Zamknij
Felietony

Jak promować miasto? 10 wskazówek na Nowy Rok

Aneta Pawłowska

Bo Bergstrom pisze, że kolejność percepcji komunikatu reklamowego najpierw przewiduje skupienie uwagi odbiorcy na obrazie, później na elementach werbalnych. Więc w komunikacie reklamowym to obraz może być czynnikiem dominującym. Wtedy funkcja pomocnicza jest przypisana kodowi werbalnemu. Drugie stanowisko ważniejszą pozycję przyznaje słowu, gdzie kampania promocyjna opiera się na sloganie przy maksymalnym zredukowaniu roli obrazu.

Tak czy inaczej – miasto powinno być dobrze widziane. Na plakacie, w spocie reklamowym, w folderach promocyjnych, wydawanych z różnych okazji albumach, na stoiskach targowych podczas imprez wystawienniczych, w systemie identyfikacji wizualnych i na wszystkich mniej lub bardziej ważnych gadżetach.

W promocyjnym czy reklamowym komunikacie wizualnym należy pamiętać o jednej istotnej kwestii – jeśli pojawi się on już w przestrzeni publicznej i w mediach – szczególnie w Internecie, w świadomości odbiorców i opinii publicznej, zostanie tam na dłużej i bardzo trudna może okazać się zmiana przekazu, a tym bardziej jego usunięcie.

Koncepcja kreatywna powinna być przede wszystkim konkretna, sympatyczna w odbiorze i profesjonalna. Jeśli proponujemy odbiorcom ofertę miejską w takiej a nie innej formie, musimy mieć podstawy do tego by sądzić, że oni naprawdę czegoś takiego oczekują i potrzebują – po to do miasta przyjadą, tego będą szukać, to jest dla nich interesujące.

Badania marketingowe, sondaże, konsultacje społeczne, wykorzystanie mediów społecznościowych do prezentacji i poznania opinii na temat zarysów, ogólnych szkiców koncepcji strategii promocyjnych, np. w formie propozycji haseł promocyjnych czy doboru elementów na plakaty kampanii promocyjnej na pewno umożliwią uzyskanie konstruktywnej reakcji od odbiorców.

Malkontenci stanowią osobny temat i nimi przejmować się nie należy. Jednak przed przedstawieniem projektu kampanii całej Polsce na outdoorze warto poznać zdanie mieszkańców, studentów, lokalnych twórców, specjalistów od reklamy i budowania wizerunku – także niezależnych ekspertów, nie tylko z firmy, która koncepcję opracowuje i zamierza wdrażać.

Dobór elementów i ich kompozycja nie może być przypadkowa, chaotyczna ani „robocza”. Takie działanie odbije się czkawką, zwłaszcza wśród internetowych prześmiewców komentujących rzeczywistość wyjątkowo szybko i sprawnie przy użyciu słowa, grafiki i – jakby nie było również koncepcji kreatywnej.

Poniżej 10 punktów, swoisty zestaw „fiszek-wskazówek”, które powstały z inspiracji kampaniami promocyjnymi polskich miast – uwzględniając nie tylko ich wzloty, ale czasami też bolesne upadki na niwie komunikacji marketingowej.

Zatem kreacja artystyczna kampanii promocyjnej miasta powinna uwzględnić, że:

  1. odbiorcy nie można „zaatakować” przekazem, nawet jeśli, a tym bardziej kiedy będzie on całkowicie różny od jego wyobrażeń na temat miasta, ale sprytnie mu go „podać”,
  2. ważna jest strategia działania i jej spójność – we wszystkich mediach, w podejmowanych działaniach i na wykorzystywanych nośnikach,
  3. ujednolicony layout, charakterystyczne fonty, symbole i identyfikacja wizualna sprzyjają budowaniu spójnego postrzegania miasta,
  4. wprowadzenie wielu wątków w jednej kampanii, np. promowanie miasta jako atrakcyjnej destynacji turystycznej, biznesowej i naukowej może wprowadzić chaos w percepcji komunikatów i samego wizerunku miasta,
  5. lepiej wyglądać będą zdjęcia wykonane na zamówienie lub zaprojektowana na potrzeby kampanii grafika, niż zdjęcia pobrane z internetowego banku zdjęć, tym bardziej, jeśli nie zostały pobrane „na wyłączność” i mogą powijać się w innych kampaniach albo w całkiem innym kontekście,
  6. samo zestawienie obrazów na plakacie, w spocie reklamowym czy folderze promocyjnym nie może być sztampowe ani przywodzące na myśl dawno już nieaktualne kreacje reklamowe,
  7. nie zawsze czcionka wyglądająca dobrze w folderze promocyjnym równie dobrze spełni swoje zadanie na billboardzie umieszczonym kilka metrów nad ziemią, fonty zaprojektowane na potrzeby działań promocyjnych z pewnością wyróżnią przekaz, ale mogą pozostać nieczytelne dla odbiorców w pewnych okolicznościach, np. na billboardzie,
  8. sam tekst musi być niezwykle wyważony, nie tylko w ilości, zajmowanej powierzchni czy fantazyjnej kompozycji, również w samej swej zawartości,
  9. system identyfikacji wizualnej tworzony jest w określonym celu, dlatego w działaniach promocyjnych powinien być dobrze widoczny i wyeksponowany w odpowiednim miejscu,
  10. plakat i spot to nie wszystko, liczą się wszelkie atrakcje dodatkowe, a tu pozostaje do dyspozycji organizatorów i wykonawców kampanii promocyjnych szerokie pole do działania w zakresie promocji uzupełniającej.

Zdjęcie: goce risteski / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Aneta Pawłowska

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...