Zamknij
Wiedza PR - PR w kryzysie

Kryzys PR a kryzys społecznościowy, czyli droga do marketingu prewencyjnego

Karol Kotowski, 2013-09-30 00:33:46

Żyjemy w świecie nieustannych zmian. Każdego dnia zasypywani jesteśmy niezliczonymi informacjami i komunikatami. Wśród nich coraz częściej słyszy się o różnego rodzaju kryzysach, które dotykają firmy z przeróżnych gałęzi gospodarki. Obserwując coraz szybciej zmieniający się świat, pojawiające się co chwilę nowe możliwości ale i zagrożenia, warto zastanowić się, czy wiedza którą kiedyś zdobyliśmy nie wymaga uaktualnienia, a pojęcia które znamy i którymi posługujemy się w pracy zawodowej redefinicji?

Niewątpliwie jednym z pojęć, a może dokładniej – zbiorem zasad postępowania, które wymagają głębszej analizy i rozszerzenia jest zarządzanie kryzysowe (tzw. Crisis management).

Crisis management to zarządzanie sytuacją kryzysową, które dotyczy zarówno opanowania jak i wyjścia z kryzysu. Obejmuje ono również częściowo działania prewencyjne obejmujące uprzednie przygotowanie odpowiednich procedur postępowania.

Niektórzy autorzy (np. Adam Grzegorczyk oraz Adam Kościańczuk w rozdziale „Komunikowanie w sytuacjach kryzysowych”, w publikacji pod red. K. Kubiak „Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności” (Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012), kryzys definiują dość wąsko. Rozumienie to ogranicza się głównie do ataków terrorystycznych i katastrof naturalnych. Autorzy ci podkreślają, że dotychczasowe rozumienie kryzysu powinno zostać poszerzone o zagadnienia psychologii kryzysu, jego aspektów społecznych i ekonomicznych. W literaturze brakuje również wiedzy dotyczącej komunikacji kryzysowej.

Coraz częściej zaczynają pojawiać się jednak publikacje wykraczające poza wspomniane wyżej, wąskie rozumienie kryzysu. Publikacje te dotyczą sytuacji kryzysowych w odniesieniu do przedsiębiorstw komercyjnych.

Czytając liczne publikacje związane z zarządzaniem kryzysowym można dojść do wniosku, że mamy tutaj do czynienia z zarządzaniem kryzysowym w ujęciu stricte PR, czyli zarządzaniu opartym głównie na kontakcie i budowaniu relacji z mediami. Jest to o tyle logiczne i uzasadnione, że przez bardzo długi czas to właśnie media tradycyjne (radio, prasa, telewizja) służyły jako podstawowy nośnik i źródło informacji. To z niego społeczeństwo dowiadywało się o zaistnieniu niekorzystnej sytuacji, która z czasem mogła przekształcić się w prawdziwy kryzys odbijający się dość poważnie na wizerunku firmy i pociągający za sobą znaczne straty finansowe. W dobie królowania mediów tradycyjnych kryzys wygasał naturalnie po kilku miesiącach (nie licząc najbardziej spektakularnych).

Jak pisze Bogusław Feliszek, w erze mediów tradycyjnych firmy korzystały z „luksusu zarządzania komunikacją kryzysową w cyklu 24 godzinnym”.

Pojawienie się Internetu, a w szczególności nowego rodzaju mediów – social media przyniosło z jednej strony nowe, wspaniałe możliwości, z drugiej nowe, nieznane dotąd zagrożenia – kryzysy społecznościowe. Pojawienie się nowego rodzaju kryzysów spowodowało zmianę ich postrzegania, a co za tym idzie sposobów na ich zarządzanie. W ślad za rozwojem Internetu pojawiać się zaczęły nowe, nieznane wcześniej instytucje, takie jak „Inteligentne tłumy”, czyli tłumy które „wyłaniają się tam gdzie komunikacja i technologie komputerowe potęgują ludzkie talenty współpracy” (H. Rheingolda: „Smart Mobs: The Next Social Revolution”).

Tłumy te ewoluują w różnego rodzaju bardziej bądź mniej zorganizowane społeczności tematyczne, a te z kolei mogą mieć kluczowe znaczenie w kształtowaniu pozytywnego bądź negatywnego wizerunku marki.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Karol Kotowski

Founder and CEO Marketing Prewencyjny Sp. z o.o.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...