Zamknij
Wiedza PR - Event PR

Jak promować Polskę, jej kulturę, historię i krajobraz?

Krzysztof Michniewicz, 2009-09-30 05:57:35

Jak pokazać Polskę, jej kulturę, historię? Przyjaznym wątkiem postrzegania Polski przez zagranicznych gości jest turystyka biznesowa. Co zrobić, żeby lepiej poznali nasz kraj bez konieczności przemierzania bezkresnych korytarzy kolejnego Muzeum Narodowego, bez przymusu podążania za przewodnikiem, który tylko wskaże palcem na ulotce informacyjnej nazwę kolejnego zabytku, obrazu, czy rzeźby. Okazuje się, że jest to możliwe. Potrzebny jest tylko dobry pomysł. Taką właśnie inicjatywą wykazała się firma Incentive Cocept Poland - odpowiedzialna za część integracyjną VI konferencji European SITE Networking and Educational Programme ESNEP 2007 Warsaw, która odbyła się w dniach 5-8 maja 2007.

Założenia programu

Celem konferencji była promocja Polski, w szczególności Warszawy i Mazowsza. W wydarzeniu uczestniczyło 205 gości z zagranicy i 75 z Polski. W oparciu o wyniki z poprzednich lat organizacja takiego przedsięwzięcia w Polsce przynieść może w przyszłości wzrost przyjazdów aż do 40 %. Poza tym, uczestnicy konferencji ze strony polskiej i przedstawiciele polskiej branży turystycznej reprezentujący rynek incentive travel mieli okazję do nawiązania kontaktów i promocji międzynarodowych elit opiniotwórczych.

W czasie konferencji goście zapoznali się zarówno z tradycyjną polską gościnnością, jak i z nowoczesnym obliczem Polski, różnorodną ofertą kulturalną oraz bogatą infrastrukturą turystyczną. Starannie opracowany scenariusz programu konferencji stopniowo wprowadzał zagranicznych gości w możliwości oferty polskiego rynku. Rozpoczęto prezentacją połączenia tradycji z nowoczesnością, czyli wielkomiejskiej kultury warszawskiej: pokaz mody młodych polskich projektantów oraz koncert Anity Lipnickiej i Johna Portera. Drugi etap programu zachwycił uczestników bogactwem oferty zarówno sportowej, jak i kulturalnej, przy jednoczesnym podtrzymaniu charakteru świetnej zabawy w nieformalnym stylu. Uwieńczeniem i końcowym akcentem, wraz z prezentacją wysublimowanej sztuki polskiej, była uroczysta Gala w Auli Politechniki Warszawskiej, uświetniona występem Waldemara Malickiego oraz Art Collor Ballet.

Polska w 5 smakach

Do zadań ICP należała organizacja „Warsaw events”. Głównym założeniem scenariusza wizyty uczestników konferencji ESNEP było pokazanie stolicy Polski jako miasta - kolebki polskiej kultury. Wszyscy uczestnicy konferencji zostali podzieleni na pięć grup tematycznych. Każdą z nich nazwano nazwiskiem osoby będącej w jakich sposób ważną i znaczącą dla polskiej kultury i historii. Były to kolejno - Kieślowski, Sobieski, Chopin, Canaletto i Bierut. Dla każdego z zespołów przewidziano inne atrakcje.

a'la Kieślowski


Zadaniem grupy Kieślowski było nakręcenie krótkiego filmu. We wnętrzach warszawskiej hali targowej EXPO uczestnicy znaleźli się na prawdziwym planie filmowym. Podzieleni zostali na trzy grupy – od tytułu znanego filmu Krzysztofa Kieślowskiego „Trzy kolory”. Każda grupa, pod okiem doświadczonych filmowców miała za zadanie nakręcić krótką scenkę. Do dyspozycji byli wizażyści i kostiumolodzy, operatorzy i reżyserzy.

