Zamknij
Wiedza PR - E-PR

e-PR to szczera komunikacja

Grzegorz Skuza, 2009-12-03 17:05:49

 e-PR to szczera komunikacja

Dyskusja na temat ostatecznej definicji internetowego Public Relations z pewnością będzie trwała jeszcze długo. Tymczasem dla praktyków e-PR to przede wszystkim sztuka szczerej, otwartej komunikacji. Tylko tyle, czy może aż?

Co rozwój niesie ze sobą?

Stwierdzenie, że Internet dynamicznie ewoluuje, to tylko połowa całościowego obrazu współczesnej sieci. Drugą stanowią zmiany zachodzące w środowisku i zachowaniach internautów. Kiedyś było ich niewielu, teraz mamy do czynienia ze zjawiskiem masowego uczestnictwa.

Internauci się organizują

Makrozbiorowości są przeważnie niejednolite w swojej strukturze. W Internecie najprostszy podział obejmuje aktywnych i biernych użytkowników. Ekspansja tej pierwszej grupy zapewniła sukces ideom i metodom określanym wspólnym mianem Web 2.0. Aktywni użytkownicy sieci zaczęli organizować się w społecznościach internetowych. Doszło do tego, że największy serwis społecznościowy na świecie - Facebook.com, skupia wokół siebie potężną liczbę 263 miliów internautów.

Skąd się wziął e-PR?

Tam, gdzie pojawia się masowa komunikacja, tam prędzej, czy później pojawiają się przedstawiciele branży reklamy i PR. Początki tego zainteresowania przypadają na czasy powstawania pierwszych serwisów internetowych. Wtedy pojawiły się witryny dedykowane markom, jak również media sieciowe. Siłą rzeczy e-PR musiało się narodzić. Zastanawiające jest jednak, czy w gruncie rzeczy naprawdę już do tego doszło?

Wolność, a może anarchia?

Głównym aspektem podejmowania wszelkich działań Public Relations jest komunikacja. W Internecie to pojęcie nabrało interaktywnego charakteru. W związku z tym, istotą e-PR jest po prostu komunikacja dążąca do interakcji, lub też na niej po prostu oparta. Internet często kojarzy się z medium, gdzie wszechobecna wolność pozwala mówić, co ślina na język przyniesie. W tym wypadku granica między geniuszem, a strzelaniem sobie w stopę jest bardzo krucha. Faktem jest, że część branży e-PR w Polsce, postrzega siebie wyłącznie w obrębie pierwszej kategorii. Taka wizja z pewnością ułatwia tworzenie skutecznych strategii komunikacji wizerunkowej dla klientów.

Wizerunek nadaje się do sprzedaży
Idylla przeważnie jednak gubi argumenty w starciu z rzeczywistością. e-PR to sztuka otwartej komunikacji, otwartość jednak musi iść w parze z zaufaniem. Internet kusi anonimowością co sprawia, że diabełek na ramieniu, raz za razem, zachęca do robienia internautów w balon. Czasem wydaje się, że może być to skuteczny sposób na wsparcie sprzedaży. W końcu każdy podmiot na rynku komercyjnym pragnie wizerunku, że aż chce się kupować. Co się dzieje więc, gdy internetowi spece od PR potraktują to stwierdzenie zbyt dosłownie?

Od naj do ach

Zaczyna się od masowej wysyłki informacji prasowych, praktycznie na każdy temat, który w jakikolwiek sposób można powiązać z nazwą marki lub firmy. Treść tych komunikatów jest dość osobliwa. Opiera się w znacznej mierze na stopniowaniu przymiotników o pozytywnym zabarwieniu, dzięki czemu codziennie mamy okazję zapoznać się z rewolucyjnym wydarzeniem na rynku. Teraz pytanie: ile macie zachowanych informacji prasowych w osobistych zakładkach przeglądarki?

Kampanie rozliczane od posta

Jak się działa w e-PR to się trzeba zakumulować z internautami w społecznościach. Na pierwszy ogień poszły fora internetowe, dające możliwość swobodnej rozmowy samemu ze sobą. Do tej pory nikt nie wie, czy stoi za tym schizofrenia. Czasami w grę wchodzą pieniądze lub też drobne upominki, rozdawane pozornie bezinteresownie. Efektem tego są nagłe wybuchy zachwytu nad daną marką lub produktem w znacznej większości społeczności internetowych. W Polsce tego typu sytuacje dość często wywoływane są sztucznie. Przez to narodził się termin „łomiarz”, określający osobę działającą pod przykrywką i robiącą na różne sposoby szum w sieci wokół konkretnej rzeczy, oczywiście z powodów wyłącznie zarobkowych.

Branża obrywa po uszach

Odpowiedzialnością za nieetyczne działania „łomiarzy” z jednej strony obarczane są agencje marketingu szeptanego, z drugiej zaś firmy działające w branży e-PR. Ani jednym, ani drugim, wypaczanie sensu ich pracy nie jest z pewnością na rękę. Taki stan rzeczy może brać się z usilnej chęci zarabiania na czyjejś reputacji, zamiast uświadomienia klientowi konkretnymi wynikami, że mądrze prowadzona komunikacja to dobra inwestycja. Case study projektów „e-PR” opiewają w wiele różnych cyfr, często dosyć ogólnie traktując metody, jakimi do nich dochodzono. Czy takie praktyki powinny mieć miejsce, biorąc pod uwagę podstawowy postulat jawności działań Public Relations?

Konsekwencja, otwartość i szczerość
Budowa wizerunku w Internecie, przypomina wznoszenie domu w którym ma zamieszkać konkretny podmiot lub marka. Jeśli owa konstrukcja ma solidne podstawy, wtedy zyskujemy pewność, że nawet sytuacja kryzysowa jej nie zburzy. Jeśli zaś projekt nie będzie posiadał solidnych fundamentów, to w krótkim czasie może się zupełnie zawalić. Na tym mniej więcej polega różnica między konsekwentnie prowadzoną, otwartą komunikacją, a zwyczajnym naganiactwem. Konsekwentne prowadzenie szczerej i otwartej komunikacji to nic innego jak e-PR.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Grzegorz Skuza

Creative & PR Manager w Agencji Reklamy Eura7, odpowiedzialny za tworzenie koncepcji kreatywnych i strategicznych projektów agencji, a także za działania wizerunkowe Eura7

Ostatnie artykuły tego autoraCzy małe firmy powinny inwestować w e-marketing?

Sądząc po rezultatach badania WebVisible i Nielsen Online czasy obszernych katalogów z firmowymi ofertami powoli odchodzą ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...