Zamknij
Wiedza PR - PR i prawo

Czy Social Media potrzebują moderacji?

Anna Kusak, 2011-05-08 21:21:07

Czym są Social Media? Obecnie coraz rzadziej istnieje potrzeba tłumaczenia tego zjawiska. Czym jest skuteczna moderacja społeczności? Ta kwestia nie jest już tak oczywista. Czy Social Media potrzebują moderacji? Przecież społeczność internetowa to odwzorowanie społeczności realnej, a w niej jakoś wszyscy sobie dajemy sami radę…

Czym jest moderacja społeczności internetowych?

Serwisy społecznościowe zawierają treści tworzone przez użytkowników (User Generated Content). Kontent ten zawsze podlega moderacji – czyli można powiedzieć kontroli bezpieczeństwa. Moderacja to dbanie o porządek i utrzymanie ładu w serwisie. Polega na edytowaniu, kasowaniu lub blokowaniu wpisów. Ma to na celu zapewnienie zgodności wpisów z regulaminem serwisu, netykietą, prawem polskim. W tym momencie część z internautów zawsze zastanawia się, czy kasowanie nie oznacza cenzury?

Cenzura kontra moderacja Social Media

Moderując treści UGC czasem trzeba je usunąć. Kasowanie wpisów nie jest równoznaczne z cenzurą. Cenzura wg jednego z najbardziej znanych serwisów społecznościowych - Wikipedii to „kontrola publicznego przekazywania informacji, ograniczająca wolność publicznego wyrażania myśli i przekonań”. Cenzura w serwisach społecznościowych wpływa negatywnie na użytkowników. Starczy przypomnieć słynny case like page Nestle w serwisie Facebook i kasowanie wpisów przez administratora. Wywołało to falę krytycznych komentarzy oraz wpłynęło negatywnie na wizerunek marki. Dlatego firmy działające w serwisach społecznościowych powinny wystrzegać się cenzury. Powinny prowadzić skuteczną moderację i dialog z internautami.

Moderacja z definicji kasuje tylko te wpisy, które są niezgodne z regulaminem serwisu, etykietą, ustawodawstwem polskim. Usunięciu nie podlegają posty, w których pojawiają się opinie negatywne, czy niezgodne z opiniami moderatorów, administratorów. Moderacja ma zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom serwisu. Moderacja to prowadzenie dyskusji, dbanie o poprawny jej przebieg, tak aby nie powstawały zbędne konflikty.

Czy marki potrzebuję moderacji Social Media?

Wiele firm działających w serwisach społecznościowych uważa, że administratorzy powinni zadbać o moderację. Jednak w przypadku dużych serwisów często nie jest to do końca możliwe. Ilość treści tworzonych przez użytkowników jest tak duża, że moderatorzy nie nadążają z przeglądnięciem wszystkich. W takich portalach administratorzy liczą na samych użytkowników i pojawia się możliwość zgłaszania postów do moderacji. Marka, która nie dba o moderację swoich profili nie jest bezpieczna. Powinna ona zadbać o to, aby jej pracownicy prowadzący konta firmowe wiedzieli na czym polega aktywna moderacja tak, aby swoimi działaniami nie zaszkodzili marce.

Co daje firmom moderacja w serwisach społecznościowych?

Przede wszystkim chroni internautów dyskutujących przed spamem i treściami niezgodnymi z prawem polskim, obraźliwymi. Dzięki dobrze prowadzonej moderacji uczestnicy dyskursu nie boją się wyrazić swojego zdania, są aktywnymi użytkownikami, a na takich zależy najbardziej administratorom i właścicielom serwisu. Dla witryn skierowanych do dzieci i osób niepełnoletnich moderacja ma bardzo duże znaczenie. Ich użytkownicy oraz rodzice muszą czuć się bezpiecznie, jeśli brak tego czynnika, brak będzie internautów w serwisie.

Nie bójmy się moderacji. Jest ona potrzebna.
Nie mylmy jej jednak z cenzurą, która jest zbędna.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Kusak

Specjalista ds. marketingu i komunikacji w firmie NetCenter Solution. Absolwentka kierunku "Marketing w sieci" w WSE Kraków. Z branżą marketingową związana od prawie 3 lat. Poprzednio ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

"Duża gotówka, niecała stówka!" - nowa kampania produktowa Kasy Stefczyka

6 marca 2017 r. ruszyła nowa kampania Kasy Stefczyka. Tym razem bohaterowie znani z poprzednich spotów ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...