Zamknij
Raporty

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

Witold Sokołowski

Kwartalny raport gemiusAdMonitor dostarcza szczegółowych informacji na temat najbardziej popularnych formatów reklamy w podziale na rynki i branże. W IV kwartale 2010 r. branżami z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, dla których odnotowano najwięcej emisji kreacji online są finanse i telekomunikacja. Sektor finansowy jest także liderem w rankingu pod względem udziału kampanii. Na każdym z badanych rynków zidentyfikowano różne formaty reklamy online, które osiągnęły najwyższy poziom wskaźnika CTR (Click-Through-Ratio1). Warto podkreślić, że kreacje o najwyższym wskaźniku CTR nie zawsze utożsamiane są z najpopularniejszymi.

Najpopularniejsze formaty reklamowe na rynkach Europy Środkowej

Wyniki raportu gemiusAdMonitor za IV kwartał 2010 r., odnotowane w poszczególnych krajach Europy Środkowej, różnią się. W Rumunii i na Słowacji, pod względem współczynników CTR, najbardziej popularne były reklamy w formacie Ractangle 500x600 i 468x300. Z kolei na Węgrzech i Czechach na pierwszym miejscu pod względem popularności plasowały się reklamy w formacie Toplayer. Na wynik wpływ mógł mieć sposób emisji tego formatu.

Wykres nr 1. Formaty reklamy online o najwyższym wskaźniku CTR

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

Źródło: Gemius SA, gemiusAdMonitor, Q4 2010

Wyniki wskaźnika CTR dla poszczególnych sektorów rynku w pięciu badanych krajach środkowoeuropejskich są bardziej zróżnicowane. W Polsce i na Węgrzech najwyższe wskaźniki CTR osiągały kampanie realizowane w sektorze multimediów i książek. Był to jednocześnie najwyższy z wyników tego wskaźnika na opisywanych rynkach. W Rumunii najczęściej klikano w reklamy z branży „ubrania i dodatki”, natomiast w Czechach „technologie i audio-wideo”. Należy zauważyć, że prezentowane wyniki dotyczą IV kwartału 2010 r., a produkty z wymienionych powyżej branż są najczęściej kupowane przez konsumentów jako prezenty bożonarodzeniowe. Jednak powyższa reguła nie dotyczy danych zgromadzonych w Czechach, gdzie wiodącym sektorem pod względem wskaźnika CTR jest sektor motoryzacyjny.

W przypadku wyników za IV kwartał 2010 r. więcej podobieństw między poszczególnymi krajami środkowoeuropejskimi można zauważyć analizując poziom emisji i kampanii realizowanych w branżach, z których wywodzą się reklamodawcy. Pod względem liczby emisji wyróżniają się branże: telekomunikacyjna (w Polsce i na Węgrzech) oraz finansowa (w Czechach, Rumunii i na Słowacji). Taki wynik można tłumaczyć dużymi budżetami reklamowymi, jakimi dysponują przedsiębiorstwa z wymienionych powyżej branż.

Wykres nr 2: Sektory, w których odnotowano najwięcej emisji

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

źródło: Gemius SA, gemiusAdMonitor, Q4 2010

W trzech z badanych krajów – Słowacji, Węgrzech i Czechach – sektor finansowy plasuje się również na pierwszym miejscu pod względem liczby zrealizowanych kampanii. W Rumunii liderem w tej kategorii jest sektor handlowy.

Polski rynek reklamy online

W raporcie gemiusAdMonitor znalazły się również dane dotyczące rodzimego rynku reklamy online. W IV kwartale 2010 najpopularniejszymi formatami kreacji o najwyższym wskaźniku CTR były Preroll/Postroll, stosowane w reklamie wideo. Dla porównania w II kwartale 2011 r. w Polsce najwyższy wskaźnik CTR osiągały takie formaty reklamowe, jak: Toplayer, Preroll oraz tapeta.

Wykres nr 3: Formaty o najwyższym współczynniku CTR

gemiusAdMonitor o najskuteczniejszych formatach reklamy online

Źródło: Gemius SA, gemiusAdMonitor, Q4 2010; Q2 2010

Autorzy raportu gemiusAdMonitor przeanalizowali również, w których z branż kampanie online osiągają najwyższe wskaźniki CTR. W II kwartale 2010 r. były to multimedia i książki, a w II kwartale 2011 najwyższe poziomy wskaźnika CTR osiągały kampanie realizowane w branżach: „podróże i turystyka, hotele i restauracje”, „higiena i pielęgnacja” oraz „żywność”.

Pod względem liczby kampanii zrealizowanych online w IV kwartale 2010 r. na pierwszym miejscu uplasowała się branża telekomunikacyjna. Natomiast w II kwartale 2011 r. najwięcej kampanii realizowały przedsiębiorstwa z branż: handlowej, multimediów i książek oraz higieny i pielęgnacji. Pod względem poziomu emisji kampanii reklamowych wyróżniły się sektory: finanse, ubezpieczenia, usługi maklerskie, a także telekomunikacja.

Kwartalne raporty gemiusAdMonitor są dostępne na rynku czeskim, polskim, rumuńskim, węgierskim i słowackim.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
1
komentarzy
  1. Jerzy Kowalski   2011-09-21 12:18:58

    Warto zwrócic na nową formę reklamy, czyli reklamę wydajnościową. Jej pozycja na rynku jest coraz silniejsza. Świadczą o tym ostatnie zmiany kadrowe w polskim oddzia

Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...