Zamknij
Recenzje

Co wpływa na dziennikarzy... i na co mają wpływ dziennikarze?

Łukasz Jakubiak, 2009-09-10 05:56:58

Dziś przedstawiamy recenzję książki Wojciecha Wareckiego oraz Marka Wareckiego, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Poltext. Pomimo, że pozycja ta ukazała się już w 2006r. warto dodać ją do swojego PR-owego księgozbioru z kilka powodów, o których piszę poniżej.

Na rynku księgarskim jest już wiele pozycji dotyczących zadowu dziennikarza, jego roli we współczesnym świecie oraz media relations, czyli efektywnym komunikowaniu się z dziennikarzami. TO oni, jako swoisty nasz ,,pas transmisyjny" pozwalają nam osiągać komunikacyjne cele i wpływać do postawy i opinie masowych publiczności. To również dzięki dziennikarzom PR-owcy mogą poprawnie komunikować się z otoczeniem i dzięki temu dobrze funkcjonować w społeczeństwie. Jak widać dziennikarz to jedno z najważniejszych kół zamachowych naszego zawodu i... musimy o nich dbać i starać się utrzymywać jak najlepsze relacje.

Jednak książka Wareckich jest szczególna z innego powodu. O pomoc w znalezieniu odpowiedzi dotyczących roli dziennikarzy i wywieranego przez nich wpływu na otoczenie autorzy poprosili wybitnych dziennikarzy. M.in. Kamila Durczoka, Jana Pospieszalskiego, Wojciecha Skowrońskiego, Rafał Ziemkiewicza i Jacka Żakowskiego. W przeprowadzonych rozmowach autorzy starają się stwierdzić, jakie czynniki oddziałują na na sposób tworzenia i prowadzenia programów publicystycznych, kładąc szczególny nacisk na świadome bądź nieświadome formy manipulacji.

W omawianej pozycji jest jednak więcej teorii niż praktyki, co niestety uważam za sporą wadę. Możemy przeczytać o ekspansji mediów i ich masowości, aksjomatach medialnego świata, formach manipulacji, a także wybuchowym połączeniu polityki i mediów. W części drugiej omawiane są stereotypy, manipulacje i formy perswazji. De facto dopiero w części, w której prezentowane są wywiady dochodzimy do praktycznych konkretów. Zadawane są pytania: ,,Jakie poglądy są aprobowane, a jakie nie w środowisku dziennikarzy?; Na jakie przekazy poświęca Pan najchętniej uwagę?; Z czego Pan czerpie informacje? To właśnie odpowiedzi na te pytania pozwalają nam PR-owcom lepiej wykorzystywać dziennikarzy do poprawnej komunikacji i zajrzeć wgłąb dziennikarskiej duszy...

Ciekawym wątkiem w książce jest medialny terroryzm definiowany jako zmasowany atak za pomocą wszystkich dostępnych dla terrorysty form mass mediów na pojedyncze osoby, grupy ludzi, narody bądź w celu zastraszenia i zmuszenia do posłuszeństwa, zniszczenia bądź osiągnięcia korzyści majątkowych. Amunicją terroryzmu medialnego są bomby semiotyczne wybuchające w naszych sercach, głowach i telewizorach. Autorzy nie tylko dokładnie omawiają źródła i cechy tej formy terroryzmu, ale również podają konkretne przykłady - na prawdę warto je sobie uzmysłowić.

Podsumowując. Książka jest ciekawa, z dużo ilością przykładów i ciekawych metafor jednak jako praktyczny poradnik służyć nie może. Dla osób, które swój zawód traktują nie tylko jako zwykłą prace od do, ale jako swego rodzaju misję społeczną jak najbardziej przydatna. Miłej lektury!

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...