Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Halo, marketing mobilny? - krókie podsumowanie ,,stanu" MM w Polsce

Anna Nowakowska, 2010-02-26 10:08:28

Codzienne zakupy przez telefon komórkowy? Mobilne mikroblogowanie? Bluetooth marketing standardową formą promocji? Reklama w telefonie, której klienci chcą? Telefon jako powszechnie używany terminal płatniczy? To kilka trendów w marketingu mobilnym, zważywszy na to, że szacuje się, iż w 2010 roku będzie prawie 3 biliony użytkowników telefonii komórkowej na świecie (w porównaniu do 700 milionów w roku 2000) kierunków dynamicznego rozwoju na pewno będzie więcej. Czy marketing mobilny to tylko ciekawostka, czy ogromny potencjał?

Poniżej kilka newsów z ostatnich 6 miesięcy – pozwolą one spojrzeć na zjawisko marketingu mobilnego szerzej, ale i pokażą, że nie jest to tylko raczkująca dziedzina, a coraz śmielej rozwijający się potencjał:

  • „Według badań przeprowadzonych przez firmę badawczą, rosnące zapotrzebowanie na aplikacje online powinno wywindować liczbę urządzeń mobilnych podłączanych do internetu na przeszło miliard w roku 2013.” (www.idg.pl),
  • „Google udostępniło możliwość integracji usług sieci reklamowej AdSense z aplikacjami mobilnymi. Deweloperzy mogą pozwolić teraz reklamodawcom na kierowanie ofert reklamowych dla danego miejsca aplikacji.” (www.osnews.pl),
  • „w pierwszej połowie listopada firma z Mountain View ogłosiła chęć przejęcia AdMob, niewielkiego przedsiębiorstwa zajmującego się reklamą w telefonach komórkowych, za kwotę 750 milionów dolarów. Jest to wielokrotnie więcej niż wart jest obecnie cały rynek.  Zdaniem dwóch organizacji [broniących praw konsumentów w USA] głównym motywem działania Google jest kupienie monopolu w kolejnym segmencie rynku reklamowego.” (www.di.com.pl),
  • „Mobilne aplikacje wygenerowały w ubiegłym roku obroty w wysokości 4.2 milardów dolarów. Największym wygranym okazała się firma Steve’a Jobsa, gdyż 99.4% obrotów zostało wygenerowanych właśnie przez Apple.” (www.interaktywnie.com),
  • „Apple kupuje Quattro Wireless – firmę zajmującą się reklamą mobilną. Tym samym rywalizacja pomiędzy amerykańskimi gigantami Google oraz Apple zaostrza się.” (www.mobilemarketing.pl).

Według danych www.gsmonline.pl penetracja telefonii komórkowej w połowie 2009 r. wyniosła 116% (dla porównania penetracja Internetu pod koniec roku 2009 przekroczyła 50%). Oznacza to, że w Polsce jest około 44 milionów abonentów telefonii mobilnej (jedna osoba jest często właścicielem więcej, niż jednego numeru) – potencjalnych klientów, a co z tym się wiąże – potencjalnych odbiorców komunikatów reklamowych.

Narzędzia marketingu mobilnego

Marketing mobilny można zdefiniować, jako każdą formę aktywności marketingowej, która wykorzystuje urządzenia mobilne do komunikacji z klientem (www.pl.wikipedia.org).
Dynamiczny wzrost popularności telefonii komórkowej, coraz bardziej zaawansowane urządzenia mobilne i ich miniaturyzacja przyczyniły się do rozwoju rozwiązań mobilnych, w tym przede wszystkim mobilnego Internetu. Użytkownik oczekuje teraz informacji na bieżąco („just in time”), chce być cały czas „on line”, do czego bardzo dobrze nadaje się komunikacja mobilna. Jest to także powiązane ze zjawiskiem prosumeryzmu – gdzie klient staje się aktywnym współtwórcą komunikacji i relacji z marką, staje się on też w końcu twórcą samego produktu, jest konsumentem zaangażowanym. Umożliwiają mu to nowoczesne technologie aktywizujące do działania.

Wśród popularnych narzędzi można wyróżnić:

  • SMS,
  • MMS,WAP,
  • bluetooth marketing,
  • fotokody,
  • inne, np.: advergaming, aplikacje Java, widgety.

Poza standardowymi komunikatami reklamowymi w postaci SMS czy MMS lub reklamą WAP rozwojowymi narzędziami wydają się m.in. bluetooth marketing oraz fotokody, na czym się skupimy w niniejszej części.

Bluetooth marketing

Bluetooth marketing to standard bezprzewodowej transmisji danych wykorzystujący krótkozakresowe fale radiowe. Pierwsze kampanie reklamowe z wykorzystaniem technologii bluetooth przeprowadzono w Europie w 2003 roku. Na czym to polega – specjalne urządzenie wykrywa urządzenia mobilne z włączoną usługą bluetooth w swoim zasięgu, a następnie wysyła do nich prośbę o odebranie wiadomości informacyjno-reklamowej. Po zaakceptowaniu transmisji przez odbiorcę urządzenie wysyła multimedialną wiadomość.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Nowakowska

Agencja Symetria - www.symetria.pl

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...