Zamknij
Wiedza PR - CSR

Dzieci w necie

Inga Szaniawska, 2011-05-16 01:25:29

Dzieci w necie

Zgodnie z wynikami ogólnoeuropejskiego sondażu „Dzieciaki z Unii Europejskiej w sieci” - przeprowadzonego przez Komisję Europejską - korzystanie z Internetu stało się dziś nieodłączną częścią życia dzieci. Badanie wskazuje na jednoznaczną tendencję - przy rosnącej częstotliwości korzystania z Internetu (60% dzieci loguje się codziennie lub prawie codziennie) i wydłużającej się średniej sesji w sieci, obniża się przeciętny wiek pierwszego logowania (w Danii i Szwecji - 7 lat, 8 w kilku innych krajach północno europejskich). Średnio w UE własny profil ma aż 77 proc. dzieci w wieku 13-16 lat i 38 proc. w wieku 9-12 lat. W Polsce odpowiednio 81 i 58 proc. Również polskie badanie sieci "Dzieci w necie” (więcej informacji o badaniu można znaleźć tutaj) zrealizowane dla At Media przez IIBR i Gemius wskazuje na to, że rośnie pokolenie coraz młodszych użytkowników Internetu - już 7-9 latki są aktywne w mediach społecznościowych, zaś z Internetu korzysta aż dwie trzecie przedszkolaków (3-6 lat).

O ile wyniki te zdają się być interesującymi dla wszystkich, nie ma zgodności co do ich interpretacji.

Spora grupa zwolenników traktuje te dane jako zjawisko pozytywne wskazując na fakt, iż Internet to postęp i przyszłość, stanowi więc naturalny elementem habitatu dzieci. Jest też nieograniczonym źródłem informacji, może więc stać się nieocenioną pomocą w nauce i rozwoju dzieci. Dodatkowo - mówią entuzjaści globalnej wioski i biegających po niej dzieci - korzystając z Internetu dzieci nabywają umiejętności cyfrowych i internetowych, na poziomie częstokroć przewyższającym poziom wiedzy ich rodziców, co prowadzić ma do szybszego osiągania przez nie dojrzałości, również w sferze konsumpcji. Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu At Media – przewiduje, że próg wchodzenia przez dzieci w świat społeczności będzie się stopniowo obniżał. Zdaniem Kowalczyka wynika to zarówno z rozwoju tego segmentu w internecie, jak i szybszego "starzenia" się dzieci, na które coraz częściej zwracają uwagę marketerzy i psychologowie.

Przeciwnicy - poczynając od zwolenników umiaru po tych ortodoksyjnych - ostrzegają, że wcale tak być nie musi. Internet niesie ze sobą szereg zagrożeń – mówią - których najmłodsi użytkownicy sieci nie są w stanie zrozumieć i których ofiarą mogą się w rezultacie łatwo stać. Internet może się także stać symptomem istniejącego problemu w interakcjach społecznych, czy wręcz ich przyczyną. Częstokroć bowiem dzieci uciekają w sieć by uniknąć prawdziwego życia i bezpośredniej komunikacji (połowie europejskich 11-16-latków łatwiej być sobą online niż w realu), to zaś może odbić się niekorzystnie na ich relacjach z rówieśnikami, zdolności nawiązywania kontaktów i budowania pozycji w grupie rówieśniczej, czy zawierania przyjaźni w prawdziwym życiu. W sieci nie obowiązują też wytyczone w realu bariery, lub jeśli istnieją przesuwają się tak błyskawicznie jak gdyby nie istniały wcale. Te z kolei, zdaniem psychologów, dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i są niezbędne dla jego rozwoju.

Co więcej, Internet jest miejscem, w którym dziecko wcześniej czy później musi stanąć w obliczu informacji lub zjawiska, na które nie jest emocjonalnie i intelektualnie gotowe – np. napotkać treści związane z seksem (pornografia, seksting), czy cyberprzemocą (cyberbulling). Z badań Fundacji Dzieci Niczyje oraz firmy Gemius wynika, że blisko 3/4 młodych internautów natknęło się w sieci na pornografię, a ponad 50 proc. z nich trafiło przypadkowo na brutalne sceny przemocy1. Symantec z kolei podał informację, że hasła: ‘sex’ i ‘porn’ były wśród 5 najczęściej wyszukiwanych przez internautów w wieku od lat 7 fraz2. Dzieci w Internecie padają także często ofiarą manipulacji - przecież ofiarą oszustw i nadużyć stają się nawet dorośli, pomimo tego iż niewątpliwie są znacznie bardziej świadomi istniejących zagrożeń.

Z drugiej strony, należy pamiętać, że obcując z Internetem dzieci nabywają świadomości istnienia potencjalnych zagrożeń i umiejętności radzenia sobie z nimi oraz unikania zjawisk negatywnych, czy to poprzez zablokowanie osób, z którymi nie chcą się kontaktować (64%), zmianę ustawień prywatności swojego profilu w portalu społecznościowym (56%), czy uzyskanie porady dotyczącej bezpieczeństwa w sieci (64%).

Bezsporne jest, że Internet - jak niemal wszystko na świecie - może być wykorzystany w dobrym i złym celu, że może przynieść korzystającym z niego osobom – niezależnie od ich wieku - zarówno korzyści jak i szkody. Prawdą jest także, że świadomość zagrożeń i umiejętność radzenia sobie z nimi nie zawsze idą ręka w rękę, i że całkiem już niemożliwym jest radzenie sobie z problemem, czy przeciwdziałanie sytuacji, której świadomości się nie ma – i to właśnie jest w mojej opinii główne wyzwanie. Nie trzeba walczyć z obecnością dzieci w sieci, ale sprawić by były tam bezpieczne i by korzystały z Internetu mądrze (mądre korzystanie z dowolnego produktu czy usługi jest przecież edukacyjne samo w sobie i stanowi ważny element dojrzałości).

Jak to zrobić? Z jednej strony przez wdrażanie środków zapewniających bezpieczeństwo, z drugiej przez edukację w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu, skierowaną nie tylko do dzieci ale i ich rodziców oraz opiekunów.

W ramach pierwszego z kierunków - z inicjatywy Komisji Europejskiej - powstało dobrowolne porozumienie operatorów portali społecznościowych na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci, w którym zobowiązali się oni do wdrożenia szeregu środków zapewniających bezpieczeństwo nieletnich użytkowników - na przykład wprowadzenia domyślnych ustawień profili najmłodszych użytkowników Internetu, zezwalających na dostęp do nich wyłącznieznajomym z zatwierdzonej listy. Do porozumienia przystąpiły takie portale, jak: Arto, Bebo, Facebook, Giovani, Hyves, IRC Galleria, MySpace, Nasza-Klasa, Netlog, One.lt, Rate, SchuelerVZ, Tuenti i Zap. W najbliższym czasie KE zapowiada opublikowanie wyników wdrożenia.

Kolejną unijną inicjatywą na rzecz bezpieczeństwa – tym razem o charakterze edukacyjnym - jest wspólnotowy program Safer Internet (Bezpieczny Internet) – którego celem jest wspieranie bezpiecznego korzystania z Internetu i nowych technologii sieciowych oraz zwalczanie niebezpiecznych treści i spamu. W ramach programu szczególną uwagą objęte są najbardziej wrażliwe grupy użytkowników – dzieci i nieletni – poprzez przegląd programów kontroli rodzicielskiej SIP Bench II (baza narzędzi kontroli rodzicielskiej), czy działalność centrów ds. bezpiecznego Internetu np. Dni Bezpiecznego Internetu (DBI). DBI to inicjatywa, w której biorą udział kraje z całego świata (w tegorocznej edycji wzięło udział 70 państw), w Polsce organizowana jest od 2005 roku za sprawą Fundacji Dzieci Niczyje oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) – wytyczającej trendy polskiego Internetu w okresie 20 lat jego funkcjonowania.

NASK i Fundacja Dzieci Niczyje stworzyły Ogólnopolską Koalicję na rzecz Bezpieczeństwa Dzieci w Internecie, do której przystępują szkoły, firmy, przedstawiciele mediów, instytucje rządowe, pozarządowe i organizacje społeczne, zaś Grupa TP zainicjowała powstanie Porozumienia na rzecz bezpieczeństwa dzieci w Internecie.

Nowatorską i unikalną inicjatywą jest edukacyjny serwis www.Sieciaki.pl stworzony przez Fundacje Dzieci Niczyje oraz Fundację Orange. Na stronach portalu dzieci mogą obserwować odwieczną walkę dobra i zła. Zło reprezentuje Pan Internetowych Czeluści „Czyste Zło”, który wraz z ekipą Sieciuchów knuje, by oszukiwać i wykorzystywać internautów. Przeciwstawia się im stworzona przez Sztuczną Inteligencję drużyna sieciaków. Sieciaki to zdolne, zaradne i mądre dzieciaki, które znają zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, w ich walce ze złem pomaga super bohater – Net Robi. Portal genialnie wpisuje się w komiksową konwencję, zaś jego twórcy, przez błyskotliwą zabawę językiem polskim (można chylić czoła przed taką kompetencją językową) i konstrukcję nawiązującą do portali społecznościowych staje się doskonałą alternatywą dla najmłodszych. Wybór jest przecież prosty - któryż z młodych internautów nie chciałby dołączyć do tej paczki – w tej chwili zarejestrowanych jest ponad 180 tys. użytkowników. Oprócz świetnej zabawy portal oferuje niezłą dawkę wiedzy - zarówno dzieci, jak i dorośli mogą się bowiem zeń dowiedzieć się m.in. jak chronić prywatność, jak nie zaśmiecać sieci, bezpiecznie kupować czy przeciwdziałać cyberprzemocy.

Uwaga poświęcana zagadnieniu bezpieczeństwa w Internecie, oraz to że stoją na jego straży najlepsi, naturalnie cieszy. Wypada sobie tylko życzyć, by powstawało więcej takich inicjatyw, a rzesza firm świadomych zarówno zagrożeń jak i spoczywającej na nich odpowiedzialności względem szeroko pojętych grup interesariuszy rosła.

Zdjęcie: AK-Photo Hannover / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Inga Szaniawska

Konsultant w obszarze CSR i Komunikacji. Na przestrzeni kariery zawodowej zaangażowana w tworzenie i realizację strategii firm w oparciu o znajomość interesariuszy i ich potrzeb. Projektowała ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...