Zamknij
Wiedza PR - Studium przypadku

Gemius bada internetową kampanię wideo Coca-Coli

Witold Sokołowski, 2011-07-04 02:23:00

Case study z badania gemiusEffect – zatytułowane „Kim jest K’Naan?” i opracowane wraz z firmą Coca-Cola oraz współpracującą z nią agencją Carnation – pokazuje, w jaki sposób zweryfikować wpływ kampanii online w całym media mixie. Wnioski z projektu dowodzą, że ustalenie liczby użytkowników (Real Users) na podstawie danych cookies, wsparte analizą profilu socjodemograficznego odbiorców kampanii i jej wpływu brandingowego, pozwala reklamodawcom ocenić efektywność ich działań online w sposób kompleksowy.

Pomachaj flagą i przyłącz się do kampanii

Światowa marka Coca-Cola w ubiegłym roku zaprosiła fanów piłki nożnej do świętowania Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Częścią projektu była współpraca z afrykańskim artystą, K'Naan, który promował swoją ścieżkę dźwiękowa przygotowaną dla kampanii “Wavin' Flag – Coca-Cola Celebration Mix”. Singiel, wydany na ponad 150 rynkach na całym świecie, wykorzystano jako hymn jednoczący wszystkie elementy globalnej kampanii marketingowej.

Piosenkę umieszczoną w serwisie YouTube obejrzano 87 milionów razy – komentuje Attila Weisz, Digital Marketing Manager regionu Europy Środkowej i Południowej w Coca-Cola. – Działania promocyjne objęły między innymi takie kraje regionu CEE, jak Węgry, gdzie, wspólnie z naszym partnerem, agencją badawczą Gemius, badaliśmy wyniki internetowej kampanii video, będącej jednym z głównych elementów kampanii towarzyszącej mistrzostwom.

Zgodnie z wynikami badań Gemius, w samych tylko Węgrzech hymn Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2010 obejrzało online 1,4 miliona użytkowników (Real Users). Co ważne, liczba użytkowników (Cookies), którzy zetknęli się z omawianą kampanią wyniosła prawie 3,4 miliona. Wynik ten doskonale ilustruje fakt, iż ocenianie kampanii wyłącznie na podstawie danych adserwerowych nie pokazuje pełnego obrazu sytuacji. Przeliczenie danych cookie na liczbę użytkowników (Real Users) pozwala reklamującym się firmom i ich agencjom porównać zasięg kampanii w internecie z wynikami działań w innych mediach.

Kliknięcie i co dalej?

Najaktywniejszą i najbardziej zaangażowaną grupą odbiorców kampanii, która odwiedziła oficjalną węgierską stronę przedsięwzięcia Coke.hu, byli tak zwani „post-viewers” (odwiedzający, którzy nie kliknęli na kreację, ale weszli na stronę). Grupa ta była 7 razy większa niż grupa tych odwiedzających, którzy kliknęli na reklamę. Tym samym można stwierdzić, iż brak zastosowania dokładnej analizy i skupienie się tylko na wskaźnikach takich, jak CTR (Click-Through Ratio) skutkowałoby niepełną oceną łącznego wpływu kampanii na oglądalność strony reklamowej.

Kampania okazała się kreatywnym sposobem zbliżenia fanów muzyki i piłki nożnej oraz marki Coca-Cola. Zgodnie z wynikami badań Gemius, dzięki akcji promocyjnej towarzyszącej mistrzostwom, Coca-Cola wzmocniła swój wizerunek marki wspierającej wydarzenia muzyczne i sportowe, szczególnie wśród nastolatków. To właśnie młodzież była główną grupą docelową działań marki, a stopień dotarcia do niej i jej zaangażowanie przekroczyło oczekiwania. Ponad 60 proc. wszystkich użytkowników (Real Users), którzy mieli styczność z tą kampanią, należało do grupy wiekowej 15-35 lat. Odbiorcy w wieku 15-24 lata, studenci i uczniowie szkół średnich, wykazywali największą chęć obejrzenia filmu wideo i to w ich przypadku właśnie wskaźnik CTR (Click-Through Ratio) okazał się być najwyższym spośród wszystkich grup wyodrębnionych pod względem wieku i poziomu wykształcenia.

Kim jest K’Naan?

Działania promocyjne, mające na celu zbudowanie rozpoznawalności nieznanego wcześniej artysty, zakończyły się sukcesem. 16 proc. respondentów, którzy obejrzeli kreację reklamową w ramach wypełniania ankiety w badaniu, rozpoznało K’Naana jako wykonawcę piosenki “Wavin’ Flag”. Rozpoznawalność K’Naana po zakończeniu kampanii była najwyższa w grupach wiekowych 15-18 i 19-24 lata. W pierwszej z tych grup poziom rozpoznawalności po kampanii wzrósł ośmiokrotnie, podczas gdy w grupie wiekowej 35-49 lat nie zmienił się.

Dokładny opis kampanii i jej efektów znajduje się na stronie gemius.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...