Do swojego zadania uczestnicy podeszli bardzo profesjonalnie. Najpierw dowiedzieli się na czym polega konstruowanie scenariusza filmowego. Nauczyli się, że najważniejszą jego częścią jest tak zwany treatment, w którym zawiera się opis historii, opisanie problematyki całej fabuły. Dla wielu zaskoczeniem była informacja, że filmowe dialogi prawie zawsze, powstają... jako ostatnie. Po dawce teorii przyszedł czas na skonfrontowanie zdobytej wiedzy z rzeczywistością. Uczestnicy mogli na własne oczy zobaczyć fragment prawdziwego, zrealizowanego filmowego scenariusza. Potem przystąpiono do wykładu z podstaw reżyserii, materii, która chyba wielu najbardziej kojarzy się z Krzysztofem Kieślowskim. W końcu przyszedł czas, by przełożyć wiedzę teoretyczną w praktykę. Grupa Kieślowski dostała szansę nakręcenie własnego filmu.

a'la Sobieski

Druga grupa nazwana została imieniem polskiego króla Jana III Sobieskiego. Goście zaproszeni zostali do malowniczej, reprezentacyjnej posiadłości króla w Wilanowie pod Warszawą. W odrestaurowanych wnętrzach, w otoczeniu autentycznych przedmiotów z epoki, wysłuchali historii polskiego króla i jego wielkiej miłości do królowej Marysieńki. Dodatkową atrakcją byli aktorzy, którzy powitali gości w jednej z sal pałacu - mieli na sobie stroje będące kopiami strojów noszonych przez polska szlachtę w XVI wieku. Instruktorzy tańca wyprowadzili cały korowód poprzez Ogród Różany do Ogrodu Angielskiego. W zachwyt zagranicznych gości wprawił starodawny menuet. Nie trzeba ich było namawiać do wzięcia udziału w lekcji, która miała nauczyć podstawowych kroków tego dworskiego tańca. Nie okazało się to trudne i już po chwili wszyscy razem mogli go wspólnie zatańczyć. Do zebranych dołączyli kolejni aktorzy, tym razem przebrani w stroje wojowników z epoki Jana III Sobieskiego. Ostatnim punktem wprawy zaplanowanej dla grupy Sobieski był podział na mniejsze zespoły i zabawa w typowe dla XVI - wiecznej polskiej szlachty gry i zabawy.

a'la Chopin

Grupa trzecia nazwana została imieniem jednego z najlepiej rozpoznawanych Polaków na świecie - Fryderyka Chopina. Chopin uważany jest za najwybitniejszego polskiego kompozytora i pianistę. U źródeł jego twórczości leży wielka wrażliwość oraz umiejętność czerpania wzorców wprost z polskiej muzyki ludowej. Możliwość zapoznania się z historią jego życia i przede wszystkim z twórczością okazała się dla zagranicznych gości niezwykle pasjonująca. Grupa odwiedziła Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy Placu Piłsudskiego w Warszawie oraz muzeum imienia kompozytora. Kolejną atrakcją był koncert w brawurowym wykonaniu dwóch studentów Akademii Muzycznej. Na koniec odbył się specjalny pokaz poloneza i krótka instrukcja, jak tańczyć ten polski taniec narodowy. Każdy chętny mógł też zrobić sobie zdjęcie w tradycyjnym, stylizowanym na czasy Chopina stroju.

a'la Bierut

Najbardziej „rozrywkową” grupą była grupa nazwana nazwiskiem komunistycznego prezydenta – Bolesława Bieruta. Jej uczestników nie czekało jednak ani zwiedzanie muzeów, ani wykłady. Zadaniem grupy było zapoznanie się z miastem wciąż pełnym socjalistycznych reliktów i wspomnień z przeszłości. Była to swoista podróż do przeszłości - uczestnicy mogli poczuć na własnej skórze, jak żyło się w epoce socrealizmu. Całą grupę podzielono na mniejsze zespoły. Każdy z nich otrzymał specjalny zestaw, w skład którego wchodziły: książeczka zawierające listę pytań, GPS, linijkę, ołówek i gumkę do ścierania, mapę Warszawy, mapkę zawierającą rozpiskę dotyczącą komunikacji publicznej, bilety na miejskie środki transportu oraz specjalną, zamknięta kopertę, którą uczestnicy mogli otworzyć tylko w kryzysowej sytuacji.

