Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Jak nawrócić na Public Relations czyli przypowieść o Niewiernym Tomaszu

Robert A. Kelly, 2009-05-19 15:36:07

Jaka jest przyczyna tego, że niektórzy kierownicy unikają Public Relations jak ognia? Osobiście myślę, że to dlatego, iż nie rozumieją lub nie dostrzegają bezpośredniego powiązania między tym co PR może dać, a ich własnymi celami w biznesie. Nieobecność PR w działaniach marketingowych to powód do wstydu i najgłupiej zaprzepaszczona okazja z możliwych. Główny cel Public Relations to przecież zmiana zachowania tych spośród konsumentów, którzy mogą być istotni z punktu widzenia firmy i tego, aby Niewierni Tomasze w kierowniczych czapkach mogli odnieść sukces. Zrozumienie czym jest PR nie jest znowu takie trudne. Ludzie reagują na to co widzą i słyszą. Takie postrzeganie świata prowadzi do pewnych zachowań. A jeśli tak jest to znaczy, że istnieje możliwość wpłynięcia na ich percepcję i decyzje w sposób, który pozwoli osiągnąć zamierzony cel. Czy da się lepiej ocenić podjęte działania niż wtedy, gdy osiągasz rezultaty, które założyłeś sobie na początku swojej pracy?

Jaka jest przyczyna tego, że niektórzy kierownicy unikają Public Relations jak ognia? Osobiście myślę, że to dlatego, iż nie rozumieją lub nie dostrzegają bezpośredniego powiązania między tym co PR może dać, a ich własnymi celami w biznesie.

Nieobecność PR w działaniach marketingowych to powód do wstydu i najgłupiej zaprzepaszczona okazja z możliwych. Główny cel Public Relations to przecież zmiana zachowania tych spośród konsumentów, którzy mogą być istotni z punktu widzenia firmy i tego, aby Niewierni Tomasze w kierowniczych czapkach mogli odnieść sukces.

Zrozumienie czym jest PR nie jest znowu takie trudne. Ludzie reagują na to co widzą i słyszą. Takie postrzeganie świata prowadzi do pewnych zachowań. A jeśli tak jest to znaczy, że istnieje możliwość wpłynięcia na ich percepcję i decyzje w sposób, który pozwoli osiągnąć zamierzony cel. Czy da się lepiej ocenić podjęte działania niż wtedy, gdy osiągasz rezultaty, które założyłeś sobie na początku swojej pracy? Chyba nie!

Public Relations zupełnie nie różni się pod tym względem od innych dziedzin marketingu. Twój pracodawca oczekuje zmian w tym jak kluczowi odbiorcy postrzegają wasze produkty. W praktyce np.:

  • możesz zachęcić swoich klientów, aby wypróbowali znakomity bukiet waszego wina tak, że towarzyszyć temu będzie poczucie wielkiej wartości i chęć zakupu lub
  • sprawić, że pozytywna reputacja twojej firmy wpłynie na obraz produktów, jakie sprzedajesz albo
  • po prostu wysyłać sygnały do wszystkich zainteresowanych zachęcając do zakupu akcji waszej firmy

Wiem, wiem Panie Kierowniku. Nie interesuje cię wyjątkowa zdolność Public Relations do porozumiewania się i malowania obrazów w mediach. Nie robią na tobie wrażenia ani zdolność precyzyjnego określania grupy docelowej, celów i strategii, ani to jak piszemy nasze przekonywujące teksty i tworzymy strategie komunikowania się. Wierzę za to, że interesuje cię taka zmiana w zachowaniach potencjalnych klientów, która sprawi, że sięgną po twój produkt.

O.K. zatem przyjrzyjmy się, jak Public Relations może ci służyć w praktyce.

Powiedzmy, że jesteś dystrybutorem mebli z Dalekiego Wschodu. W PR zawsze zaczynamy od określenia problemu, jaki należy rozwiązać. Powiedzmy, że dostałeś właśnie wewnętrzny raport poparty badaniem i rozsiewanymi przez konkurencję plotkami, o tym jak jedna z twoich fabryk ma problemy z jakością produkowanych mebli.

Ludzie PR najpierw ustalają czy oskarżenia konkurencji są prawdziwe. Sprzedaż firmy została zahamowana i zaczyna stopniowo spadać. Wspólnymi siłami zespół Public Relations i pracownicy firmy dochodzą do wniosku, że pogłoski o problemach jakościowych w fabryce to jednak prawda.

Przed ustaleniem celów i strategii pozostaje zweryfikować jak jakość produktów twojej firmy postrzegana jest przez użytkowników i ludzi z branży. Przeprowadzamy zatem badanie konsumenckie. Rzeczywistość potwierdza niepokojąco niską ocenę jakości twoich mebli jako „nietrwałych i zbyt drogich”. (Trzeba w tym miejscu podkreślić, Panie Kierowniku, że Public Relations prawie zawsze definiuje swoje cele w oparciu o to co ludzie myślą o faktach, a nie na prawdzie, którą te fakty kreują.) Wynik jest zły: niekorzystny obraz firmy i produktów u konsumentów.

Pora na strategię. Zwykle wybór strategii jest niewielki i ogranicza się do trzech możliwości:

  • wykreowania nowej opinii,
  • zmiany obecnych poglądów lub
  • wzmocnienia tego jak produkty są aktualnie postrzegane.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Robert A. Kelly

Ostatnie artykuły tego autoraTak, tak! Dobrze wiem co to PR!

To proste! Ludzie działają pod wpływem docierających do nich faktów, więc aby wpłynąć na to jak ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki