Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Elektroniczna informacja prasowa – sztuka czy rzemiosło?

Witold Sokołowski, 2009-05-18 15:43:22

Dobrze skonstruowana informacja prasowa, którą dostarczymy o właściwym czasie i do właściwych dziennikarzy to ponad 90% sukcesu aby wiadomość ujrzała światło dzienne w mediach. Konwencjonalna notatka, którą kiedyś drukowało się na papierze firmowym lub rozsyłało faksem należy już do przeszłości. Wprawdzie są jeszcze redaktorzy „starej daty”, którzy pamiętają szelest rozcinanej koperty i dobrej jakości papier, ale chyba coraz większa liczba spośród nich przekonuje się do poczty elektronicznej jako lepszego sposobu dystrybucji informacji. Zresztą, kilka tygodni temu głośno mówiło się w mediach o definitywnym zmierzchu instytucji telegramu. Niegdyś najpewniejszy sposób na przekazanie ważnych wiadomości, dzisiaj zupełnie wyparty przez nowoczesną technologię, w tym telefony komórkowe. Podobnie rzecz ma się z faksem czy listem – jeśli ktoś chce szybko wysłać wiadomość wybierze raczej e-mail...

Dobrze skonstruowana informacja prasowa, którą dostarczymy o właściwym czasie i do właściwych dziennikarzy to ponad 90% sukcesu aby wiadomość ujrzała światło dzienne w mediach.

Konwencjonalna notatka, którą kiedyś drukowało się na papierze firmowym lub rozsyłało faksem należy już do przeszłości. Wprawdzie są jeszcze redaktorzy „starej daty”, którzy pamiętają szelest rozcinanej koperty i dobrej jakości papier, ale chyba coraz większa liczba spośród nich przekonuje się do poczty elektronicznej jako lepszego sposobu dystrybucji informacji.

Zresztą, kilka tygodni temu głośno mówiło się w mediach o definitywnym zmierzchu instytucji telegramu. Niegdyś najpewniejszy sposób na przekazanie ważnych wiadomości, dzisiaj zupełnie wyparty przez nowoczesną technologię, w tym telefony komórkowe. Podobnie rzecz ma się z faksem czy listem – jeśli ktoś chce szybko wysłać wiadomość wybierze raczej e-mail.
 


Oprócz sposobu dystrybuji istnieją także różnice w samym warsztacie przygotowania takich informacji.

Podczas, gdy drukowana notatka liczyła sobie nawet trzy strony maszynopisu, jej elektroniczny odpowiednik nie przekracza zwykle 500 słów. Poza tym, ze względu na swoje ograniczenia drukowana informacja prasowa starała się „sprzedać” całą historię od razu. E-mail ma za zadanie dziennikarza przede wszystkim zainteresować tematem. W przypadku poczty elektronicznej dziennikarz może uzyskać szybką odpowiedź na swoje pytania lub po prostu zajrzeć na strony firmowego press room’u – nie ma potrzeby by zarzucać go nadmiarem danych już na samym początku.

5 pomysłów na informację prasową:

1. produkt, który zrewolucjonizuje życie Twoich klientów lub skutecznie zaradzi ich problemom
2. wydarzenie lub działania firmy, które przyczynią się do rozwoju lokalnej społeczności
3. sonda lub badanie, które rzuca nowe światło na styl życia i preferencje klientów, a Twój produkt stawia w centrum ich zainteresowania
4. reakcja firmy na ważne wydarzenie w branży
5. odpowiedź firmy na działanie konkurencji

Tradycyjna informacja prasowa to przeważnie 1-3 strony formatu A4 napisanych w podwójnych odstępach. Jak zawsze w przypadku druku ważna jest czytelność i przejrzystość tekstu. Znam dziennikarzy, którzy wykorzystywali odstępy i marginesy na stronach do zapisywania uwag i dodatkowych pytań. Notatka elektroniczna nie stawia takich wymogów. Wielkością nie przekracza 500 słów podzielonych na 3-5 paragrafów. Każdy paragraf składa się z krótkich 2-3 zdań. Ponieważ notatka elektroniczna ma jedynie wzbudzić zainteresowanie u czytającego nie ma potrzeby robić odstępów między zdaniami. Przyjmuje się jednak, że w każdym zdaniu nie powinno być więcej niż 80 znaków – znowu chodzi o wizualną spójność tekstu.

Dobra informacja prasowa przykuwa uwagę począwszy od tematu. Odnosi się to zarówno to tematu wiadomości elektronicznej, jak i tematu notatki w treści dokumentu. Specjaliści PR stosują różne metody: tworzą tytuły, które są śmieszne, zagadkowe, wieloznaczne. Pamiętajmy jednak, ze każdy kij ma dwa końce i to co dla jednego dziennikarza będzie intrygujące, dla innego może być powodem odrzucenia listu. Temat decyduje więc o tym, czy dziennikarz otworzy przysłaną pocztę, czy w najlepszym razie odłoży ją do przeczytania w późniejszym terminie. Ważne jest też by temat oddawał główną myśl informacji. Najlepiej jest więc zawrzeć w nim nazwę produktu, firmy, nazwę wydarzenia oraz główne cele i korzyści jakie z nich płyną.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...