Każdy z zespołów miał za zadanie odwiedzić pięć obowiązkowych punktów i w miarę możliwości jak najwięcej punktów dodatkowych. Zespoły same decydowały o kolejności odwiedzanych miejsc. Odpowiednia strategia i umiejętność poruszania się po Warszawie tylko za pomocą komunikacji miejskiej gwarantowała zdobycie większej niż rywale ilości punktów.

Pierwszym obowiązkowym miejscem, które musiała odwiedzić każda grupa był Pałac Kultury i Nauki. Zagraniczni goście mogli zapoznać się z historią tego najwyższego budynku w Polsce. Oprócz faktów czysto historycznych dowiedzieli się też wielu anegdot na jego temat. Drugim punktem miasta był Plac Konstytucji, otwarty w 1952 właśnie przez Bolesława Bieruta. Zadaniem graczy było odnalezienie dokładnej daty otwarcia placu.

Niezwykłą atrakcją dla zagranicznych gości wizyta w jednym z nielicznych już barów mlecznych. W „Złotej Kurce” zachowały się takie relikty, jak aluminiowe sztućce, obrus z ceraty i menu napisane na ściennej tablicy. Tutaj zadaniem uczestników było wymyślenie jadłospisu złożonego z trzech dań, którego cena nie mogła przekroczyć 8 złotych. Należało też odwiedzić był dawny budynek KC, obecnie siedzibę giełdy. Na końcu gracze odwiedzili dumę ówczesnej, socjalistycznej stolicy, czyli trasę W-Z.

a'la Canaletto

Ostatnia grupa uczestników konferencji ESNEP, dla której Incentive Concept Poland przygotował atrakcje, była grupą najbardziej artystyczną. Nazwaną ją nazwiskiem włoskiego malarza Bernarda Belotta, znanego bardziej jako Canaletto, który przybył do Polski w XVIII wieku na zaproszenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. To właśnie dzięki jego obrazom wiemy, jak wyglądała ówczesna Warszawa.  Oprócz typowych zajęć i atrakcji związanych z zaznajomieniem się z polską kulturą i sztuką, do planu zajęć tej grupy włączono elelemnty programu 'Give instead of take'. Ta grupa postanowiła pomóc warszawskiemu Domowi Małego Dziecka nr 16.

Podążając za ideą 'Give instead of take' uczestnicy konferencji upiększali wnętrze budynku domu dziecka, malowali ściany, sprzęty i plac zabaw w ogrodzie, sadzili rośliny na terenie posesji. Każda z pociech otrzymała prezent. Dopełnieniem wsparcia charytatywnego była zbiórka pieniędzy.

Podsumowanie

Podczas uroczystej kolacji kończącej VI konferencję European SITE Networking and Educational Programme ESNEP 2007 Warsaw w budynku Politechniki Warszawskiej zebrano wśród uczestników 7200 zł. Symboliczny czek został następnego dnia przekazany dyrektor Domu Małego Dziecka. Zebrana kwota zostanie przeznaczona na zakup sprzętów niezbędnych dla małych wychowanków.

Program integracyjny VI konferencji European SITE Networking and Educational Programme ESNEP 2007 Warsaw na długo pozostanie w pamięci uczestników. Bardzo wielu z tych, którzy odwiedzili Polskę po raz pierwszy, była pod wielkim wrażeniem naszego kraju. Wszyscy gratulowali organizatorowi doskonałych pomysłów i wyśmienitej organizacji. Goście podkreślali dbałość, jaką wykazała się Incentive Concept Poland dopracowując każdy szczegół programu. Wszyscy bez wyjątku zachwyceni byli tym, że umożliwiono im w oryginalny sposób poznanie polskiej kultury i historii. Na szczególną uwagę zasłużył pomysł przedstawiania Polski przez pryzmat znanych Polaków. Anonimowe eksponaty w muzeum nie przemawiają przecież tak, jak zapoznanie się z konkretnymi osobowościami i ich dokonaniami.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Krzysztof Michniewicz

Dyrektor generalny ICP Group (Incentive Concept i Live Marketing Concept), V-ce Prezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. Laureat nagrody Osobowość Roku Mice Poland 2008. Doświadczenie zdobywał w ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...