Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Krótkowzroczna turystyka? Co po Euro 2012?

Małgorzata Stankiewicz, 2012-05-23 01:34:09

Tegoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej są nie tylko wielką imprezą dla piłkarzy i fanów footballu, ale również okazją na zaprezentowanie walorów turystycznych Polski – jednego z gospodarzy mistrzostw. Właściciele pensjonatów i hoteli już liczą zyski, spodziewając się najazdu gości. Jednak Euro trwa zaledwie 24 dni. Co można zrobić, by turyści z równą intensywnością przyjeżdżali również po jego zakończeniu?

Przede wszystkim konsekwencja…

Właściciele ośrodków turystycznych z niecierpliwością oczekują na tegoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Wszyscy spodziewają się pełnego obłożenia pokoi, a co za tym idzie – dużych zysków. Pokoje są już więc przygotowane, obsługa uśmiechnięta i gotowa do działania… Wszystko czeka jedynie na gości.

Brzmi wspaniale, choć niestety również dość sielankowo. Należy bowiem pamiętać, że Euro nie będzie trwało wiecznie i po 24 dniach powróci rzeczywistość i konieczność walki o każdego gościa z konkurencją. Jak zatem wykorzystać Euro, by nawet po jego zakończeniu utrzymać znaczną liczbę gości? Podpowiemy: trzeba jak najszybciej zacząć konsekwentne i pomysłowe działania promocyjne.

Budżety marketingowe ośrodków turystycznych są zwykle ograniczone, przez co podejmowane działania sprowadzają się często do kilku przypadkowych reklam w mediach w ciągu roku. Tymczasem istnieją inne formy promocji, które zdecydowanie mniej obciążają budżety marketingowe, a są równie skuteczne co reklama, co więcej - w niektórych przypadkach nawet bardziej przekładają się na sprzedaż. Sekret tkwi w konsekwencji. Działania realizowane z małym rozmachem, ale za to regularnie, przynoszą najczęściej lepsze wyniki niż jednorazowa, droga akcja reklamowa. Tylko stałe przypominanie o sobie, pokazywanie swoich zalet i wartości będzie przynosiło nowych gości i zatrzyma obecnych.

Wykorzystaj potencjał strony WWW…

Na początek warto wnikliwie przyjrzeć się stronie WWW. Niewielu właścicieli hoteli, pensjonatów, czy innych miejsc noclegowych wykorzystuje potencjał swojej witryny. A tymczasem prawdą jest, że właściwie zaprojektowana i funkcjonalna strona WWW to ważny krok ku zachęceniu turystów do przyjazdu. To pierwszy kontakt i wizytówka miejsca, należy więc zadbać, by zapraszała, a nie odstraszała potencjalnych gości. Niezbędne informacje zamieść więc w sposób przejrzysty i zachęcający, regularnie dodawaj aktualności, pomyśl nad interesującymi aplikacjami dostępnymi za darmo z Twojej strony, a wszystko to zaprojektuj w sposób ergonomiczny, funkcjonalny i przyjazny dla oka odwiedzającego. Oto klucz do sukcesu. Brzmi niezwykle prosto, a jak jest w rzeczywistości?

- Nawet pozornie nieistotne szczegóły mają duże znaczenie podczas tworzenia, a potem również prowadzenia strony WWW. Niejednokrotnie przekładają się one na większą liczbę klientów. Przykładem mogą być strony tworzone we flashu. Są one atrakcyjne pod kątem wizualnym, jednak ich funkcjonalności czy możliwość modyfikacji są najczęściej ograniczone. Budując stronę, trzeba więc położyć nacisk nie tylko na aspekt graficzny, ale także, a nawet przede wszystkim, na to, czego nie widać, czyli odpowiednią technologię. Właściwie przygotowana strona jest nie tylko przyjazna użytkownikowi, ale także dostosowana do pozycjonowania i innych działań związanych z promowaniem i popularnością witryny obiektu. Warto poświęcić więc trochę czasu, aby potencjał, który tkwi w stronie WWW został w pełni wykorzystany – tłumaczy Jarosław Twarowski, Dyrektor ds. Technologicznych z agencji interaktywnej Idealia.

