Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Komunikacja marketingowa w Internecie we własnym zakresie

Mariusz Łukasik, 2012-06-20 06:36:39

Coraz więcej serwisów w Internecie zachęca firmy do samoobsługi. Nie tylko pomagają założyć własną stronę internetową, ale także udostępniają narzędzia lub dają możliwość samodzielnego zaprojektowania i przeprowadzenia kampanii reklamowej w Internecie. W Internecie działają już portale, za pomocą których można stworzyć własną stronę internetową. Znajdziemy także setki szablonów gotowych stron. W wyszukiwarce Google możemy samodzielnie zaplanować i przeprowadzić kampanię linków sponsorowanych AdWords. Facebook udostępnił niedawno aplikację do tworzenia szkiców kampanii. Powstają platformy umożliwiające firmom samodzielny zakup powierzchni reklamowej. Wydaje się, że to optymalne rozwiązanie dla firm. Własnymi siłami mogą obsługiwać komunikację marketingową w Internecie. Jednak, pomimo narzędzi wspomagających te procesy (np. Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych Google), to zadanie nie jest proste. Jeśli chcemy być pewni, że poprawnie zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy kampanię marketingową w Internecie, lepiej jednak zdać się na wsparcie agencji SEO/SEM. Ta dysponuje nie tylko doświadczeniem, ale także wiedzą dotycząca specyfiki komunikacji marketingowej firm w Internecie.

Stwórz własną stronę szybko, łatwo i kompleksowo – zachęca jeden z serwisów

Obecnie w sieci działa przynajmniej kilka serwisów oferujących możliwość samodzielnego stworzenia własnej strony internetowej. I to strony „prawie” profesjonalnej, bo z wieloma możliwościami technicznymi (integracją z Facebookiem, możliwością zamieszczenia filmów, z mapą Google, itp.). Firma może także liczyć na wsparcie merytoryczne w zakresie marketingu internetowego. Co ciekawe, jeden z największych serwisów tego typu przystosuje naszą stronę do urządzeń mobilnych.

W Internecie obecnie możemy nie tylko stworzyć samodzielnie stronę internetową, ale także założyć własny sklep. Wystarczy dokonać wyboru spośród kilku opcji. W zasadzie cała operacja nie trwa dłużej niż kilka godzin.

Wiele firm kuszonych taką ofertą zapewne skorzysta z tej możliwości. Jednak nie można jej polecić firmom, które myślą poważnie o obecności w Internecie, szczególnie przedsiębiorstwom, które większość swoich zysków chcą wygenerować właśnie z sieci. Jak wiemy z pewnej reklamy, prawie robi wielka różnicę. Tych stron, ani sklepów nie sposób nazwać profesjonalnymi. Już mało doświadczony internauta rozpozna, że firmowa strona oparta jest na prostym szablonie. A to nie dodaje prestiżu firmie już na starcie. Trudno też oczekiwać, aby taka strona była profesjonalnie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.

Google zachęca – przeprowadź samodzielnie kampanię linków sponsorowanych

W serwisie Google poświęconym reklamie wita nas slogan: „Daj się znaleźć kibicom. Reklamuj się w Google z bezpłatnym wsparciem ekspertów”. Możemy wybrać opcję samodzielnego zaplanowania i wdrożenia kampanii linków sponsorowanych AdWords lub wybrać z pomocą Google jedną z rekomendowanych agencji SEM. W przypadku pierwszej opcji możemy liczyć nie tylko na narzędzia wspomagające, ale także (w okresie pierwszych czterech tygodni) na porady ekspertów. Na dodatek otrzymamy kupony startowe na kilkaset złotych – w zależności od bieżącej promocji. Wszystko jest darmowe, płacimy tylko za doładowanie konta.

Panel obsługi kampanii AdWords jest stosunkowo prosty, ale wymaga dłuższego rozeznania. Z pozoru prowadzenie kampanii linków sponsorowanych to banalna sprawa. Jednak po głębszym wgryzieniu się w temat, widzimy, że jest tutaj wiele różnych funkcji. Celem kampanii linków sponsorowanych jest pozyskanie jak największej liczby nowych klientów przy jak najmniejszych nakładach. Aby ten cel zrealizować, należy poprawnie zaplanować koszty kampanii (stawka za kliknięcie), dobrać odpowiednie słowa kluczowe, zaplanować czas i zasięg kampanii. Te z pozoru proste czynności mogą sprawić wiele trudu amatorom bez doświadczenia. Dobra kampania linków musi być kompatybilna z ogólną strategią marketingową firmy. Czasem trzeba nawet wprowadzić pewne zmiany w ofercie firmy. To, co doświadczonemu ekspertowi wydaje się rutynową czynnością, dla marketingowca z małej firmy już może się jawić jako bariera nie do pokonania.

Portale społecznościowe kuszą – samodzielnie zaplanuj i przeprowadź kampanie reklamową

Do niedawna działania reklamowe w portalach społecznościowych zadekretowane były tylko dla specjalistów. W chwili obecnej coraz więcej portali społecznościowych umożliwiło prowadzenie kampanii reklamowych i promocyjnych firmom we własnym zakresie, bez wsparcia agencji.

Facebook przedstawił aplikację do tworzenia szkiców kampanii. Dzięki aplikacji Facebook Demo Tool, firmy mogą zaprojektować kampanię i sprawdzić wizualny efekt pracy jeszcze przed jej wdrożeniem. Wydaje się, że panel obsługi został uproszczony do maksimum. Mamy do wyboru dwie opcje reklamowe: wpis sponsorowany lub Premium Ad.

Podobne rozwiązanie funkcjonują od dawna już w innych portalach. W portalu NK.PL wraz z siecią reklamową AdKontekst.pl działa system samoobsługowych reklam kontekstowych, które wyświetlane są w serwisie NK.PL. Obecnie portal NK.PL wprowadza własny system samoobsługowej reklamy EasyAd. Umożliwia targetowanie geograficzne i demograficzne reklam. Kampanię można zaplanować i uruchomić we własnym zakresie. Portal zamierza przeprowadzić kampanię reklamową nowego systemu tak, aby zachęcić przedstawicieli małych przedsiębiorstw do szerszego wykorzystania systemu we własnych działaniach promocyjnych.

Możliwość działań promocyjnych i reklamowych we własnym zakresie daje firmom wiele serwisów. Samodzielnie można prowadzić działania reklamowe na Twitterze, Google Plus i YouTube. O ile „wrzucenie” filmiku na któryś z portali video jest sprawą łatwą, to zaplanowanie, przygotowanie i wdrożenie kampanii reklamowej w serwisach społecznościowych to już wyższa szkoła jazdy. W mediach społecznościowych reklam bez wyrazu i pomysłu jest mnóstwo. Zdobycie uwagi internauty to sztuka, którą opanowali tylko nieliczni. Krytycy powiedzą, że w mediach społecznościowych liczy się pomysł. Fakt, ale ciekawy pomysł należy umieć poprawnie wdrożyć. Bez tego ani rusz.

Kup samodzielnie powierzchnię reklamową w Internecie

Obecnie w Internecie mamy możliwość nie tylko samodzielnego stworzenia strony internetowej czy przeprowadzenia kampanii reklamowej, ale także wykupienia powierzchni reklamowej na interesujących nas portalach. Technologia RTB według ekspertów znacząco zmienia warunki sprzedaży i zakupu powierzchni reklamowej. Platformy adexchange’owe z powodzeniem działają już w USA i Europie Zachodniej. W niedługim czasie zapewne zaczną funkcjonować także w Polsce.

Technologia RTB umożliwia tworzenie platform adexchage’owych, które spełniają funkcję wirtualnej giełdy. Wydawcy na takich giełdach wystawiają powierzchnię reklamową na sprzedaż. Ustalają oni cenę minimalną. Drugą stroną transakcji są reklamodawcy, którzy oferują własną maksymalną stawkę. Najlepsza oferta „wybiera się sama”. Nowy system pozwala uprościć cały system sprzedaży powierzchni reklamowej. Właściciele portali nie muszą już zakładać własnego biura reklamy lub dołączać do sieci reklamy internetowej. Wykorzystując to rozwiązanie, wydawcy mogą sprzedawać powierzchnie reklamowe bez pośredników i dodatkowych opłat (tylko z małą marżą tych platform). Reklamodawcy zaś mogą samodzielnie zarządzać emitowana reklamą. Można na bieżąco zmieniać stawkę oraz czas emisji czy zmieniać reklamy. Jednak nigdy nie będziemy mieli pewności, że wybraliśmy właściwy portal do promocji i czy zaproponowane stawki nie są za wysokie.

Z pomocą różnego rodzaju narzędzi udostępnianych coraz szerzej przez firmy i serwisy w Internecie, możliwie jest samodzielne nadzorowanie komunikacji marketingowej firmy. Samodzielna aktywność pozwala znacząco zmniejszyć koszty.. Kluczowe pytanie brzmi, czy ta oszczędność nie odbije się na jakości. Internet wydaje się środowiskiem, które daje niespotykane możliwości targetowania. Jednakże, aby wykorzystać te wszystkie funkcjonalności, trzeba dysponować nie tylko chęciami, ale także wiedzą i doświadczeniem. Aby osiągnąć efekty marketingowe przy niewielkich kosztach, cała kampania poparta musi być dogłębną analizą. Sami eksperci z agencji SEO/SEM przyznają, że stale się uczą nowych sposobów promocji i reklamy Internecie. Media społecznościowe to wciąż wielka „puszka Pandory”. Zmiany algorytmu Google wymuszają ciągłe modyfikacje strategii SEO. Internet zmienia się nad wyraz szybko, nawet fachowcom ciężko zapanować nad tymi zmianami. Trudno przypuszczać, aby specjalista od marketingu w małej firmie (często sprawujący tę funkcję z „doskoku”) potrafił ogarnąć ten zasób wiedzy. Często nie radzi sobie z marketingiem w klasycznych kanałach komunikacji, a o komunikacji marketingowej firmy w Internecie tylko czytał. Serwisy udostępniające możliwość samodzielnej komunikacji marketingowej firmy w Internecie kuszą niskimi opłatami. Nie dają jednak gwarancji, że komunikacja będzie przeprowadzona w sposób profesjonalny. Źle przygotowana kampania może nie tylko nie przynieść efektów, ale może wręcz zaszkodzić. Pułapek na niedoświadczonego marketingowca w Internecie czyha wiele, nie sposób ich tutaj przeanalizować.

Czy warto prowadzić komunikację marketingową w Internecie we własnym zakresie? Na to pytanie muszą już sobie odpowiedzieć sami właściciele firm.

Zdjęcie: Photo_Ma / photoxpress.com. Artykuł pochodzi z serwisu grupa-tense.pl.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Mariusz Łukasik

Dyrektor Działu Copywritingu w agencji interaktywnej TENSE.PL. Jest absolwentem Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu. W teorii i praktyce od dawna zajmuje się inżynierią ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...