Zamknij
Prosto z rynku - PR w polityce info

Krytykowanie Kaczyńskiego przestało być trendy?

Paweł Gębusiak, 2013-03-28 18:52:38

Jarosław Kaczyński stopniowo przestaje być modnym obiektem ataków mediów. W lutym niekorzystne dla niego publikacje stanowiły tylko 8 proc. tekstów z dzienników ogólnopolskich. To niewiele nie tylko w porównaniu do Tuska (25 proc.), czy Palikota (45 proc.), ale także do poprzednich miesięcy. Luty był trzecim z rzędu, kiedy krytyka byłego premiera słabła – wynika z badania „Scena Polityczna” prowadzonego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.


Relatywnie częściej niż Kaczyńskiego krytykuje się także szefa Polskiego Stronnictwa Ludowego – Janusza Piechocińskiego (13 proc.) Tendencja ta zbiega się z ogólnym spadkiem zainteresowania dziennikarzy osobą prezesa PiS-u, co potęguje spadek bezwzględnej liczby negatywnych publikacji. W lutym analitycy wyodrębnili zaledwie 15 materiałów prasowych jednoznacznie niekorzystnych dla jego wizerunku w dziennikach ogólnopolskich*. Tych stawiających w złym świetle Donalda Tuska było 186, co stanowi jedną czwartą publikacji na jego temat.


Biorąc pod uwagę nie tylko główne dzienniki, ale 1100 tytułów prasy o różnym zasięgu i różnej tematyce – najbardziej medialnym politykiem spośród liderów partii politycznych okazał się Donald Tusk. Nic dziwnego, gdyż w ubiegłym miesiącu oczy całej Polski skierowane były na unijny szczyt w sprawie budżetu na lata 2014-2020. Zresztą na początku lutego nie milkły jeszcze komentarze, że PO trzeszczy w szwach po tym, jak część posłów zagłosowała przeciwko ustawie o związkach partnerskich, wbrew zaleceniu premiera.


W związku z tą sytuacją dziennikarze szeroko podejmowali temat tarć wewnętrznych na linii Tusk-Gowin, co wyraźnie przełożyło się na znacznie większą liczbę publikacji dotyczących Prezesa Rady Ministrów. Wzrost w porównaniu do poprzedniego miesiąca przekroczył 32 proc. Luty to również miesiąc korekty w rządzie - awansu Jacka Rostowskiego na stanowisko wicepremiera i zmiany ministra spraw wewnętrznych. Także w tych materiałach Tusk był jednym z głównych bohaterów.


Drugim najczęściej przywoływanym przez prasę politykiem okazał się tym razem nie wspomniany już Kaczyński, ale Janusz Palikot. Drugi miesiąc roku zakończył się dla niego najwyższym wzrostem w porównaniu do stycznia w poddanej badaniu grupie – aż 73 proc. publikacji więcej. Lider RP pojawiał się na świeczniku zwłaszcza w kontekście afery wokół Wandy Nowickiej, która została ostatecznie usunięta z klubu parlamentarnego. Media nie wahały się także donosić, że partia spadła w sondażach poniżej progu wyborczego.


Znaczący wzrost liczby publikacji świadczy o tym, że Palikot generował wokół własnej osoby bardzo duży szum. Badanie jakościowe pokazuje jednak, że nie zawsze były to publikacje pożądane z punktu widzenia wizerunku. W dziennikach ogólnopolskich prawie połowa z nich miała wydźwięk negatywny. Pozostałe były neutralne, a jedynie pojedyncze uznane zostały za pozytywne.


Spadek aktywności medialnej Kaczyńskiego wyjaśnił na początku lutego on sam, przyznając w jednej z wypowiedzi, że powodem jego ostatnio mniej czynnego udziału w życiu publicznym był stan zdrowia matki, którą się opiekował. Niewiele później jednak polityk zadeklarował ofensywę i dalszą walkę o władzę. Media duży rozgłos nadały złożeniu przez PiS wniosku o wotum nieufności dla rządu. Głosowanie nad nim odbyło się jednak już w marcu.


Po lewej stronie sceny politycznej najgłośniejszym wydarzeniem było usunięcie z SLD Ryszarda Kalisza. Leszek Miller w dalszym ciągu ma sporą stratę do czołówki najbardziej medialnych liderów, jednak obecnie znacznie zbliżył się do Kaczyńskiego. Pisało się o nim aż o 45 proc. częściej niż w styczniu.


Wśród partii politycznych na pierwsze miejsce – po miesięcznej przerwie – awansowało PiS (3,4 tys.), które wyprzedziło PO (3,3 tys.). Na trzecim miejscu z wyraźną stratą znalazł się SLD (niecałe 2 tys.), a tuż za podium uplasowało się PSL (1,4 tys.) przed Ruchem Palikota (1,2 tys.) i Solidarną Polską (0,5 tys.). Niezbyt optymistycznie wyglądają statystyki medialne zwłaszcza SP. O samym ugrupowaniu pisało się o 18 proc. mniej, natomiast na temat jej lidera - aż o 25 proc. mniej w skali miesiąca. Zainteresowanie partiami ogółem utrzymało się praktycznie na takim samym poziomie jak w styczniu.


Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 28 lutego 2013 roku.


*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” 

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...