Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Czego media branżowe oczekują od placówki medycznej?

Witold Sokołowski, 2009-12-01 01:40:16

Na II Konferencji Naukowo-Szkoleniowej ,,Jak się robi PR w ochronie zdrowia?" Marek Stankiewicz z Gazety Lekarskiej wystąpił z ciekawą prezentacją. Można się było dowiedzieć jak przygotowywać newsy, co interesuje dziennikarzy i na co zwracać uwagę. Pomimo, że mowa było o dziennikarzach specjalizujących się w tematyce medycznej to wszystkie rady i wskazówki można odnieść do ogółu. Poniżej subiektywne streszczenie prezentacji w formie luźnych haseł i pytań.

Jak ułatwiać pracę dziennikarzowi?

Po pierwsze nie bój się dziennikarza - on nie gryzie. Staraj się opowiadać ciekawe historie i do tego używać barwnego języka.Następnie pomóż dziennikarzowi zrozumieć swoją historię i unikaj żargonu - szczególnie lekarskiego.

Jakich wiadomości poszukują dziennikarze?

Aktualnych, istotnych dla mas, niezwykłych, zróżnicowanych, kontrowersyjnych, skrajnych i dotyczących konfliktów.

W mediach obowiązuje stara jak świat zasada sześciu pytań:

Co?Kto?, gdzie?, kiedy?,jak?, dlaczego?, z jakim skutkiem?

Co liczy się w kontaktach z mediami?

Tylko fakty - nie opinie, powaga i wiarygodność, zwięzłość oraz rzetelność.

Na co nie warto wysilać się?

Nieaktualne informacje, rozbudowywanie notatek do rozmiarów artykułów, niepełne i niesprawdzone informacje, subiektywne opinie, stosowanie wielu figur stylistycznych.

Jak napisać strawny dla mediów komunikat prasowy?

Dobry komunikat to przekaz informacji, który wywoła zainteresowanie dziennikarza wydarzeniem i zagwarantuje publikację.

Rady podstawowe:

Redaguj informacje w trzeciej osobie, nie korzystając z takich form jak my, nasz itp. Nie korzystaj z formuł typu ,,najlepsi", ,,najtańsi" itp. Ponadto powołuj się na źródła, liczby i wykresy - dziennikarze to uwielbiają.

Rady techniczne:

Stosuj podwójne odstępy między paragrafami, zawsze rozpoczynaj od tego co najważniejsze, co ułatwi ewentualny skrót wiadomości. Zaś nagłówek komunikatu powinien zawierać nazwę firmy, której dotyczy i datę. Rozwinięcie informacji to miejsce na dodatkowe wiadomości, z których dziennikarz dowolnie może korzystać. Należy także wyjaśnić ,,podłoże informacji" dla osób z poza branży. Należy pamiętać, że im łatwiej dziennikarzowi będzie napisać informację tym większa szansa na jej ukazanie.

Ważny ,,element wielkiego świata"

Jeśli wydarzenie, o którym przygotowujemy notatkę wiąże się z VIP-ami czy powszechnie szanowanymi instytucjami należy pisać o tym na początku wiadomości - pozwoli to zwiększyć zainteresowanie dziennikarza.

Dotrzymuj umówionych terminów

Każda redakcja ma swoje nienaruszalne zwykle terminy produkcji materiałów. Nie należy się krępować i wprost zapytać kiedy jest deadline. Jak informacja zostanie przesłana za późno trafi po prostu do kosza.

Jak dobrać zdjęcia do artykułu?

Dobrze dobrane zdjęcie pokazuje najważniejsze dla artykułu osoby, miejsca i rzeczy. Powinno być również dobrze skomponowane wg zasady złotego podziału. Nie należy wysyłać zdjęć, niewyraźnych, z rozmazanym tłem lub przedstawiających ludzi w nienaturalnych pozach i minach.

Podsumowanie

Przy pracy nad komunikatem prasowym należy myśleć, o tym zwykłym czytelniku z Biłgoraja - nie tylko o dziennikarzu, mówić językiem prostym i nie popisywać się, a ponadto śledzić konkurencję.

Recepta Marka Stankiewicz na medialny sukces?

NIE BÓJ SIĘ BYĆ SOBĄ I NIGDY NIE ŚCIEMNIAJ

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...