Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Jak badać skuteczność PR?

Łukasz Jakubiak, 2009-11-19 08:04:24

Przygotowujemy się do oceny skuteczności naszego programu public relations. Chcemy to zlecić zewnętrznej firmie. Jakie punkty należy wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności?

Oto kilka kluczowych pytań, które należy zadać sobie przed zleceniem badań skuteczności działań public relations:

  • Jakie są, lub jakie były, konkretne cele i/lub zadania public relations, lobbingu i/lub programu marketingowego i czy można je przedstawić w sposób, który podlega wiarygodnemu pomiarowi? Na przykład, podwoić liczbę zapytań o konkretny produkt lub usługę w ciągu jednego roku? ... Zwiększyć liczbę publikacji w prasie fachowej i uzyskanie większego wpływu na opinię publiczną w porównaniu z rokiem ubiegłym? ... Doprowadzić do przyjęcia nowego rozwiązania prawnego? ... Poprawić rozpoznawalność marki, produktu lub wizerunku/reputacji organizacji wśród podstawowej grupy docelowej?
  • Kim są/były najważniejsze osoby występujące publicznie w imieniu organizacji jako jej rzecznicy w czasie realizacji programu public relations i komunikacji z opinią publiczną?
  • Jakie są/były podstawowe tematy, pojęcia, idee i przekazy, które organizacja starała się rozpowszechnić?
  • Jakie były kluczowe grupy docelowe, do których były adresowane te przekazy?
  • Które kanały komunikacji były wykorzystane lub uznane za niezbędne do przekazania tych komunikatów? Na przykład, media... marketing szeptany, wysyłka bezpośrednia... wydarzenia specjalne?
  • Jakie konkretne strategie i taktyki były wykorzystane do realizacji programu public relations? Jakie były specyficzne elementy kampanii public relations?
  • Jaki jest/był czas realizacji programu/projektu public relations?
  • Jakie są/były oczekiwane efekty, rezultaty, korzyści programu public relations? Jeżeli zaplanowane/oczekiwane wyniki z jakichś powodów nie zostały osiągnięte, to czy to co zostało zrealizowane organizacja może zaakceptować?
  • Jaki jest związek pomiędzy tym co osiągnięto dzięki programowi public relations z innymi działaniami podejmowanymi przez organizację takimi jak na przykład, reklama, marketing i komunikacja wewnętrzna?
  • Kto jest bezpośrednią konkurencją organizacji? Kim są jej rzecznicy? Jakie są ich główne tematy, pojęcia, idee i przekazy, które starają się upowszechnić? Kim są ich główne grupy docelowe? Z jakich kanałów komunikacji najczęściej korzystają?
  • Jakie media są/były wykorzystywane do realizacji konkretnego programu public relations?
  • Jakie szczególne materiały i środki public relations były wykorzystane do realizacji programu public relations? Czy jest możliwe zdobycie kopii informacji prasowych, materiałów marketingowych, tekstów wystąpień wyprodukowanych i rozpowszechnianych w ramach realizacji tego programu?
  • Jakie informacje są do dyspozycji osób przygotowujących się do badania skuteczności działań public relations, których poznanie pozwoli uniknąć ponownego wyważania otwartych drzwi i umożliwi pozytywne i twórcze wykorzystanie aktualnej bazy wiedzy?
  • Jeżeli częścią programu badania skuteczności programu public relations jest analiza zawartości mediów, kto będzie odpowiedzialny za wyszukiwanie artykułów prasowych i informacji/relacji w mediach elektronicznych?
  • Jakie są kryteria oceny treści i jakości wycinków i artykułów prasowych?
  • Które najważniejsze tematy i sprawy dotyczące przedsięwzięć public relations są/były szczególnie istotne podczas przygotowania programu oceny skuteczności programu public relations?
  • Jaki jest czas/termin projektu badania skuteczności programu public relations? Jaki jest budżet i/lub finansowe ograniczenia projektu? Czy należy wyznaczyć priorytety?
  • Kto będzie końcowym adresatem wyników badania?
  • Jak będą wykorzystane przez organizację zlecającą wykonanie badania wszystkie zebrane dane?

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...