Zamknij
Relacje

Debata: Czy misja TVP jest zagrożona?

Witold Sokołowski, 2009-11-26 03:21:14

Podczas debaty „Czy misja TVP jest zagrożona”, zorganizowanej 23 listopada br. przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich i Centrum Monitoringu Wolności Prasy, politycy, mimo reprezentowania przeciwnych frakcji partyjnych, byli zgodni co do ważności powodzenia procesu cyfryzacji w Polsce. Różniły ich natomiast poglądy na formę finansowania mediów publicznych.

W wydarzeniu wzięli udział: Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krystyna Mokrosińska, Szef Kancelarii Prezydenta RP Władysław Stasiak, Przewodnicząca Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu Iwona Śledzińska-Katarasińska oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Dmochowski-Lipski. Najważniejsze informacje i wnioski, które pojawiły się podczas debaty to nowy projekt ustawy medialnej przygotowywanej przez SDP i konieczność przyspieszenia procesu cyfryzacji.

Szef prezydenckiej kancelarii Władysław Stasiak podkreślił, że jeśli poważnie mówimy o misji mediów publicznych, nie można pytać o to „czy obywatelom chciałoby się na nie płacić, tak jak nie pytamy, czy są skłonni płacić na policję lub budowę autostrad”. Iwona Śledzińska-Katarasińska podkreśliła, że potrzeby istnienia dobrych mediów publicznych nigdy nikt nie podważał, jednak pytanie o sposób ich finansowania pozostaje nadal otwarte.

- Na pytanie czy ważna jest misja mediów publicznych, równie dobrze można odpowiedzieć, czy ważne jest istnienie publicznej edukacji czy służby zdrowiatwierdził Stasiak. – Sama forma finansowania mediów publicznych nie jest istotna, ważne aby było ono stabilne i adekwatne do potrzebdodał.

Debata:  Czy misja TVP jest zagrożona?

Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krystyna Mokrosińska poinformowała podczas debaty, że w porozumieniu z radami programowymi mediów publicznych SDP przygotowuje własny projekt ustawy medialnej, w której znajdzie się m.in. zastąpienie abonamentu inną opłatą. – Abonament jest przestarzały. Jednak w krajach UE istnieje opłata publiczno-prawna, będąca formą podatku zbieranego w różny sposób. Taka płatność jest obowiązkowa i służy całemu społeczeństwupowiedziała Mokrosińska. Zdaniem ministra Stasiaka, media publiczne znalazły się w bardzo trudnej sytuacji. – Warto zadbać o to, żeby przynajmniej zapewnić przetrwanie pacjenta, a potem mówić o porządnym, uczciwym, solidnym programie naprawczym – zaznaczył minister. Podkreślił również, że cyfryzacja jest niezwykle ważnym procesem dla Polski i, co za tym idzie, bardzo trudnym.

Cyfrowe nadawanie naziemne w przyszłości nie zapewni dostępności sygnału cyfrowego dla wszystkich obywateli, do tego proces naziemnej telewizji cyfrowej opóźnia się, co potwierdziła na wrześniowej debacie CMWP przy SDP Anna Streżyńska, prezes UKE. Telewizja Publiczna realizując, zarówno swoją misję, jak i zalecenia wynikające z projektu Strategii Cyfryzacji kraju, uruchomiła 15 września br. pierwszą, bezpłatną część cyfrowej platformy TVP, na którą składały się kanały: TVP1, TVP2, TVP Sport, TVP HD i TVP INFO.

Prace nad tym projektem trwały od kilku lat. Jednak po upływie niespełna miesiąca emisję tych programów zakodowano, tłumacząc to testami kodowania. Zgodnie z zapowiedziami, kanały miały te pozostać dostępne całkowicie bezpłatnie dla wszystkich, którzy zakupią odpowiednie odbiorniki. Z badań TNS OBOP wynika zaś, że aż 83 proc. Polaków popiera uruchomienie przez TVP bezpłatnej platformy cyfrowej.

- Mówimy o ogólnej cyfryzacji i o tym, że to takie duże pieniądze. Tylko wszyscy zapominają, że ISTNIEJE dyrektywa europejska z 2007 roku, zobowiązująca rządy państw do działania na rzecz cyfryzacji. Rodzi się więc pytanie: czyja jest odpowiedzialność za wprowadzenie telewizji cyfrowej?powiedziała Krystyna Mokrosińska.

zobacz filmzobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...