Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Informacja prasowa – wyzwanie czy przysłowiowa bułka z masłem?

Anna Sobolewska, 2011-07-04 00:26:31

Notatka prasowa – zazwyczaj zwięzły tekst, który nie powinien zajmować więcej niż dwóch stron A4. Podstawowy cel: poinformowanie o ważnym wydarzeniu. Proste? Nie zawsze…

Czy napisanie krótkiego tekstu informacyjnego może być problemem? Okazuje się, że tak – zwłaszcza bez znajomości podstawowych zasad. Jest kilka reguł, których należy się trzymać przy tworzeniu tej podstawowej formy dziennikarskiej.

Do kogo?

Zanim rozpocznie się pracę nad informacją prasową należy zastanowić się, kto będzie jej odbiorcą. Po dokonaniu tego wyboru łatwiej będzie określić charakter przekazu – fakty, o których będzie się pisać i ich szczegółowość oraz sposób doboru treści czy formy języka. Informacje prasowe kierowane do branży wyglądają zupełnie inaczej niż te adresowane do szerszej grupy osób, niekoniecznie posiadającej specjalistyczną wiedzę w danej dziedzinie. Jeżeli informacja, którą chce się przedstawić, może być ważna dla kilku grup docelowych, najlepiej napisać ją kilkakrotnie, uwzględniając potrzeby różnych czytelników.

Tytuł – nie trzeba krzyczeć, wystarczy zaciekawić

Przy tworzeniu tego elementu warto zatrzymać się na chwilę i pomyśleć, bowiem ciekawy tytuł daje szansę na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i jest zachętą do zapoznania się z treścią notatki prasowej. Należy jednak pamiętać, że podkreślenie tytułu wykrzyknikiem nie załatwia sprawy. Ważny jest odpowiedni dobór słów oraz umiejętne ich wykorzystanie, aby skierować myśli i wyobraźnię czytelników na interesujące nas tory. Tytuł ma zachęcać i zaciekawiać. Nie musi bezpośrednio przedstawiać tematu informacji, ale w odpowiedni sposób powinien do niej nawiązywać. Chociażby poprzez użycie porównania lub metafory. Natomiast już kolejny element informacji, jakim jest lead, powinien być wyjaśnieniem zagadki zawartej w tytule oraz wprowadzeniem w treść notatki.

Aktualne i sprawdzone informacje

Informacja prasowa to news, zatem powinna dotyczyć wydarzeń aktualnych. Nikogo nie zainteresuje przeterminowana wiadomość. Bardzo ważne jest też, aby wszystkie przekazywane fakty były prawdziwe. Nie zapominajmy, że dotrą one do szerszej grupy odbiorców i musimy mieć świadomość, że wprowadzanie czytelników w błąd może wywołać więcej problemów niż korzyści. Zawsze zatem pełniąc rolę informatora należy być rzetelnym i zadbać o sprawdzenie każdego elementu przekazywanej wiadomości.

Zwięźle i na temat

Standardowa objętość informacji prasowej to jedna, maksymalnie dwie strony A4. Zdania powinny być treściwe i krótkie. Powinny przedstawiać jedynie najważniejsze fakty, odpowiadając na pytania „kto?”, „gdzie?”, „kiedy?” oraz „jak?”. Warto wzbogacić notatkę cytując wypowiedź eksperta w danym temacie oraz zilustrować temat zdjęciem.

Informacja prasowa to nie reklama

Zbyt reklamowy charakter notatki prasowej nie przyciągnie wielu czytelników. Odbiorca sięga do informacji prasowej, ponieważ jej przeczytanie może dać mu konkretną korzyść: poszerzenia wiedzy, zdobycia informacji o wydarzeniu, na którym chce być obecny itp. Chce osiągnąć swój cel. Do przekazania zalet firmy oraz jej oferty służą zupełnie inne formy przekazu. Informacja prasowa, która zawiera jedynie treści reklamowe firmy tak naprawdę nie spełnia wymogów stawianych notatce prasowej – nie dostarcza czytelnikowi wiadomości. I co gorsza – może przynieść skutek odwrotny od zakładanego.

Błędy ortograficzne, interpunkcyjne i stylistyczne

Są niedopuszczalne! Konstruując informację prasową należy pamiętać o przestrzeganiu zasad poprawności językowej. Przy każdej niepewności trzeba posiłkować się słownikiem. Błędy ortograficzne lub interpunkcyjnie nie działają pozytywnie zarówno na wizerunek osoby, która notatkę prasową przesyła, jak i klienta, którego notatka dotyczy.

Zdjęcie: Trevor Goodwin / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Sobolewska

Account Manager w agencji Personal PR. Odpowiedzialna za usługę Fast PR (www.fastpr.pl) skierowaną przede wszystkim do startupów oraz sektora małych i średnich firm. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...