Zamknij
Raporty

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

Witold Sokołowski

Kwartalny raport gemiusAdMonitor dostarcza szczegółowych informacji na temat najbardziej popularnych formatów reklamy w podziale na rynki i branże. W IV kwartale 2010 r. branżami z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, dla których odnotowano najwięcej emisji kreacji online są finanse i telekomunikacja. Sektor finansowy jest także liderem w rankingu pod względem udziału kampanii. Na każdym z badanych rynków zidentyfikowano różne formaty reklamy online, które osiągnęły najwyższy poziom wskaźnika CTR (Click-Through-Ratio1). Warto podkreślić, że kreacje o najwyższym wskaźniku CTR nie zawsze utożsamiane są z najpopularniejszymi.

Najpopularniejsze formaty reklamowe na rynkach Europy Środkowej

Wyniki raportu gemiusAdMonitor za IV kwartał 2010 r., odnotowane w poszczególnych krajach Europy Środkowej, różnią się. W Rumunii i na Słowacji, pod względem współczynników CTR, najbardziej popularne były reklamy w formacie Ractangle 500x600 i 468x300. Z kolei na Węgrzech i Czechach na pierwszym miejscu pod względem popularności plasowały się reklamy w formacie Toplayer. Na wynik wpływ mógł mieć sposób emisji tego formatu.

Wykres nr 1. Formaty reklamy online o najwyższym wskaźniku CTR

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

Źródło: Gemius SA, gemiusAdMonitor, Q4 2010

Wyniki wskaźnika CTR dla poszczególnych sektorów rynku w pięciu badanych krajach środkowoeuropejskich są bardziej zróżnicowane. W Polsce i na Węgrzech najwyższe wskaźniki CTR osiągały kampanie realizowane w sektorze multimediów i książek. Był to jednocześnie najwyższy z wyników tego wskaźnika na opisywanych rynkach. W Rumunii najczęściej klikano w reklamy z branży „ubrania i dodatki”, natomiast w Czechach „technologie i audio-wideo”. Należy zauważyć, że prezentowane wyniki dotyczą IV kwartału 2010 r., a produkty z wymienionych powyżej branż są najczęściej kupowane przez konsumentów jako prezenty bożonarodzeniowe. Jednak powyższa reguła nie dotyczy danych zgromadzonych w Czechach, gdzie wiodącym sektorem pod względem wskaźnika CTR jest sektor motoryzacyjny.

W przypadku wyników za IV kwartał 2010 r. więcej podobieństw między poszczególnymi krajami środkowoeuropejskimi można zauważyć analizując poziom emisji i kampanii realizowanych w branżach, z których wywodzą się reklamodawcy. Pod względem liczby emisji wyróżniają się branże: telekomunikacyjna (w Polsce i na Węgrzech) oraz finansowa (w Czechach, Rumunii i na Słowacji). Taki wynik można tłumaczyć dużymi budżetami reklamowymi, jakimi dysponują przedsiębiorstwa z wymienionych powyżej branż.

Wykres nr 2: Sektory, w których odnotowano najwięcej emisji

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

źródło: Gemius SA, gemiusAdMonitor, Q4 2010

W trzech z badanych krajów – Słowacji, Węgrzech i Czechach – sektor finansowy plasuje się również na pierwszym miejscu pod względem liczby zrealizowanych kampanii. W Rumunii liderem w tej kategorii jest sektor handlowy.

Polski rynek reklamy online

W raporcie gemiusAdMonitor znalazły się również dane dotyczące rodzimego rynku reklamy online. W IV kwartale 2010 najpopularniejszymi formatami kreacji o najwyższym wskaźniku CTR były Preroll/Postroll, stosowane w reklamie wideo. Dla porównania w II kwartale 2011 r. w Polsce najwyższy wskaźnik CTR osiągały takie formaty reklamowe, jak: Toplayer, Preroll oraz tapeta.

Wykres nr 3: Formaty o najwyższym współczynniku CTR

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

Źródło: Gemius SA, gemiusAdMonitor, Q4 2010; Q2 2010

Autorzy raportu gemiusAdMonitor przeanalizowali również, w których z branż kampanie online osiągają najwyższe wskaźniki CTR. W II kwartale 2010 r. były to multimedia i książki, a w II kwartale 2011 najwyższe poziomy wskaźnika CTR osiągały kampanie realizowane w branżach: „podróże i turystyka, hotele i restauracje”, „higiena i pielęgnacja” oraz „żywność”.

Pod względem liczby kampanii zrealizowanych online w IV kwartale 2010 r. na pierwszym miejscu uplasowała się branża telekomunikacyjna. Natomiast w II kwartale 2011 r. najwięcej kampanii realizowały przedsiębiorstwa z branż: handlowej, multimediów i książek oraz higieny i pielęgnacji. Pod względem poziomu emisji kampanii reklamowych wyróżniły się sektory: finanse, ubezpieczenia, usługi maklerskie, a także telekomunikacja.

Kwartalne raporty gemiusAdMonitor są dostępne na rynku czeskim, polskim, rumuńskim, węgierskim i słowackim.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
1
komentarzy
  1. Jerzy Kowalski   2011-09-21 12:18:58

    Warto zwrócic na nową formę reklamy, czyli reklamę wydajnościową. Jej pozycja na rynku jest coraz silniejsza. Świadczą o tym ostatnie zmiany kadrowe w polskim oddzia

Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...