Zamknij
Gorący temat

Kiedy zaczyna się sezon upominków?

Witold Sokołowski

Sezon na kalendarze i świąteczne upominki z logo nie rozpoczyna się w listopadzie czy w grudniu. Upominki świąteczne dla kontrahentów i pracowników warto zamówić z pewnym wyprzedzeniem, aby uniknąć rozczarowania. Zamówienia a’la last minute na upominki świąteczne z logo to praktyka, z którą branża spotyka się rok rocznie.

Joachim Tomczyk (Account Manager AdForce):  Rzeczywiście, przedsiębiorcy często traktują świąteczne zamówienia artykułów promocyjnych, jak kupno skarpetek pod choinkę. Zapominając jednocześnie, jaka siła drzemie w oddziaływaniu tej formy identyfikacji z firmą i pozwalając na jej zmarnowanie. Upominki reklamowe są nie tylko prezentem, ale odzwierciedleniem stosunku właściciela/zarządcy firmy do niej samej.

Składając zamówienie zbyt późno, przedsiębiorca zmuszony jest do wyboru produktów z bardzo ograniczonej oferty. Przekazując go pracownikowi lub kontrahentowi tym samym daje do zrozumienia, że marka przez niego tworzona nie buduje sama swoich standardów, nie realizuje i nie narzuca swoich wizji, lecz przyjmuje te napotkane już na rynku. Funkcjonuje na nim, nie mając ambicji bycia liderem branży.

Odbiorcy upominków mają oczywiście świadomość obcowania z gadżetem, jednak jego formę, dobór czy oryginalność w prostej linii i często podświadomie przekładają na sposób postrzegania firmy. Największym kapitałem staje się w tym przypadku termin dokonania wyboru, czas i tak zostanie mu poświęcony. I tylko od przedsiębiorcy zależy, z jakim skutkiem. Zatem w tym przypadku Last Minute wcale nie oznacza korzystniejszej oferty. Warto uświadomić sobie potęgę takiego oddziaływania i zadbać o wcześniejszy dobór produktów

Dorota Czechowska (dyrektor generalny MDA Promotion): Zamawiając gadżety reklamowe warto zastanowić się z jakiego prezentu cieszylibyśmy się bardziej? Z kupionego na szybko, bez namysłu, czy też z takiego, który był przemyślany i zgodny z naszymi zainteresowaniami oraz potrzebami? Zadaniem gadżetu jest promować naszą ofertę. Nie uzyskamy jednak efektywnej promocji, jeśli dawany przez nas gadżet okaże się nietrafionym prezentem. Dlatego warto dać sobie, bądź firmie, której zlecamy dobór odpowiedniego gadżetu, więcej czasu. Dzięki temu zwiększamy swoje szanse na udaną promocję. Szczególnie, że istnieje wiele gadżetów, których produkcja ze względów technicznych jest czasochłonna. Co ważne, najczęściej są to produkty bardziej kreatywne, indywidualne, tworzone pod konkretny target. Indywidualna oferta zwiększa szansę powodzenia. Niestety, krótkie terminy realizacji najczęściej ją dyskwalifikują, a szkoda.

Firmom sprzedającym gadżety również zależy, by oferować swoim klientom jak najbardziej kreatywne pomysły. A trzeba również pamiętać, że przy ich wyborze bardzo ważna jest cena. To cena decyduje o realizacji zamówienia. Często można zrealizować zamówienie taniej, ale przy wynegocjowaniu atrakcyjnych rabatów. Realizacja w krótkim okresie czasu rzadko kiedy daje taką możliwość. Klienci często nie zdają sobie nawet sprawy jak wiele mogliby zaoszczędzić, zlecając produkcje gadżetów z dużo większym wyprzedzeniem. Dłuższy termin realizacji procentuje również lepszym pomysłem na gadżet, atrakcyjniejszą ceną, a co za tym idzie, korzystniejszym efektem promocji dla klienta. Wiele firm doskonale zdaje sobie z tego sprawę, jednak pod natłokiem codziennych spraw zapomina o tym. Może warto zatem, chcąc np. zamówić nowy kalendarz na kolejny rok, już w tym obecnym wyraźnie zaznaczyć datę zamówienia kolejnego, by był jeszcze lepszy, ciekawszy i sprawił, że życzenia udanego nowego roku naprawdę się spełnią.

Zbigniew Grzeszczuk (Ambasador marki Mid Ocean Brands Poland): Szanowne Panie, Szanowni Panowie, uroczyście ogłaszam, że pierwszego września bieżącego roku A.D. 2014/2015 rozpoczyna się sezon polowań klientów na agencje reklamowe i oferowane przez nie towary. W nagonce pomagają imprezy targowe road show-y , katalogi świąteczne, prezentacje i pokazy specjalne. Trwa wielkie poszukiwanie nowości, niepowtarzalności i blichtru. Arsenały są pełne bombek, hufców anielskich, oraz zastępów Św. Mikołajów.

Oczywiście wszelkie próby skłonienia większości klientów, aby, jak co roku stanąć do zawodów pierwszego września spaliły na panewce, ale jak miło brać udział w igrzyskach. Marek Konrad w swoim spotach reklamowych zachęca do oszczędzania i, że jest dobrze a będzie jeszcze lepiej i ja mu wierzę. Wierzę również, że większości klientów wybierających artykuły reklamowe na koniec roku coraz wcześniej i coraz lepiej będzie planować swoje budżety, tak, aby w ich magazynach upominki znalazły się 1 grudnia a nie 23 jak to bywa jeszcze w wielu firmach. Jasne jest dla mnie również to, że znajdą się firmy, które swoje prezenty będą wybierać w połowie listopada i w początkach grudnia. Dopytując się o wzory, ilości, ceny, etc. Jakie jest ich zdziwienie, kiedy agencje nie są wstanie zrealizować takiego zlecenia.

Warto uświadomić zamawiającym, że fabryki i magazyny nie są z gumy i w sezonie nie można tam wcisnąć przysłowiowej szpilki. Znam z autopsji przypadki gdzie prezenty rozdawano po nowym roku z napisem Christmas, i nie były to firmy z obszaru gdzie święta są obchodzone dwa tygodnie później, ale to już może ocierać się o politykę i nie być akceptowalne. Życzę Państwu Wesołych Świąt i zaplanowanego Nowego Roku!

Iwona Dulińska (właściciel KUNSZT): Noworoczne upominki biznesowe, kalendarze i karnety świąteczne, w Polsce traktowane są jak pogotowie ratunkowe… „jutro idę na spotkanie i przygotujcie mi najdalej na 9.00 w naszym biurze …..”  i tutaj lista produktów. „Jak to nie ma kartek? Przecież za 3 dni Boże narodzenie, kiedy mam to wysłać?” Słysząc takie słowa, zastanawiam się, dlaczego nasze władze ustawodawcze po raz kolejny zmieniają daty Świat Bożego Narodzenia.

W branży pracujemy już ponad 20 lat, ale nadal klient nie planuje swoich działań marketingowych i wydatków. W odróżnieniu np. do wakacji i produkcji własnej. Efekt – stres u nas i zbędne wydatki u klienta. Nie sprawdza się akcja przypominania o temacie odpowiednio wcześniej. Natomiast pokazuje się prawidłowość – nowe firmy, prowadzone przez młodych przedsiębiorców: planują wydatki i są partnerem do rozmów dot. planowanych realizacji. Również inaczej traktuję agencje. Najtrafniejsze określenie – jak partnera do rozmów. Szanują nas i nasz czas, są uprzejmi i dziękują za naszą wiedzę. Z ostatniej chwili – zaproponowaliśmy bardzo atrakcyjną cenę kalendarzy z naszej oferty produkcyjnej, na 2015, przy zamówieniach uzgodnionych do 31 lipca. Wyniki sondażu – od braku jakiejkolwiek reakcji na propozycję, do „radosnych” odpowiedzi w stylu „jest za gorąco, aby myśleć o zimie” i w grudniu tak obniżycie ceny, że kupie za 3.00 złote. Wnioski – zacznijmy szanować siebie i własna pracę.

Łukasz Bujanowicz (Manager Avant Fabryka Porcelitu): Z zamówieniami last minute spotykamy się co roku. Spowodowane są one potrzebą „zużycia” budżetu, pośpiechem lub jego brakiem w odpowiednim momencie, często też zapotrzebowanie po prostu pojawia się w ostatniej chwili.

Rynek gadżetów jest zróżnicowany pod względem technologii znakowania i ich dostępności. Są gadżety leżące ta stock’ach w Polsce i są gadżety, które trzeba sprowadzić z zza granicy. Są technologie zdobienia bardzo proste, jednoetapowe i są technologie złożone. Na przykład zaprojektowanie nowego kubka ceramicznego to wieloetapowy proces, składający się z projektowania, konsultacji z technologiem, doboru materiałów a na koniec wykonania odpowiedniej ilości form dla produktu. Jak widać nie jest możliwe przygotowanie tego w jeden dzień.

Sytuacja z zamówieniami last minute jest nam znana i powtarza się co roku. Jesteśmy przygotowani na takie właśnie sytuacje, gromadzimy stany magazynowe i część materiałów a nasze zaplecze produkcyjne umożliwia wykonanie nadruków w krótkim czasie. Już od października nasi klienci mają do dyspozycji katalog grafik świątecznych oraz opakowań, do takich propozycji wystarczy dodać logo klienta i gotowe - czasami to właśnie stworzenie grafiki jest najbardziej czasochłonne. Zdarzało nam się wykonywać, w najbardziej gorącym okresie przedświątecznym, zamówienia nawet w 3 dni. Możliwość realizacji takich zamówień powoduje, że pod koniec roku notujemy obroty wyższe o około 200%. Odpowiednio wczesne zamówienie poprawia komfort współpracy i pozwala zaplanować produkcję a zamówienia last minute są trudne ale nie są niewykonalne.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...