Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Jak dobrze zacząć współpracę z agencją PR

Adam Kuśmierczyk, 2011-10-16 19:12:41

Właściciele firm coraz częściej uświadamiają sobie potrzebę współpracy z agencją Public Relations. W Internecie nie brakuje ofert agencji, które przekrzykują się nawzajem chwaląc na lewo i prawo co bardziej udanymi realizacjami. Rozpoczynający swoją przygodę z PR przedsiębiorca łatwo może zagubić się pośród nawałnicy treści dostępnej w wynikach wyszukiwania. Jak zatem szukać, by w natłoku ofert znaleźć tę najbardziej optymalną dla siebie? Jakie stosować kryteria i na co zwracać uwagę, by nowo nawiązana współpraca przynosiła zadowalające obie strony efekty?

Zacznijmy może od tego, że wielu przedsiębiorców rozpoczynających zabawę z agencją PR nie potrafi zrozumieć jednej podstawowej dla tego rodzaju współpracy kwestii – w chwili podpisania kontraktu agencja staję się rzecznikiem firmy. Idąc dalej tym tropem należałoby się zastanowić jakie cele tak naprawdę chcemy osiągnąć i na ile gotowi jesteśmy wyzbyć się dotychczasowej autonomii, by przekazać swój los w obce ręce. Jeśli zależy nam jedynie na kilku dobrych tekstach bądź poprawie grafiki, to lepiej rozejrzeć się za copywriterem lub programistą, który tę samą pracę wykona dla nas dużo taniej. Jeśli natomiast w naszych głowach rysuje się obraz zakrojonej nieco szerzej niż tylko nasza strona internetowa kampanii to znak, że potrzebna jest pomoc profesjonalisty.

Bardzo często o naszym wyborze decyduje pierwszy kontakt, który zazwyczaj ma miejsce w momencie, kiedy otwieramy stronę internetową agencji. Pamiętajmy, iż dobra agencja PR to jakość sama w sobie, a co za tym idzie już patrząc na jej stronę internetową powinniśmy widzieć swoisty profesjonalizm. Nie ma w związku z tym sensu zastanawianie się nad współpracą z agencją, która nie potrafi wywrzeć na nas pozytywnego wrażenia poprzez swój serwis www. Z drugiej strony jednak, kolorowa grafika i ciekawe realizacje, którymi wypełniony jest każdy szanujący się portal tego typu, nie powinny przeszkadzać nam trzeźwo myśleć. Kiedy zatem znajdziemy się na stronie www agencji skupmy się na ich dotychczasowych realizacjach, nierzadko dostępne są również pojedyncze case study, które choćby nie wiem jak długie, przestudiujmy od deski do deski. Szukajmy zbieżności z branżą, w której działamy. Plusem jest, kiedy w portfolio znajdziemy wcześniejsze projekty dla firm z podobnych do naszej branż. Nie starajmy się jednak kopiować pomysłów, dobra kampania powinna z daleka pachnieć świeżością.

Przy wyborze nie powinniśmy również kierować się poleceniem znajomych, którzy wcześniej korzystali już z podobnych usług. Rynek każdej branży różni się przecież od siebie wieloma czynnikami, których zrozumienie jest kluczowe dla prowadzenia efektywnej kampanii wizerunkowej. Dobrym posunięciem byłoby również spotkanie w siedzibie wybranej firmy. Po tym, jakie zrobi na nas wrażenie biuro, do którego nas zaproszono łatwo wywnioskować, jak prowadzona jest cała firma.

Z drugiej strony, dla maksymalnej optymalizacji współpracy z agencją PR ważne jest wzajemne zrozumienie i świetny kontakt pomiędzy partnerami. Częstym błędem firm zaczynających współpracę jest zamykanie się na oczywiste potrzeby agencji związane z nieustannym przepływem informacji od klienta. To jak nas reprezentują zależy ściśle od tego ile o nas wiedzą. Musimy zdawać sobie sprawę z faktu iż podpisując kontrakt nie kończymy tym samym naszego udziału w przedsięwzięciu, a dopiero je rozpoczynamy. Myślenie, że po podpisaniu umowy zejdą nam z głowy dotychczasowe problemy związane z budowaniem wizerunku firmy jest ogromnym błędem. Idąc dalej tym tropem, pamiętać musimy również o tym, by wyznaczyć jednego pracownika swojej firmy, który od tej pory odpowiadać będzie za kontrakt z agencją. Zadbać należałoby również o stały przepływ informacji. Pomocne może być tu szczegółowe określenie kanałów, jakimi przesyłane będą dane dotyczące firmy, czy te, o które prosi agencja. Nie może być tak, by e-mail z ważną informacją prasową z firmy lądował na ogólnej skrzynce kontaktowej, plątał się pomiędzy pracownikami agencji niezwiązanymi bezpośrednio z prowadzonym projektem.

Starajmy się również jak najmocniej wdrożyć agencję w działalność firmy. Przedstawmy specyfikę branży i najbardziej charakterystyczne dla niej czynniki. To przecież my jako wieloletni specjaliści w swoich dziedzinach wiemy najlepiej, jak reaguje rynek, a dzielenie się zebranym przez lata know-how może w tym wypadku tylko zaprocentować. Przydatne może być również zaproszenie jej przedstawicieli lub pracowników bezpośrednio odpowiedzialnych za projekt na przykład na linię produkcji. Sam proces technologiczny często pozostający w firmowej tajemnicy może być w tym wypadku dobrym podłożem do budowania kampanii.

Na koniec zadbajmy również o raportowanie wyników. Mitem jest bowiem lansowany przez media fakt, że nie da się zmierzyć wyników pracy PR. Już na początku współpracy ustalić powinniśmy wspólny cel i jego granice, którymi jesteśmy w stanie się zadowolić, a w związku z tym również jego sposób mierzalności.

Zdjęcie: Ivan Hafizov / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Adam Kuśmierczyk

Specjalista ds. marketingu, marketing usług profesjonalnych. Obecnie pracuje dla jednej z większych kancelarii prawnych w Polsce.

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

"Duża gotówka, niecała stówka!" - nowa kampania produktowa Kasy Stefczyka

6 marca 2017 r. ruszyła nowa kampania Kasy Stefczyka. Tym razem bohaterowie znani z poprzednich spotów ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...