Zamknij
Wiedza PR - PR w kryzysie

Case Ptasiego Mleczka - idealny PR kryzysowy?

Łukasz Jakubiak, 2009-11-20 05:44:48

Case Ptasiego Mleczka - idealny PR kryzysowy?

Kilka dni temu w wielu mediach zagotowało się. Medialny kocioł newsów, doprawiony odrobiną chęci sensacji już czekał na publiczną egzekucję. Wybraniec miał wejść na przygotowaną wirtualną platformę z gilotyną, przeprosić i grzecznie schować głowę w przysłowiowy piasek. Piątek, tuż przed rocznicą wprowadzenia stanu wojennego, zimowe popołudnie, atmosfera weekendowego odprężenia w biurach, a w redakcjach prasowych powolne zbieranie materiałów do sobotniego numeru. Jaruzelski, Kiszczak i trup niesiony po manifestacji w kopalni Wujek to główne tematy - kotwice sobotnich wydań poszczególnych dzienników. Aż nagle - niespodzianka. Jest news! W Ptasim Mleczku znaleziono szkło! W newsroomach zrobiło się głośno: ktoś zjadł? ktoś się pokaleczył? mamy coś? I kolejna niespodzianka: o fakcie poinformował sam zainteresowany podmiot: Cadbury Wedel. Idealna akcja antykryzysowa? Wiadomo, że ideał jest niedościgniony, ale PR-owcy Cadbury stanęli na wysokości zadania.

Szkło w Ptasim Mleczku!
piątek, 12 grudnia, 17:32


-Uważaj na Ptasie Mleczko. W kilku opakowaniach natrafiono na szkło! Rzecznik producenta smakołyku, firmy Cadbury Wedel nie odbiera telefonu. Nie wiadomo ile partii towaru zostało zanieczyszczonych. O sprawie dowiedzieliśmy się od naszego czytelnika, który natrafił na feralne czekoladki. - Kupiłem z wnuczką Ptasie Mleczko. Nagle coś poczułem między zębami. Okazało się, że to szkło - żali się nasz informator.

Tak mogły wyglądać newsy o przypadku Ptasiego Mleczka. A jak było w rzeczywistości?
Przypadek Ptasiego Mleczka mógłby być przedstawiany na szkoleniach PR-owskich jako bliska ideału reakcja na kryzys. Firma zareagowała szybko, merytorycznie i podjęła działania, które pozwoliły uniknąć kłębowiska dziennikarzy pod drzwiami zarządu. Zasada 1 h zadziałała. Działania, które podjęła firma to:
  • informacja prasowa do mediów o fakcie wystąpienia szkła w kilku pudełkach i wycofaniu serii towaru
  • uruchomienie infolinii, na której można było się dowiedzieć szczegółów odnośnie całego zajścia
  • informacja o możliwości przesłania pocztą smakołyku na koszt producenta
  • zdjęcia z feralnymi pudełkami wysłane do prasy
  • komunikat na stronie www.wedel.pl
  • i przede wszystkim przeprosiny producenta i postanowienie poprawy
Czy Wedel pojął słuszną decyzję? Hipotetycznie sprawa mogłaby w ogóle nie wypłynąć. Małe okruszki szkła zostałyby połknięte przez smakoszy Ptasiego Mleczka i po krzyku. Ale co gdyby szkło zjadło dziecko i pojawiłby się powikłania? Media ,,zjadłyby" Wedla - to pewne. Dlatego PR-owcy zdecydowali się z otwartą przyłbicą stanąć wobec niewygodnego problemu. Sprawa bardzo szybko ucichła, a producent zdobył wizerunek ,,opiekuna" swoich klientów. Pokazał, że dba i pilnuje jakości. To ważne.

Poprosiliśmy o krótki komentarz przedstawicielkę producenta:

- Rzeczywiście, w trosce o bezpieczeństwo naszych konsumentów, podjęliśmy decyzję o dobrowolnym i prewencyjnym wycofaniu dwóch partii produktu, pomimo tego, że w ramach podjętych badań nie zidentyfikowaliśmy żadnych innych przypadków zanieczyszczenia towaru. Podjęliśmy działania PR. Naszym głównym celem była komunikacja z konsumentami, poprzez infolinię i możliwość zwrotu produktu na koszt producenta oraz płatne ogłoszenia, które zamieściliśmy w Gazecie Wyborczej oraz Super Expresie, jak również poprzez szybki kontakt z kluczowymi mediami w Polsce - przekonuje Marta Pokutycka, Communication Manager z Cadbury Wedel.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...