Zamknij
Wiedza PR - PR w kryzysie

Kryzys PR a kryzys społecznościowy, czyli droga do marketingu prewencyjnego

Karol Kotowski, 2013-09-30 00:33:46

Żyjemy w świecie nieustannych zmian. Każdego dnia zasypywani jesteśmy niezliczonymi informacjami i komunikatami. Wśród nich coraz częściej słyszy się o różnego rodzaju kryzysach, które dotykają firmy z przeróżnych gałęzi gospodarki. Obserwując coraz szybciej zmieniający się świat, pojawiające się co chwilę nowe możliwości ale i zagrożenia, warto zastanowić się, czy wiedza którą kiedyś zdobyliśmy nie wymaga uaktualnienia, a pojęcia które znamy i którymi posługujemy się w pracy zawodowej redefinicji?

Niewątpliwie jednym z pojęć, a może dokładniej – zbiorem zasad postępowania, które wymagają głębszej analizy i rozszerzenia jest zarządzanie kryzysowe (tzw. Crisis management).

Crisis management to zarządzanie sytuacją kryzysową, które dotyczy zarówno opanowania jak i wyjścia z kryzysu. Obejmuje ono również częściowo działania prewencyjne obejmujące uprzednie przygotowanie odpowiednich procedur postępowania.

Niektórzy autorzy (np. Adam Grzegorczyk oraz Adam Kościańczuk w rozdziale „Komunikowanie w sytuacjach kryzysowych”, w publikacji pod red. K. Kubiak „Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności” (Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012), kryzys definiują dość wąsko. Rozumienie to ogranicza się głównie do ataków terrorystycznych i katastrof naturalnych. Autorzy ci podkreślają, że dotychczasowe rozumienie kryzysu powinno zostać poszerzone o zagadnienia psychologii kryzysu, jego aspektów społecznych i ekonomicznych. W literaturze brakuje również wiedzy dotyczącej komunikacji kryzysowej.

Coraz częściej zaczynają pojawiać się jednak publikacje wykraczające poza wspomniane wyżej, wąskie rozumienie kryzysu. Publikacje te dotyczą sytuacji kryzysowych w odniesieniu do przedsiębiorstw komercyjnych.

Czytając liczne publikacje związane z zarządzaniem kryzysowym można dojść do wniosku, że mamy tutaj do czynienia z zarządzaniem kryzysowym w ujęciu stricte PR, czyli zarządzaniu opartym głównie na kontakcie i budowaniu relacji z mediami. Jest to o tyle logiczne i uzasadnione, że przez bardzo długi czas to właśnie media tradycyjne (radio, prasa, telewizja) służyły jako podstawowy nośnik i źródło informacji. To z niego społeczeństwo dowiadywało się o zaistnieniu niekorzystnej sytuacji, która z czasem mogła przekształcić się w prawdziwy kryzys odbijający się dość poważnie na wizerunku firmy i pociągający za sobą znaczne straty finansowe. W dobie królowania mediów tradycyjnych kryzys wygasał naturalnie po kilku miesiącach (nie licząc najbardziej spektakularnych).

Jak pisze Bogusław Feliszek, w erze mediów tradycyjnych firmy korzystały z „luksusu zarządzania komunikacją kryzysową w cyklu 24 godzinnym”.

Pojawienie się Internetu, a w szczególności nowego rodzaju mediów – social media przyniosło z jednej strony nowe, wspaniałe możliwości, z drugiej nowe, nieznane dotąd zagrożenia – kryzysy społecznościowe. Pojawienie się nowego rodzaju kryzysów spowodowało zmianę ich postrzegania, a co za tym idzie sposobów na ich zarządzanie. W ślad za rozwojem Internetu pojawiać się zaczęły nowe, nieznane wcześniej instytucje, takie jak „Inteligentne tłumy”, czyli tłumy które „wyłaniają się tam gdzie komunikacja i technologie komputerowe potęgują ludzkie talenty współpracy” (H. Rheingolda: „Smart Mobs: The Next Social Revolution”).

Tłumy te ewoluują w różnego rodzaju bardziej bądź mniej zorganizowane społeczności tematyczne, a te z kolei mogą mieć kluczowe znaczenie w kształtowaniu pozytywnego bądź negatywnego wizerunku marki.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Karol Kotowski

Founder and CEO Marketing Prewencyjny Sp. z o.o.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...