Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Jak się rodzi news medyczny? - Małgorzata Wiśniewska, TVP2

Małgorzata Wiśniewska, 2009-10-02 06:31:16

Małgorzata Wiśniewska, dziennikarka TVP2 z redakcji Panoramy na drugiej konferencji poświęconej PR-e w służbie zdrowia opowiadała o swojej pracy i możliwościach kreowania newsa informacyjnego. Wiśniewska często zajmuje się tematyką medyczną, dlatego jej opinia była niezwykle cenna dla zgromadzonych. Poniżej przedstawiamy skrót z wystąpienia Pani Małgorzaty.

W dzisiejszych czasach walka o czas antenowy staje się coraz trudniejsza:
- dziennikarze programów newsowych, którzy zajmują się tematami spoza polityki muszą przekonać wydawców, że temat, który zamierzają poruszyć jest odkrywczy, ciekawy, dotyczy dużej grupy osób albo pokazanie go może wpłynąć na dalsze życie członków danej grupy.
- organizatorzy konferencji prasowych i PR-owcy bo właśnie o tych cechach promowane przez siebie tematu muszą przekonać dziennikarzy i wydawców. Jeśli na kolegium redakcyjnym temat wywoła ożywioną dyskusję oznacza, że jest ciekawy.

Co może być newsem?

- nowa przełomowa metoda leczenia np. pierwsza w Polsce operacja wszczepienia stawu skokowego, lub odkrycie nowej terapii np. celowanej na raka. (Uwaga: ryzyko reklamy kliniki lbu leku)
- pacjenci mają problem z dostępnością leku ratującego życie.
- odnotowanie zaskakujących danych statystycznych, np. nowotwór we wczesnej fazie wykrywany jest zaledwie u 10 procent dzieci.
- można się badać za darmo, czyli akcje profilaktyczne. (Uwaga: takich newsów jest już bardzo wiele, dlatego uwagę mediów zwrócą tylko nietypowe badania np. seksuologiczne).
- dziennikarze lubią news pseudonaukowy - informacja z pozoru błaha np.: kobiety o szerokich biodrach mają większe szanse urodzić inteligentne dzieci. Taki news może stać się pretekstem do przemycenia nowych teorii np. o odchudzaniu lub genetycznym doborze cech dziecka.
- informacja o zjawisku, które budzi kontrowersje: np. prezentacja billboardów w Mediolanie przedstawiających nagą anorektyczkę może być punktem wyjścia do pokazania skali problemu w Polsce i sposobów terapii;albo informacja, że Japonia wykorzystuje telefony komórkowe w szkołach może być punktem wyjścia do dyskusji o wpływie komórek na zdrowie dzieci.

Nie porwie dziennikarzy:

- konferencja, na której prezentowane są nowe techniki operacji czy możliwości leczenia - bez możliwości porozmawiania z chorymi i sfilmowania operacji.
- konferencja zorganizowana np. z okazji dnia chorego na Alzheimera, na której nie przedstawiono nowych odkryć - codziennie jest jakiś dzień i z tego nic nie wynika...
- akcja badań profilaktycznych, które są bardziej promocją firmy niż problemem.

Jakie postaci sprawią, że materiał powstanie?

Human story - człowiek i jego historia uwiarygadnia przekaz i dodaje emocji
jaki powinien być?
- autentyczny, zdeterminowany, przekonany, że to, o co walczy ma sens (np. walczy o życie lub zdrowie - swoje lub swoich bliskich),
- chętniej taki, który daje nadzieję, że z chorobą, lub wbrew chorobie można aktywnie żyć.

Potęga archiwum - zdjęcia archiwalne bohatera, którego losy śledzimy przez pewien czas, unaoczniają upływ czasu; dzięki zdjęciom z przeszłości można np. pokazać efekty terapii lub jej braku (np. zmiana wyglądu po odstawieniu sterydów).

Lekarz praktyk, który jest najbliżej problemu:
-pokazany w miejscu pracy , podczas zabiegów czy badań, które wykonuje rutynowo,
- opowiada o tym co bada i po co,
- mówi o problemach , jakie mają pacjenci, którzy do niego przychodzą.

Często ekspert jest potrzebny nie jutro czy za dwa dni, ale za godzinę, wiarygodny z doświadczeniem i pozycją w środowisku:
- mówi o zjawisku, problemie czy leczeniu, a nie o samym leku,
- jest wyrazisty i nie boi się kontrowersyjnych opinii. (Uwaga: Dziennikarze lubią mieć kilku ekspertów o kontrowersyjnych poglądach, wtedy problem staje się ciekawszy dla widza).

Wkrótce kolejna część tego mini poradnika.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
1
komentarzy
  1. Łukasz Jakubiak   2010-01-04 06:21:42

    ciekawy artykuł - czekamy na więcej informacji z medycznej ,,dziennikarskiej kuchni"

Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Małgorzata Wiśniewska

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...