Zamknij
PR w mediach

EURO 2012 zwiększa wydatki samorządów na promocję miast

Luiza Farkash-Szamburska, 2011-08-23 11:41:17

W wakacje nie sposób było nie zauważyć jak miasta promują się dzięki festiwalom letnim. Bardzo często są to imprezy na bardzo wysokim poziomie organizacyjnym i artystycznym. W jaki sposób miasta mogą wykorzystywać z korzyścią dla siebie wydarzenia o zasięgu krajowym, takie jak zbliżające się EURO 2012, czy trwającą prezydencję w Unii Europejskiej?

Interesujące wydarzenia kulturalne przenoszą się również do mniejszych miast. To już nie tylko Warszawa, Kraków czy Wrocław. W Białymstoku odbyła się druga edycja festiwalu Pozytywne Wibracje, imprezy zorganizowanej wspólnie z miastem. W Bydgoszczy ciekawym wydarzeniem był Art Pop Festival, w Gdyni po raz kolejny odbył się Ladies’ Jazz Festival, a w Kazimierzu Dolnym miała miejsce kolejna edycja festiwalu Dwa Brzegi. Władze miast coraz częściej dostrzegają potencjał dużych imprez kulturalnych i współfinansują wydarzenie.

Nikt nie wątpi w sukces i olbrzymią promocję Polski jaką stwarza EURO 2012. Pomimo licznych opóźnień związanych z budową dróg i autostrad, czy modernizacją istniejących obiektów (budowa autostrady A2 czy opóźnienie w oddaniu do użytku Stadionu Narodowego) mistrzostwa odbędą się i nikt nie wątpi w sukces organizacji imprezy tak wysokiej rangi. Oprócz oczywistej promocji miast – gospodarzy rozgrywek, mistrzostwa to nadzieja na rozwój mniejszych miast czy peryferyjnych dzielnic: Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia. Stadion we Wrocławiu budowany jest na peryferyjnym osiedlu Maślice, natomiast Gdańsk zdecydował o wybudowaniu stadionu przy autostradzie, dzięki temu pojawi się być może szansa na ożywienie właśnie tych części miasta. Po ogłoszeniu przez UEFA w 2007 roku informacji, że Polska wraz z Ukrainą zorganizują EURO, również miasta, w których nie będą odbywały się mecze rozpoczęły budowę stadionów - nowe bądź zmodernizowane obiekty powstały m.in. w Elblągu, Puławach, Gorzowie Wielkopolskim, a w planach lub w budowie są kolejne m.in. w Bielsku-Białej, Radomiu, Ostródzie.

Sceptycy podkreślają jednak, że w przypadku rozgrywek najważniejsze będą nie same działania promujące wydarzenie lecz odpowiednia infrastruktura, bezpieczne stadiony czy wysoki poziom obsługi. Budżety na promocję miast związaną z rozgrywkami EURO2012 nie wyglądają jednak imponująco. Warszawa przeznaczyła na ten cel 5 mln złotych, Poznań 3 mln, a najwięcej Wrocław – aż 16 mln złotych. Według Ministerstwa Finansów w ubiegłym roku na promocję samorządy wydały ok. 654 mln zł, wliczając w to wydatki związane w organizacją imprez specjalnych. W tym roku miasta planują wydać ok. 607 mln zł. Największe budżety mają Kraków, Poznań i Wrocław i w to wliczone są również wydatki związane z trwającą właśnie polską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej. Liderem jest Kraków, który zaplanował budżet promocyjny w wysokości 7,7 mln złotych - w planowaniu budżetu uwzględniono udział w targach branżowych i organizację wydarzeń specjalnych. Bardzo popularną formą promocji wciąż są gadżety, Zielona Góra na przykład przeznaczy na ten cel aż 833 tysiące złotych.

Promocję mniejszych miast umożliwiają również dotacje unijne. Ciekawy pomysł na event bądź inną formę aktywności promocyjnej może liczyć na 80 % zwrot kosztów pozyskanych ze środków Unii Europejskiej.

Bardzo często miasta w opracowaniu koncepcji i organizacji wydarzeń korzystają z usług wyspecjalizowanych agencji. „Zarówno prezydencja Polski w UE jaki i zbliżające się EURO 2012 to idealne wydarzenia promujące małe i duże miasta, ważne jednak jest umiejętne wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na ten cel.’’ – podkreśla Radosław Piesiewicz, Wiceprezes Zarządu agencji Dobra Nasza S.A., specjalizującej się w organizacji imprez regionalnych, która 8 sierpnia 2011 r. zadebiutowała na rynku NewConnect.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Luiza Farkash-Szamburska

Obecnie Dyrektor Generalny abeoNET i właściciel agencji Harmonic PR. Public Relations zajmuje się 10 lat. M.in. w ING Bank Śląski, gdzie zajmowała stanowisko starszego specjalisty ds. ...

Ostatnie artykuły tego autoraKto zyskuje na eventach miejskich?Kto zyskuje na eventach miejskich?

Z roku na rok zwiększają się budżety na organizację imprez promocyjnych organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...

Nie ulegajmy przedwcześnie proroctwom, że social media wywrócą całkowicie zasady komunikacji - Jacek Gadzinowski