Zamknij
Wiedza PR - E-mailing

Jak nie zostać newsletterowym spamerem?

Maciej Wrzalik, 2014-04-25 23:54:27

Twój newsletter nie został dostarczony do odbiorców, ponieważ zatrzymały go filtry antyspamowe. Oczywiście omyłkowo, bo przecież nie jesteś spamerem, a Twoja wiadomość zawiera tylko i wyłącznie wartościowe dla subskrybentów treści. Niestety, filtry chroniące przed niechcianą i niepotrzebną pocztą mogą stać się zmorą każdego e-mail marketera – i w efekcie zaprzepaścić całą kampanię e-mail marketingową. Co gorsza, swoją niewiedzą możesz doprowadzić do tego, że sami subskrybenci będą oznaczali wiadomości od Ciebie jako spam.

Jak do tego nie dopuścić? O czym musisz wiedzieć, aby Twoje newslettery nie trafiały do folderów ze spamem?

Trafiły do spamu, bo…

  • Treść Twojego newslettera budzi zastrzeżenia.
  • Baza adresów e-mail, którymi dysponujesz nie została zdobyta uczciwie.
  • Twoim kampaniom e-mail marketingowym niczego nie można zarzucić, ale na pewno nie są regularne.
  • Wysyłasz wiadomości z nieznanego subskrybentom adresu.

Jeżeli dopuściłeś się któregoś z wyżej wymienionych przewinień, to możesz być stuprocentowo pewien, że wcześniej czy później: albo zadziałają filtry antyspamowe, albo sami odbiorcy przeniosą Twojego e-maila do folderu z niechcianą pocztą.

Wnikliwie sprawdzaj treść e-maili

Przed wysłaniem wiadomości powinieneś przeanalizować jej treść pod takim kątem, pod jakim robią to filtry antyspamowe. Wszystko po to, aby mieć pewność, że Twój newsletter zostanie prawidłowo dostarczony do odbiorców. Sprawdź więc:

  • jak dużo w e-mailu jest słów, których w nadmiarze używają spamerzy. Przykłady: „za darmo”, „nagroda”, „kup”,
  • czy dołączyłeś do wiadomości załączniki,
  • jakie są proporcje obrazu do tekstu,
  • czy linki, które są zawartością newslettera cieszą się dobrą reputacją.

Reasumując, wystrzegaj się „spamerskich” słów, nie dodawaj załączników – zamiast nich wstawiaj linki, nigdy nie wysyłaj samej grafiki bez tekstu, weryfikuj reputację linków, korzystając z pomocy stworzonych w tym celu serwisów.

Nigdy nie kupuj kontaktów

Przed kupowaniem gotowych baz odbiorców przestrzegaliśmy Cię w artykule pt. „Lista odbiorców podstawą sukcesu e-mail marketingu”. Wysyłając wiadomości na adresy zdobyte w ten sposób możesz przysporzyć sobie nie lada problemów. Dlaczego? Bo jest spore prawdopodobieństwo, że niemały procent takich adresów będzie nieaktywny i wówczas Twoje e-maile będą się „odbijały”. Poza tym, osoby, które nie są zainteresowane tym, co masz im do zaoferowania, będą otwierały wiadomości rzadko. Nie umknie to oczywiście dostawcom usług poczty elektronicznej, którzy zablokują Twój adres IP i domenę. Trafisz na czarną listę spamerów i nie będzie mowy o dalszych kampaniach e-mail marketingowych. A jeśli okaże się, że adresy są zdobyte nielegalnie, konsekwencje mogą okazać się jeszcze poważniejsze.

Pamiętaj, wysyłaj newslettery tylko do osób, które wyraziły na to zgodę – zadbasz w ten sposób o dobrą reputację swojego adresu IP i domeny, i uchronisz się przed problemami z dostawcami usług poczty elektronicznej. Pomimo kilku pułapek wskaźnik otwarć jest bardzo dobrym narzędziem do mierzenia skuteczności Twojej kampanii e-mail marketingowej. Trzeba tylko pamiętać, że jego wartość należy traktować jako przybliżoną.

Wysyłaj newslettery regularnie

Użytkownicy poczty elektronicznej każdego dnia są zasypywani wiadomościami e-mail. Nie powinno więc nikogo dziwić, że prowadząc działania e-mail marketingowe nieczęsto, a do tego nieregularnie, szkodzą sami sobie. Odbiorcy wiadomości po prostu zapomną, że kiedyś w przeszłości nacisnęli przycisk „subskrybuj”. A jak zapomną, to przestaną otwierać newslettery i zaczną wrzucać je do folderu ze spamem - podkreśla Maciej Wrzalik z NinjaMail. Wniosek jest prosty: rozsyłaj e-maile regularnie, niezbyt często, ale też niezbyt rzadko – dwa razy w tygodniu bądź dwa razy w miesiącu to najlepsze z możliwych rozwiązań.

Trzymaj się jednego adresu e-mail nadawcy

Adres e-mail nadawcy – to w dużej mierze od niego zależy, czy Twoja wiadomość zostanie w ogóle otwarta. Ale dobry adres to nie wszystko, potrzeba jeszcze jednego elementu układanki. Jeżeli Twoje e-maile mają okazać się skuteczne, to koniecznie wysyłaj je z tego samego, rozpoznawalnego przez odbiorców adresu.

Dobrze by też było, żeby Twój adres e-mail znalazł się w książkach adresowych odbiorców. Tylko jak to zrobić? Na przykład poprosić o to subskrybentów w mailu powitalnym. Wówczas wszystkie newslettery na pewno będą prawidłowo dostarczane.

Wystrzegaj się spamerskich sztuczek

I na koniec ostrzegamy przed posługiwaniem się niedozwolonymi trikami, które są gwarantem tego, że Twoja kampania e-mail marketingowa nie uda się. Jeżeli dostawcy usług poczty elektronicznej przyłapią Cię na stosowaniu nieuczciwych sztuczek, to zablokują Ci możliwość wysyłania e-maili.

Oto przykłady kilku oszustw:

  • temat, który informuje np. o tym, że odbiorca wygrał nagrodę, nie mający tak naprawdę nic wspólnego z treścią wiadomości,
  • dodawanie w temacie znaków, w celu oszukania filtrów antyspamowych, np. „d5rm0wy e.-bo.ok”,
  • temat wiadomości rozpoczynający się od „Odp:” albo „Fwd:”, po to, aby czytelnik miał wrażenie, że jest to dalszy ciąg wymiany informacji.

Nie zignoruj tych paru wskazówek, a na pewno nie pożałujesz – Twoje newslettery będą trafiały do skrzynek odbiorczych, a nie do folderów z niechcianą pocztą. Bardzo Ci tego życzymy!

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Maciej Wrzalik

Broker Media.

Ostatnie artykuły tego autoraKampanie e-mail marketingowe – jak rozwiązać najczęściej spotykane problemy?

Planujesz swoją kampanię e-mail marketingową i zawczasu zastanawiasz się, jakie problemy mogą wyniknąć w trakcie jej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...