Zamknij
Felietony

Czy Eurowizja to dobry sposób na promocję artysty?

Natalia Zakolska

Tegoroczny konkurs Eurowizji wygrała reprezentująca Austrię Conchita Wurst, a właściwie Thomas Neuwirth. Damskie brzmienie pseudonimu artystycznego jest elementem wizerunku wokalisty kreującego się na wzór kobiety. Zdaniem Macieja Błażewicza ze Stowarzyszenia Miłośników Konkursu Eurowizji OGAE Polska, zwycięstwo Wurst było do przewidzenia już po pierwszych festiwalowych próbach, a po II półfinale dziennikarze Centrum Prasowego w Kopenhadze uznali Austrię za faworyta. Było to spowodowane nie tylko kontrowersyjnym wyglądem wokalistki, lecz także piosenką, mocnym głosem i doskonale przygotowanym występem.

Nie ma recepty na sukces. Co roku mamy na Eurowizji szereg osobliwych postaci, jednak nie każdy dobrze sobie radził w głosowaniu. Tak naprawdę nie wiadomo, gdzie leży „złoty środek”. Oczywiście należy być charakterystycznym, ale do tego musi dojść w pakiecie niebanalny i dobrze przemyślany utwór, przygotowana perfekcyjnie prezentacja sceniczna, elementy promocji...- twierdzi Błażewicz.

Polskę w tym roku reprezentowała wokalistka Cleo (Joanna Klepko) wraz z producentem muzycznym Donatanem (Witoldem Czamarą). Występ Polaków w piosence „My Słowianie” również wzbudziła niemałe kontrowersje w mediach. Utworem zainteresowała się nawet stacja BBC, która w przygotowanym reportażu na temat naszych reprezentantów przedstawiła piosenkę z jednej strony jako żart pokazujący jak świat reklamy przestawia Słowian, z drugiej jako nawiązanie do pornografii poprzez ekspozycję kobiecego biustu. Finalnie Polska zajęła 14. miejsce, gdyby brane pod uwagę byłyby tylko głosy telewidzów, „My Słowianie” znalazłoby się na 5. miejscu. Polska dziennikarka muzyczna Maria Szabłowska twierdzi, że jury może całkowicie zmienić werdykt publiczności.

My, wymachując polskimi flagami, cieszyliśmy się, że Donatanowi i Clego, po sześciu latach, udało się dostać do finału. To już był sukces, a mieliśmy nadzieję, że jeszcze powalczą i będą może w pierwszej piątce. I byli, ale tylko w głosowaniach publiczności. Piosenka wygrała w 4 krajach, w 2 była na drugim miejscu, w 7 na trzecim... Jednak w finale obowiązuje taki regulamin, że głosy widzów liczą się tylko w połowie, drugie 50 proc. to głosy jury. W Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie zdaniem widzów wygraliśmy, według jury byliśmy na ostatnim miejscu. I znowu staliśmy się ofiarami regulaminu. - opowiada dziennikarka. Czy mimo sceptycznego jury, Eurowizja jest dobrą ścieżką promocyjną?

Występ na Eurowizji jest dobrą promocją dla artysty. - twierdzi Agata Flank, redaktor naczelna portalu biznes-music.pl. - Muzycy przedstawiają się przed całym światem, mogą otrzymać atrakcyjne propozycje współpracy, zdobyć nowe kontakty. Samo pokazanie piosenki w telewizji wzmaga zainteresowanie wykonawcą. Skutkuje to popularnością, licznymi wywiadami, medialnym szumem, na skutek którego wzrasta ilość koncertów, organizatorzy sami się zgłaszają do wykonawców. Całą machinę napędzają dodatkowo fani – robią liczne akcje promocyjne, głosują w listach przebojów, zawiązują się wspólnoty wspierające muzyków. Jeśli artyści dobrze wykorzystają daną im szansę, są w stanie utrzymać popularność. Ważne, aby nie tylko czekali na telefony, ale również sami starali się utrzymać zainteresowanie sobą poza granicami kraju, występowali jak najwięcej w państwach konkurencyjnych reprezentacji.

Artyści dużo koncertują w Polsce. Nieco gorzej przedstawia się sytuacja za granicą – ich występy ograniczyły się jedynie do niewielkiej trasy promocyjnej przed festiwalem. Trudno orzec w jakim stopniu sukces zawdzięczają rytmicznej piosence, w jakim wdziękom słowiańskiej urody. Chociaż duet Donatan-Cleo odcisnął ślad w historii polskiej muzyki dołączając do najlepszych polskich wykonawców w konkursie Eurowizji, czas pokaże najlepiej, w jakim stopniu udało im się wykorzystać potencjał. A Polska? Jak twierdzi Maciej Błażewicz, potwierdzenie udziału naszego państwa w Eurowizji 2015 to tylko formalność: Im szybciej to się stanie, tym szybciej i lepiej przygotujemy się do jubileuszowej edycji konkursu. – opowiada. Pozostaje zatem czekać na dalszą część eurowizyjnej historii.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Natalia Zakolska

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...