem Prokopem

Już w poniedziałek, 6 marca br. rozpocznie się kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje pod hasłem ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 21:01:12]

CIEKAWEEE http://hewti.pl

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 20:59:15]

fajne