Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Film jako narzędzie promocji firmy

Witold Sokołowski, 2016-02-02 12:24:34

Filmy reklamowe, spoty reklamowe, filmy promocyjne i filmy korporacyjne - to najbardziej ogólny podział filmowy. Różnią się nie tylko długością, ale i grupą odbiorców, do których są kierowane, a także polami eksploatacji. Mogą być bardzo efektywnym narzędziem komunikacji dla firm i marek. Trzeba tylko wiedzieć jak się do nich zabrać.

Dzisiaj specjaliści od komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej mają do dyspozycji szeroki wachlarz narzędzi służących budowaniu wizerunku firmy, marki czy instytucji. Jednym z nich jest film, który w dobie mediów elektronicznych i wciąż rosnącej popularności mediów społecznościowych daje możliwość wykorzystania wielu kanałów, którymi produkcja filmowa może dotrzeć do grupy docelowej firmy. Mowa tu nie tylko o klientach i otoczeniu zewnętrznym firmy, ale także o pracownikach, którzy są najlepszymi ambasadorami firmy i to ich zadowolenie bądź frustracja mogą się przyczynić do wzrostu lub kryzysów firmy. O czym należy zatem pamiętać decydując się na produkcję filmu?

Co? Komu? Jak?

- Film jest narzędziem poprzez, które komunikujemy się z otoczeniem firmy, dlatego zadanie sobie tych trzech podstawowych pytań powinno być punktem wyjścia do wszystkich dalszych prac, tak koncepcyjnych, jak i produkcyjnych – uważa Jakub Karykowski, właściciel firmy Onoffmedia zajmującej się produkcją filmowo-telewizyjną.

Jaki przekaz ma płynąć z naszego filmu? Co chcemy w nim pokazać? Produkty, usługi, a może ideę? Czy ma mieć on charakter czysto reklamowy, wizerunkowy, a może instruktażowy? Do kogo będziemy się zwracać w naszym filmie? Do klientów, partnerów biznesowych, a może do pracowników? Czy ma to być film wykorzystujący klasyczne ujęcia filmowe, a może animacje?

- Na podstawie tych informacji można już dobierać kanały dystrybucji filmu – czyli sposoby, jakimi chcemy dotrzeć z naszym filmem do grupy docelowej. W ten sposób też powstają ramy filmu - mówi Jakub Karykowski.

Czas to pieniądz, a więcej nie znaczy lepiej

Ile będzie trwał film, który chcemy wyprodukować zależy od grupy docelowej i od kanałów dystrybucji. Inną długość będzie miał film reklamowy emitowany w telewizji, a inną film wizerunkowy, który firma będzie wykorzystywała na swojej stronie. Reklama telewizyjna jest znacznie bardziej kosztowna aniżeli reklama w Internecie. Filmy reklamowe z przeznaczeniem do emisji telewizyjnej wymagają konkretnego budżetu.

- Nie chodzi tu już nawet o budżet produkcyjny, ale emisyjny, który zapewni filmowi dotarcie do zaplanowanej grupy docelowej. Klienci często popełniają błąd planując czas trwania filmu, zwłaszcza kiedy decydują się na filmy promocyjne i filmy korporacyjne – uważa Jakub Karykowski. - Coraz większe tempo życia, potrzeba szybkiej selekcji informacji, rozwój technologii mobilnych powodują, że odchodzi się już dzisiaj od wielominutowych filmów o charakterze promocyjnych i wizerunkowym. Odbiorca mając do dyspozycji w sieci wiele informacji zaczyna się szybko nudzić więc jest mała szansa, że do końca obejrzy film trwający 5 min. i więcej, bo w kolejce już czekają kolejne. Pracując z klientami, którzy chcą w jednym filmie zmieścić wszystkie możliwe informacje na temat historii, sprzedaży, planów produkcyjnych, nagród, rekrutacji itp., wydłużając materiał niemal w nieskończoność, powtarzam, że więcej nie znaczy lepiej – uśmiecha się właściciel Onoffmedia.

Mam film i co dalej?

Internet jest pełen najróżniejszego rodzaju filmów, których nikt nie ogląda. Nie wystarczy bowiem wrzucić wideo do sieci. Można w to wierzyć lub nie, ale za filmami wiralowymi, produkowanymi na zlecenie firm, stoi przemyślana strategia. Możliwości jakie daje internet są ogromne.

- Media społecznościowe uwielbiają wideo, a internauci uwielbiają media społecznościowe. To cały czas duże pole do działania zarówno dla tych, którzy bezkosztowo będą wrzucać filmy na swój fanpage, jak i dla tych, którzy zainwestują w promocję postu - dodaje Jakub Karykowski.

Inną formą promocji filmu są portale wideo, w tym najpopularniejszy Youtube. - Decydując się na kampanię filmu musimy dostosować jego czas trwania i atrakcyjnie podać informacje, układające je tak, aby odbiorca, któremu na kilka sekund wyświetli się nasza reklama, zechciał ją obejrzeć w całości, a najlepiej kliknął w nią – mówi Jakub Karykowski.

Planując produkcję wideo warto dobrze sprecyzować cel, jaki chcemy osiągnąć, aby jak najefektywniej wykorzystać film. W pozostałych kwestiach związanych z jego długością, techniką realizacji, kreacją warto się zdać na profesjonalistów i ich doświadczenie pamiętając, że nie zawsze więcej znaczy lepiej.

Jakub Karykowski właściciel firmy Onoffmedia, twórca form filmowych i medialnych.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...