Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Jak badać skuteczność PR?

Łukasz Jakubiak, 2009-11-19 08:04:24

Przygotowujemy się do oceny skuteczności naszego programu public relations. Chcemy to zlecić zewnętrznej firmie. Jakie punkty należy wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności?

Oto kilka kluczowych pytań, które należy zadać sobie przed zleceniem badań skuteczności działań public relations:

  • Jakie są, lub jakie były, konkretne cele i/lub zadania public relations, lobbingu i/lub programu marketingowego i czy można je przedstawić w sposób, który podlega wiarygodnemu pomiarowi? Na przykład, podwoić liczbę zapytań o konkretny produkt lub usługę w ciągu jednego roku? ... Zwiększyć liczbę publikacji w prasie fachowej i uzyskanie większego wpływu na opinię publiczną w porównaniu z rokiem ubiegłym? ... Doprowadzić do przyjęcia nowego rozwiązania prawnego? ... Poprawić rozpoznawalność marki, produktu lub wizerunku/reputacji organizacji wśród podstawowej grupy docelowej?
  • Kim są/były najważniejsze osoby występujące publicznie w imieniu organizacji jako jej rzecznicy w czasie realizacji programu public relations i komunikacji z opinią publiczną?
  • Jakie są/były podstawowe tematy, pojęcia, idee i przekazy, które organizacja starała się rozpowszechnić?
  • Jakie były kluczowe grupy docelowe, do których były adresowane te przekazy?
  • Które kanały komunikacji były wykorzystane lub uznane za niezbędne do przekazania tych komunikatów? Na przykład, media... marketing szeptany, wysyłka bezpośrednia... wydarzenia specjalne?
  • Jakie konkretne strategie i taktyki były wykorzystane do realizacji programu public relations? Jakie były specyficzne elementy kampanii public relations?
  • Jaki jest/był czas realizacji programu/projektu public relations?
  • Jakie są/były oczekiwane efekty, rezultaty, korzyści programu public relations? Jeżeli zaplanowane/oczekiwane wyniki z jakichś powodów nie zostały osiągnięte, to czy to co zostało zrealizowane organizacja może zaakceptować?
  • Jaki jest związek pomiędzy tym co osiągnięto dzięki programowi public relations z innymi działaniami podejmowanymi przez organizację takimi jak na przykład, reklama, marketing i komunikacja wewnętrzna?
  • Kto jest bezpośrednią konkurencją organizacji? Kim są jej rzecznicy? Jakie są ich główne tematy, pojęcia, idee i przekazy, które starają się upowszechnić? Kim są ich główne grupy docelowe? Z jakich kanałów komunikacji najczęściej korzystają?
  • Jakie media są/były wykorzystywane do realizacji konkretnego programu public relations?
  • Jakie szczególne materiały i środki public relations były wykorzystane do realizacji programu public relations? Czy jest możliwe zdobycie kopii informacji prasowych, materiałów marketingowych, tekstów wystąpień wyprodukowanych i rozpowszechnianych w ramach realizacji tego programu?
  • Jakie informacje są do dyspozycji osób przygotowujących się do badania skuteczności działań public relations, których poznanie pozwoli uniknąć ponownego wyważania otwartych drzwi i umożliwi pozytywne i twórcze wykorzystanie aktualnej bazy wiedzy?
  • Jeżeli częścią programu badania skuteczności programu public relations jest analiza zawartości mediów, kto będzie odpowiedzialny za wyszukiwanie artykułów prasowych i informacji/relacji w mediach elektronicznych?
  • Jakie są kryteria oceny treści i jakości wycinków i artykułów prasowych?
  • Które najważniejsze tematy i sprawy dotyczące przedsięwzięć public relations są/były szczególnie istotne podczas przygotowania programu oceny skuteczności programu public relations?
  • Jaki jest czas/termin projektu badania skuteczności programu public relations? Jaki jest budżet i/lub finansowe ograniczenia projektu? Czy należy wyznaczyć priorytety?
  • Kto będzie końcowym adresatem wyników badania?
  • Jak będą wykorzystane przez organizację zlecającą wykonanie badania wszystkie zebrane dane?

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...