Zamknij
Wiedza PR - CSR

Jak skutecznie wprowadzić CSR do działań incentive

Krzysztof Michniewicz, 2011-07-17 23:14:23

Znaczenie CSR ciągle rośnie. Firmy, które osiągnęły wysoki poziom dojrzałości zdają sobie sprawę, że odpowiedzialne istnienie w biznesie wymaga wdrożenia kompleksowej strategii działań z zakresu odpowiedzialności społecznej. Nie wszyscy mają jednak świadomość, że wdrażanie takiej strategii, a nawet tworzenie jej podstaw może rozpocząć się w formie imprezy firmowej lub wyjazdu incentive.

Takie rozwiązanie z pewnością przyniesie wiele dobrego. Oprócz oczywistych korzyści wizerunkowych należy zwrócić uwagę na niezaprzeczalne walory motywacyjne. Pracownicy, którzy zostaną zaangażowani w opracowywanie firmowej strategii od podstaw, z pewnością będą bardziej chętni do włączenia się w jej realizację, a czas spędzony wspólnie na tworzeniu czegoś pożytecznego pozwala zbudować silne relacje w zespole.

Na zaprojektowanie całościowej strategii CSR podczas specjalnego eventu zdecydowała się jedna z firm farmaceutycznych. Podczas czterodniowego spotkania pracownicy firmy mieli możliwość wybrania trzech spośród sześciu tematów z zakresu CSR, którymi w przyszłości mieliby się zająć w ramach działalności firmy. Sama forma dokonywania wyboru była niezwykle ciekawa – uczestnicy prezentowali swoje pomysły na własnoręcznie wykonanych plakatach, po czym w głosowaniu wybrali te, które zdaniem większości okazały się najciekawsze. Podczas kolejnych spotkań firmowych będą angażować się bezpośrednio w jeden z wybranych tematów CSR-owych.

Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być również elementem wyjazdu incentive, który wzbogacony o aspekty CSR, nie będzie kojarzony jedynie z ekstrawagancką rozrywką. Uczestnicy mogą np. wspólnie posadzić drzewka lub wyremontować dom dziecka, czy inny wymagający pomocy ośrodek. Przykładem takiego projektu była organizacja wyjazdu dla ponad 150 specjalistów Human Resources ze wszystkich światowych oddziałów koncernu Shell.

Mimo, że program obfitował w różnorodne atrakcje, to dla uczestników największą wartość miały elementy związane z realizacją idei „give instead of take”. Zadaniem uczestników było odnowienie jednego z warszawskich domów dziecka wraz z przynależącym do niego placem zabaw w ogrodzie. Wszyscy byli dumni, że robią coś dobrego dla lokalnej społeczności, a przy tym mieli okazję lepiej poznać swoich zagranicznych współpracowników w niecodziennych okolicznościach, co skutecznie cementuje zespół.

Z drugiej strony, międzynarodowe koncerny szukają nowych, ciekawych lokalizacji dla organizowanych przez siebie spotkań biznesowych. Włochy czy Hiszpania są już pod tym względem mocno wyeksploatowane, a egzotyka paradoksalnie staje się coraz mniej egzotyczna. Także kraje nam bliższe – Czechy oraz Węgry największe zainteresowanie mają już za sobą. Polska wydaje się być wymarzoną alternatywą. Dostrzega ją zagraniczne firmy, a rodzimy biznes liczy zyski.

Poziom cen poszczególnych usług w Polsce ciągle jeszcze utrzymuje się na nieco niższym poziomie niż w krajach Europy Zachodniej – jest to jeden z naszych atutów, ale z pewnością nie jedyny. Zagranicznych kontrahentów kusi również bogactwo natury: góry, morze, jeziora i dzikie puszcze. Nie bez znaczenia jest coraz nowocześniejsza infrastruktura – coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z potencjału zagranicznych klientów. Powstają liczne centra konferencyjne, kompleksy hotelowe, wyszukane restauracje, firmy cateringowe i wiele innych podmiotów, które wyczuły złoty, zagraniczny, interes. Dlatego zorganizowanie nawet niestandardowego wydarzenia w Polsce nie stanowi najmniejszego problemu. Polscy partnerzy są chwaleni również za kreatywność i nieszablonowe podejście do realizacji zleceń.

– Dla Polski zaczyna się teraz dobry czas – przed nami prezydencja w Unii Europejskiej oraz UEFA EURO 2012™. Te dwa wydarzenia z pewnością przyciągną wielu biznesowych turystów, którzy chwalą sobie polską gościnność, a przede wszystkim profesjonalizm firm DMC funkcjonujących na rodzimym rynku – mówi Seweryn Jakubiec – Operations Manager w Incentive Concept Poland. – Potwierdzeniem moich słów niech będzie zadowolenie pracowników amerykańskiego potentata w zakresie projektowania i produkcji wbudowanych półprzewodników – firmy Freeescale, dla której organizowaliśmy niedawno konferencję. Nasi goście byli pod wrażeniem jakości świadczonych usług, które ich zdaniem są na o wiele wyższym poziomi niż na przykład w Turcji, gdzie organizowali podobne wydarzenia poprzednio. Kontrahenci oczekują najwyższego poziomu usług, atrakcyjnych cen, komunikacji w języku angielskim i ciekawej oferty. Część przedsiębiorców w Polsce nadal ma problem ze zrozumieniem pojęcia obsługa klienta, dlatego okazja do współpracy z kontrahentem zagranicznym to może być cenna lekcja biznesu i okazja do poniesienia jakości swoich usług. – dodaje Jakubiec.

Działania podejmowane w ramach Corporate Social Responsibility bywają wykorzystywane przez firmy jedynie w celach wizerunkowych z pominięciem dbałości o realne efekty. Na szczęście nie jest to nagminna praktyka, a dobre zaplanowanie działań już na etapie tworzenia strategii jest gwarancją sukcesu. Znaczenie CSR podkreślił ostatnio wicepremier Włodzimierz Pawlak, który zauważył, że firmy przestrzegające zasad CSR mają pozytywny wpływ na rzecz przezwyciężania społecznych barier rozwojowych, zapewniają lojalność klientów i budują pozytywny wizerunek firmy.

Zdjęcie: photlook / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Krzysztof Michniewicz

Dyrektor generalny ICP Group (Incentive Concept i Live Marketing Concept), V-ce Prezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. Laureat nagrody Osobowość Roku Mice Poland 2008. Doświadczenie zdobywał w ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...