Zainspiruj turystów sobą!

Turyści, planując wyjazd, niejednokrotnie szukają inspiracji w mediach, najczęściej w Internecie czy prasie. Potencjalny gość nie zagląda wówczas na kolejne witryny hoteli lub ośrodków wczasowych, ale czyta inspirujące artykuły czy relacje z wyjazdów, na ich podstawie układając własny plan wyjazdu. Warto więc, by przeczytali tam również o Twoim obiekcie. Wbrew pozorom nie musisz wychwalać swojego miejsca noclegowego, by przyciągnąć do niego gości. Opowiedz o niebanalnym sposobie spędzania wolnego czasu w Twojej okolicy, o ciekawych wydarzeniach, atrakcjach, zabytkach. Jeśli turysta zdecyduje się na wycieczkę w opisywane przez Ciebie rejony, prawdopodobieństwo, że wybierze nocleg u Ciebie jest naprawdę duże.

Samo nic się nie zrobi…

Marzeniem każdego właściciela obiektu turystycznego są pokoje pełne gości i rezerwacje na kilka miesięcy naprzód. Częściowo marzenie to zrealizowało się dzięki Euro 2012 w Polsce, choć niestety będzie to efekt krótkotrwały. Jak wydłużyć dobrą passę i sprawić, aby turyści pamiętali o Twoim ośrodku przez cały rok? I tym razem niezbędna jest konsekwencja w działaniu i odrobina pomysłowości. Od zawsze istnieje nienaruszalna zasada w handlu, iż bardziej wymierne efekty uzyskuje się, utrzymując stałych klientów, niż zdobywając nowych. A czy Ty pamiętasz o swoich byłych gościach? Wysyłasz do nich regularnie newslettery? Informujesz o ciekawych wydarzeniach lokalnych? Nagradzasz lojalność indywidualnymi promocjami? Wyjdź naprzeciw turystom i pokaż im, że nie tylko w sezonie, ale i przez cały rok, wolny czas spędzony w Twojej miejscowości może być niepowtarzalny.

Turystyczny Facebook

Kolejnym miejscem, gdzie możesz komunikować się ze swoimi gośćmi – dawnymi, i potencjalnymi – jest Facebook. To obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy, który skupia już 8,3 miliona Polaków. Wiele osób spędza tam dużą część dnia, utrzymując relacje ze znajomymi, wymieniając się informacjami, zdjęciami i opiniami na różnorodne tematy. Z tego też powodu wiele ośrodków, hoteli czy innych firm wykorzystuje „facebookowy boom”, intensywnie prowadząc profile swoich obiektów. Jeśli nie wykorzystałeś jeszcze potencjału Facebooka, najwyższa pora, by to uczynić. Możesz zgromadzić na nim tysiące osób – sympatyków Twojego ośrodka czy okolicy. Jeśli nie do końca wiesz, w jaki sposób rozpocząć komunikację, jakie narzędzia wykorzystać, najlepiej wesprzyj się pomocą profesjonalnej agencji PR, która w Twoim imieniu poprowadzi komunikację na fan page’u.

Lepiej zapobiegać niż ratować

Istnieje wiele działań, które można wykorzystać przy promocji hoteli, pensjonatów czy innych obiektów noclegowych. Są natomiast dwie rzeczy, które je wszystkie łączą. To konsekwencja i pomysłowość. Bez nich nawet wielotysięczne kampanie mogą nie przynieść zamierzonego efektu, czyli obłożenia pokoi przez cały rok, a nie jedynie podczas sezonu czy ważnych imprez okolicznościowych. Lepiej więc zawczasu pomyśleć o regularnych działaniach, by w przyszłości czerpać z nich profity.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Małgorzata Stankiewicz

PR & Marketing Specialist w agencji interaktywnej Idealia, właściciela brandu handlowego Idealia Travel.

Ostatnie artykuły tego autora„Kryzys” znaczy „wybór”. Jaki jest Twój?

Co można najczęściej usłyszeć kiedy mówimy o budżetach przeznaczonych na marketing i reklamę? Oczywiście – „kryzys”, ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...