Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Dobry PR-owiec nie spoczywa na laurach

Małgorzata Słoma, 2014-12-02 00:04:37

Określenie „specjalista”, oprócz oczywistej informacji o odpowiednich predyspozycjach, kompetencjach i wiedzy, jaką musi posiadać osoba nosząca to miano, ma jeszcze inne, nie wprost wynikające z definicji cechy: głód wiedzy oraz umiejętność doskonalenia się. Chodzi tu o dokształcanie się i ciągłe poszerzanie wiedzy zarówno ze swojej, jak i pokrewnych dziedzin. Nie inaczej jest w sektorze public relations, który wciąż dynamicznie się rozwija. Co więc powinien robić dobry PR-owiec, aby nie wyjść z obiegu i podążać za aktualnymi trendami?

Na straży wizerunku firmy

Jak w skrócie wygląda zakres działań specjalisty ds. public relations? Mówiąc najogólniej, PR-owiec dba o pozytywny wizerunek firmy, instytucji, marki w mediach oraz buduje dobre relacje z otoczeniem. W tym celu m.in. organizuje różnego typu eventy, koordynuje kontakty ze społecznością odbiorców, jak również dba o komunikację wewnętrzną w obrębie przedsiębiorstwa. Jego działalność ma szczególne znaczenie w sytuacjach kryzysowych dla firmy.

Jakie predyspozycje i kompetencje powinna posiadać osoba, aby z powodzeniem mogła realizować misję eksperta od public relations? Istotne jest bogate doświadczenie, ale nie tylko ono decyduje o dopasowaniu kandydata do stanowiska. Ważne są pewne kompetencje miękkie: komunikatywność (zarówno w wystąpieniach publicznych, jak i przy przekazywaniu komunikatów pisemnych) i umiejętność nawiązywania oraz podtrzymywania kontaktów, elokwencja, zapunktują też umiejętności retoryczne. Dobry PR-owiec powinien umieć odnaleźć się w każdej, zwłaszcza kryzysowej sytuacji, zatem przyda się opanowanie, umiejętność planowania i przewidywania, wysoka kultura osobista, lojalność oraz dyskrecja, ale też kreatywność i elastyczność. Poza wymienionymi, specjalista od promowania wizerunku firmy koniecznie musi odczuwać chęć doskonalenia się i poszerzania kwalifikacji.

Do pracy w dziedzinie PR przygotowują studia na kierunkach dziennikarskich, jednak branża chłonie także absolwentów innych kierunków: ekonomii, nauk społecznych czy filologii, którzy jednak dodatkowo pochwalą się ukończonym studium podyplomowym z zakresu public relations. Samo public relations zresztą jest na tyle obszerną dziedziną, że w jej obrębie wyłoniło się kilka specjalizacji, np. PR korporacyjny, PR polityczny, PR finansowy czy Brand PR, z których każda rządzi się swoimi prawami. Same studia jednak nie wystarczą, bycie dobrym specjalistą od public relations wymaga permanentnego dokształcania się.

PR-owiec poszerza komunikacyjne horyzonty

Jako, że Internet rozszerza swój zasięg oddziaływania na coraz większą grupę odbiorców, powoli spychając na margines tradycyjne media jak telewizja, radio, prasa, trend ten podchwytują firmy. Wiele działań promocyjno – komunikacyjnych przenosi się więc do sieci. Dobrym przykładem na to jest boom na kreowanie wizerunku w Social Media, czyli na popularnych profilach społecznościowych i branżowych jak np. Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn i In. Trzymający rękę na pulsie specjalista ds. PR powinien zatem zaznajomić się z mechanizmami funkcjonowania tychże kanałów komunikacji. To stosunkowo świeża forma prezentowania firmy w mediach, ale na rynku dostępnych jest szereg szkoleń, które pomagają poprowadzić komunikację w social media, poznać szanse i pułapki tej formy komunikacji, zmierzyć skuteczność kampanii wizerunkowych online czy poradzić sobie z sytuacjami kryzysowymi. Wskazane jest, by specjalista ds. PR ciągle badał i eksplorował nowe obszary marketingu internetowego, w tym tak popularną i mającą w sobie duży potencjał komunikacyjny blogosferę czy działania w ramach video marketingu.

W tendencję rosnącej siły Internetu jako medium wizerunkowego wpisuje się też pozycjonowanie. Dobry PR-owiec, przewidujący potrzeby firmy powinien poznać podstawy tej dość zawiłej sztuki. Zamiast samodzielnego zdobywania wiedzy, lepiej skorzystać z dedykowanych szkoleń, na których m.in. można nauczyć się tworzenia treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki internetowe, zaznajomić się z narzędziami wykorzystywanymi w SEO czy nauczyć się analizować skuteczność działań w ramach SEO PR.

Z uwagi na codzienny kontakt ze słowem – zarówno mówionym, jak i pisanym – można wiele skorzystać uczestnicząc w warsztatach pisania i redagowania tekstów, które uczą, jak operować językiem w sposób perswazyjny, efektywny, a przede wszystkim zrozumiały dla odbiorcy oraz pozwalający zatrzymać jego uwagę na dłużej. Na tego typu szkoleniach można też nabyć wiedzę o aktualnie panujących trendach lingwistycznych oraz językowych sposobach dotarcia z komunikatem do określonych grup odbiorców.

Dobrym kierunkiem dla specjalistów od wizerunku firm mogą okazać się warsztaty z pogranicza psychologii i... aktorstwa, które pozwolą podbudować pewność siebie i przyczynią się do zmniejszenia stresu związanego np. z kontaktem z mediami. Tego typu szkoleń na rynku jest całe mnóstwo: radzenie sobie z tremą i emocjami podczas wystąpień publicznych, oswajanie z kamerą, warsztaty aktorskie, techniki manipulacyjne itd. A skoro o publicznym przemawianiu mowa, to przydatne mogą okazać się też szkolenia z emisji głosu i poprawy dykcji.

Nowe i ewoluujące kanały rozprzestrzeniania informacji i promowania produktów czy usług, zmuszają ekspertów od public relations do płynięcia z nurtem aktualnych trendów w komunikacji. Od specjalistów stojących na straży dobrego wizerunku firm wymaga się zatem ciągłego bycia na bieżąco z nowinkami zwłaszcza w świecie nowych mediów i doskonalenia w tym zakresie. Wymienione szkolenia to zaledwie pewien wycinek oferty dla PR-owców, ale już one pokazują, że nabywanie nowych umiejętności, też z pogranicza public relations oraz poszerzanie wiedzy nie tylko wpływa na konkurencyjność pracowników tej branży, ale powoli staje się synonimem eksperckości.

Źródło: www.teb.pl.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Małgorzata Słoma

TEB Edukacja.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki