Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Kreowanie wizerunku w celach rekrutacyjnych

Łukasz Jakubiak, 2009-11-19 13:38:09

Kreowanie wizerunku w celach rekrutacyjnych

Nasze społeczeństwo pomimo znacznego opóźnienia do zachodu szybko nadrabia zaległości. Nowoczesne technologie są dla nas codziennością, a ciągłe dokształcanie się i edukowanie staje się dla wielu sposobem na życie. Podobnie sprawy się mają w kwestii świadomości wizerunkowej. Coraz więcej z nas rozumie na czym polega public relations, czym jest kreowanie wizerunku, a tym samym wzrasta znaczenie auto-kreowania własnego wizerunku. Ta auto-kreacja potrzebna jest nie tylko codziennie przed lustrem, ale również w pracy, na uczelni, czy na randce. W tych wszystkich sytuacjach naszego życia odpowiednie przedstawianie się ,,do zewnątrz" jest bardzo ważne, a pewne szczegóły z nim związane mogą zadecydować o powodzeniu lub też porażce.

Można tu mówić o zaliczeniu egzaminu, przeprowadzeniu efektownej prezentacji, zrobieniu dobrego pierwszego wrażenia na srogim policjancie, który chce na wlepić mandat i na randce, gdy naszym celem jest serce pewnej kobiety lub mężczyzny. Mam na myśli oczywiście codzienne prozaiczne kreowanie wizerunku bez udziału mediów i dziennikarzy.

Mamy spowolnienie gospodarcze. Nie da się ukryć, że sytuacja na rynku pracy jest nieporównywalnie gorsza niż jeszcze rok temu. Minister pracy mówi o przewidywanej stopie bezrobocia wynoszącej 11 %, zaś prezydent w swoim orędziu skierowanym do sejmu mówił nawet o 16 %. Na osobach szukających pracy wymusza to pewną kreatywność przy poszukiwaniach wymarzonej posady i staraniach o nią. Bo przecież ile typowych CV może przejrzeć osoba zajmująca się rekrutacją. Dobra uczelnia, kurs angielskiego, niebanalne zainteresowania i jako taki wygląd - to typowa prezentacja kandydata. A co gdybyśmy właśnie w procesie rekturacyjnym pokusili się o jakieś ciekawe formy własnej prezentacji? Przecież żeby pokazać, że jest się idealnym na dane stanowisko pracy wcale nie trzeba składać typowego CV i listu motywacyjnego. A jeżeli już taki dokumenty są wymagane można dodać coś gratis - extra. Co? Zapraszam na krótki przegląd najciekawszych form aplikacji rekrutacyjnych, które wpadły w moje ręce w ostatnich tygodniach.

Film prezentacyjny - video CV

 

 

 

Pierwszą formą auto prezentacji, która szczególnie zapadła mi w pamięć jest video CV. Jak wiemy format video od czasu pojawienia się serwisów z filmami, przede wszystkim Youtube'a, który zawładnął tą częścią aktywności w sieci, staje się z miesiąca na miesiąc coraz popularniejszy. Przyczynia się do tego również postępująca poprawa jakości łącz internetowych w Polsce. Obecnie już możemy przy prędkości łącza 1 MB spokojnie oglądać materiały w wysokiej rozdzielczości. Wiele użytkowników internetu nagrywa śmieszne filmiki, później prezentując je w sieci. Dlaczego więc nie wykorzystać tego kanału komunikacji podczas rekrutacji i zaczarować taką formą osobę decydującą o naszym być albo nie być w danej filmie. Na taki pomysł wpadł Krystian Szczęsny - ambitny student Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Krystian po nakręceniu i zmontowaniu materiału przesłał go do osób odpowiedzialnych za rekrutację mailem. Jest różnica? Jedno jest pewne - wyróżnił się , a to połowa sukcesu. W materiale Krystian nie tylko przytoczył kilka faktów ze swojej zawodowej ścieżki kariery, ale również pokazał, że nie boi się kamery i przede wszystkim jest kreatywny. Można również domniemywać, że jeżeli przesłał taki materiał nie jest mu obca sztuka montażu video. Na pewno zwróci też uwagę rekrutera zaangażowanie kandydata. Nie jest tak prosto zrobić taki materiał i zajmuje to trochę czasu. Poza przesłaniem video do firmy szukającej pracowników można go umieścić w internecie, a wtedy ktoś nawet przypadkowo może stwierdzić: ,,Kogoś takiego szukam!"

Radiowe curriculum vitae - PR FM

Na inną, aczkolwiek podążającą tym tropem formę prezentacji sieci wpadł Michał Kopera, obecnie pracujący w agencji Feedback / Hill and Knowlton. Postanowił nagrać w profesjonalnym studiu radiowym własny program - PR FM. Skąd nazwa? Celem Michała była posada w jednej z wiodących agencji public relations w Warszawie. Podszedł on do tego strategicznie. Najpierw wysłał tradycyjny komplet dokumentów: CV + list motywacyjny. Później dostarczył jeszcze powyższe nagranie. Podobnie jak w przypadku filmu video, rekruter będzie zaskoczony taką formą. Kandydat prezentuje się jako młoda, energiczna osoba, wiedząca co jest jej celem. Mało tego, Michał zaprezentował inteligentne poczucie humoru mówiąc pod koniec nagrania: ,,Ten rzetelny i obiektywny materiał przygotował dla Państwa Michał Kopera". Wiadomo, że nie jest on obiektywny, ale żart zawsze łagodzi obyczaje, czyż nie?

Bardzo ważne, że ten materiał został przygotowany w profesjonalny sposób. Słychać, że nie było to robione na domowym dyktafonie, a dobrana muzyka i przebitki bardzo uatrakcyjniają materiał. Warto wspomnieć, że taki materiał jeszcze łatwiej przekazać niż video, bo zwykle nie odbiega zbytnio od ,,wagi" liczonej w kilobajtach od typowego maila.

Prezentacja w Power Poincie

Typową, jednak jeszcze mało rozpowszechnioną formą zaprezentowania swojej kandydatury jest prezentacja w Power Poincie lub też w innym programie zbliżonym do niego. Możemy do takiej prezentacji wkleić nasze zdjęcia, opisać np. w punktach przebieg edukacji, a na koniec nawet zamieścić kilka fotek z wakacji z opisem naszego hobby. Naturalnie trzeba pamiętać o zdrowych rozsądku i nie zamieszczać chociażby zdjęć z zakrapianej ,,zielonej nocy" na wczasach. Prezentację miło i wygodnie się przegląda i jest to miła odskocznia dla osoby przeglądającej dziennie kilkanaście życiorysów. Plik z prezentacją można przesłać mailem ub zamieścić na jednym z portali umożliwiających umieszczenie na swoich stronach takiego pliku np. slideshare.com

Gazeta, czyli życiorys w formie prasówki

Na jeszcze inny, bardzo oryginalny pomysł wpadła Justyna Kwaśniewska, współpracownik  P.P. Porty Lotnicze. Postanowiła ona przygotować własną, spersonalizowaną ... gazetę. Cztery strony tylko o niej. Wywiad, felieton, analiza - wszystko napisane w celach rekrutacyjnych. Całość odpowiednio złożona i oprawiona w stylową nawiązującą do największych gazet świata grafikę. Tu podobnie liczy się pomysł. Własna gazeta również daje wiele możliwości. Można ja wydrukować i wysłać tradycyjną pocztą do firmy. Efekt zaskoczenia murowany. (ta forma CV na górze)

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...

Koral z reklamą lodów Grand Gold

Wraz z premierą filmu „Ciemniejsza strona Greya” startuje kampania spotu „Grand Gold – Władca zmysłów” PPL ...