Zamknij
Prosto z rynku - PR i prawo info

Heinz odpowiada na zarzuty Agros Nova

Witold Sokołowski, 2010-06-02 10:48:59

Heinz odpowiada na zarzuty Agros Nova

W nawiązaniu do napływających do HJ Heinz Polska zapytań dotyczących ogłoszeń telewizyjnych oraz prasowych na temat koncentratu pomidorowego marki Łowicz (Agros Nova), które zawierają oświadczenie dotyczące czynu nieuczciwej konkurencji wobec HJ Heinz Polska jako producenta koncentratu Pudliszki, pragniemy wyjaśnić Państwu kontekst kampanii.


Oświadczenie jest efektem wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 7 października 2008 roku w sprawie zakwestionowanej przez HJ Heinz Polska reklamy koncentratów pomidorowych Łowicz (Agros Nova). Celem powództwa Heinz przeciwko reklamie koncentratu Łowicz było niedopuszczenie do wprowadzania konsumentów w błąd poprzez stosowanie nieuzasadnionych twierdzeń. Hasło wykorzystane w spotach reklamowych informowało bowiem, że produkt ten jest „najbardziej pomidorowo-pomidorowy”, uzasadniając to wagą wykorzystanych do jego produkcji pomidorów (6kg na 1 kg koncentratu).


Takie twierdzenie nie ma uzasadnienia w faktach, ponieważ nie istnieje bezpośrednia relacja pomiędzy ilością pomidorów wykorzystanych do produkcji a pomidorowością koncentratu pomidorowego. Sąd uznał, że 30% koncentrat Łowicz nie ma wyższego poziomu ekstraktu pomidorowego od innych koncentratów na rynku. Ekstrakt pomidorowy to w największym uproszczeniu sucha masa pomidorów po odparowaniu wody. Deklarowana przez wszystkich polskich producentów koncentratów zawartość ekstraktu to 30 procent, zgodnie z Polską Normą. Taki koncentrat można jednak wyprodukować zarówno z 6, jak i 5 kilogramów pomidorów. Opierając się więc tylko na wadze pomidorów zużytych do produkcji 1 kilograma koncentratu, producent produktu marki Łowicz nie może twierdzić, że jest on „najbardziej pomidorowo-pomidorowy”.


Sąd na mocy wyroku stwierdził, że firma Agros Nova emitowała reklamę koncentratu marki Łowicz wprowadzającą w błąd oraz stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji. W opinii Sądu reklama wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ nie znając procesu technologicznego mogli uwierzyć, że koncentrat Łowicz jest najbardziej pomidorowy, a więc lepszy od innych dostępnych na rynku. Wyrok zobowiązał Agros Nova do zaniechania emisji reklam produktu wykorzystujących hasła „najbardziej pomidorowo-pomidorowy”, „najbardziej pomidorowy” oraz jakiekolwiek inne sugerujące największą pomidorowość koncentratów Łowicz. Ponadto sąd nałożył na Agros Nova obowiązek poinformowania konsumentów o nieuczciwych działaniach poprzez złożenie stosownego oświadczenia na antenie wskazanych stacji telewizyjnych oraz we wskazanej liczbie powtórzeń. Kampania taka miała miejsce w kwietniu.


Uważamy jednak, że sposób przekazania przez Agros Nova treści zasądzonych w procesie nie spełnia swojej funkcji informacyjnej. Forma spotów praktycznie uniemożliwiała zapoznanie się z komunikatem – zastosowano plansze z bardzo małymi literami, treść nie została odczytana przez lektora, a spot jest tak krótki, że nie sposób przeczytać całości. Dodatkowo w naszej opinii liczba emisji jest niewystarczająca, co wynika z błędnej interpretacji zapisów wyroku. Aby więc umożliwić konsumentom i opinii publicznej zapoznanie się z informacją na temat rzeczywistych właściwości dostępnych na rynku koncentratów pomidorowych, HJ Heinz Polska zdecydował się na emisję treści wskazanej w wyroku na własny koszt.


Nasze powództwo i wszelkie działania w powyższej sprawie mają na celu nie tylko ochronę interesów firmy i wizerunku produktu marki Pudliszki, ale przede wszystkim niedopuszczenie do wprowadzania w błąd użytkowników całej kategorii koncentratów pomidorowych. Wyrażamy nadzieję, że wyrok ten przyczyni się do poprawienia warunków konkurencji na całym roku spożywczym. Konsumenci zasługują na rzetelną informację od producentów wybieranych przez siebie produktów.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...