Zamknij
Wiedza PR - PR w kryzysie

„Kryzys” znaczy „wybór”. Jaki jest Twój?

Małgorzata Stankiewicz, 2012-12-20 00:03:34

Co można najczęściej usłyszeć, kiedy mówimy o budżetach przeznaczonych na marketing i reklamę? Oczywiście – „kryzys”, a w związku z tym znaczne ograniczenie. To duży błąd, ponieważ właśnie teraz jest czas kiedy można wyprzedzić swoją konkurencję i zwiększyć udział w rynku i zyski. Niewiele osób wie, że z greckiego słowo "kryzys" znaczy "wybór", warto zatem dokonać dobrego wyboru… Dlatego też chcemy przedstawić kilka argumentów i pokazać jak można zarobić na kryzysie. Wybór należy do Ciebie! Poniżej krótkie ABC czyli jakich wyborów dokonać przede wszystkim by wybór procentował i przyniósł zamierzone efekty.

A. Potencjał strony WWW czeka, aby go wykorzystać…

Badania pokazują, że wiele firm czy potencjalnych klientów postrzega daną firmę przez pryzmat jej strony internetowej. Co za tym idzie ocenia czy jest liderem w branży czy można jej zaufać czy lepiej wybrać jej konkurencję.

Wykonanie strony jest stosunkowo tanie i bardzo łatwo może przełożyć się na wizerunek firmy zarówno w oczach potencjalnych klientów jak i konkurencji. Niech konkurencja zadrży… Choć większość firm stronę internetową posiada, warto rzetelnie odpowiedzieć sobie na pytanie: czy obecna strona wyróżnia firmę w branży i kreuje wizerunek lidera. By na nie odpowiedzieć można zadać sobie 7 bardziej szczegółowych pytań:

  1. Czy strona internetowa kreuje właściwy wizerunek firmy i pokazuje jej możliwości?
  2. Czy grafika strony jest przejrzysta i atrakcyjna?
  3. Czy strona jest intuicyjna i potencjalny klient łatwo się na niej odnajduje?
  4. Czy strona umożliwia bieżącą komunikację i informowanie o nowościach, realizacjach i aktualnościach firmowych?
  5. Czy kod strony jest przyjazny wyszukiwarkom, dzięki czemu będzie ją łatwej odnaleźć w organicznych wynikach wyszukiwarki Google ?
  6. Czy elementy Flash na stronie mają element zastępczy, który pokazuje się np. na urządzeniach mobilnych (flash nie jest czytany)?
  7. Czy strona otwiera się na urządzeniach mobilnych?

Strata klienta przez słabą stronę internetową to chyba najgorszy z możliwych scenariuszy, a właśnie strona WWW to najtańszy sposób na zmianę postrzegania firmy. Jest to duże wsparcie dla działań mogących zwiększyć zyski firmy. Warto wybrać profesjonalną firmę – agencję interaktywną, która doradzi rozwiązania i wykona wyróżniającą się stronę w Państwa branży.

B. Drugą formą promocji, która jest stosunkowo tania i efektywna to marketing w wyszukiwarkach: pozycjonowanie i linki sponsorowane.

Cenną informacją, na którą warto zwrócić uwagę jest to, że w czasie kryzysu nie tylko firmy ograniczają budżety. Także konsumenci szukają atrakcyjnych ofert, usług czy produktów właśnie w Sieci, licząc na niższe ceny i okazje. Warto wybrać ważne frazy i skutecznie się na nie pozycjonować. „Kto pamięta na co dzień o fakcie, że pierwsze pięć pozycji w wynikach wyszukiwania skupia na sobie aż 88% ruchu internetowego, a pierwsze trzy 79%

Część firm niby to robi…

W Polsce część firm już korzysta z linków sponsorowanych lub pozycjonowania. Ale ile firm, może z ręką na sercu przyznać, że wykorzystują te narzędzia w 100%. Najczęściej firmy pozycjonują się zaledwie na kilka fraz, gdyż nikt im nie doradził, że warto zwiększyć zasięg i wziąć więcej, skoro pozycjonowanie już przynosi efekty i zwraca się często wielokrotnie. - mówi Michał Hryniszyn z agencji interaktywnej Migomedia.

Co wybrać… Pozycjonowanie i linki, a może obie formy promocji jednocześnie.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że w Polsce zazwyczaj jak firma jest wypozycjonowana to nie korzysta już z linków sponsorowanych. Badania jednak pokazują, że pojawianie się jednocześnie w organicznych wynikach wyszukiwania (pozycjonowanie) i w linkach sponsorowanych (AdWords) wpływa pozytywnie na zapamiętywalność marki i podnosi skuteczność działań. Ponadto, na stronie głównej zabieramy w ten sposób dwa miejsca konkurencji.

C. Media społecznościowe – wybór strategii

Coraz więcej firm ma profil na Facebooku. Jednak rzadko, która firma jest skuteczna i ma z tego wymierne korzyści.

Skuteczna strategia promocji w mediach społecznościowych powinna prowadzić do obniżenia kosztów firmy związanych z marketingiem lub zwiększenia wydatków ponoszonych przez Klientów poprzez pomoc w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi lub wzmacnianiu więzi już istniejących w zamian za wykonanie bezpłatnej pracy na rzecz danego przedsiębiorstwa. Zatem jak to wykorzystać w Państwa firmie?

Bardzo ciekawym przykładem, który potwierdza, że przemyślany pomysł i trafienie z nim do właściwej grupy docelowej pozwala na redukowanie znacznie kosztów związanie z marketingiem jest profil Tahiti, należący do Francuskiej Izby Turystyki.

Właśnie podczas tego kryzysu, na profilu Thaiti na Facebook’u została przeprowadzona międzynarodowa akcja mająca na celu promocję egzotycznej wyspy Thaiti na Polinezji Francuskiej jako atrakcyjnej destylacji na wypoczynek.

Kluczowe czynniku sukcesu

Quiz został wdrożony przez polską agencję interaktywną Migomedia. Działania odbyły się na Facebook’u, a istotą zabawy była aplikacja w postaci quizu i wiedzy na temat Tahiti, przez co użytkownicy byli zobligowani do szukania informacji o wyspie.

Osoby, które wchodziły w aplikację konkursową mogły wysłać informację o nim do swoich znajomych. Działanie to nie było obowiązkowe. Jednak dzięki niemu został uruchomiony skuteczny mechanizm wirusowy – mówi Michał Hryniszyn z agencji Migomedia, która wdrażała quiz.

Powyższe czynności poskutkowały tym, że liczba fanów w profilu Tahiti wzrosła aż o 29 tysięcy nowych osób. Działania zwiększyły zainteresowanie wyspą Tahiti jako atrakcyjną destynacją na wyjątkowy urlop. Profil Tahiti pomaga w nawiązywaniu relacji i poznawaniu nowych osób na profilu. Działania promujące wyspę np. w postaci quizu i bieżącej komunikacji na profilu są bardzo skuteczną metodą marketingową, gdyż pomagają jednocześnie w nawiązywaniu relacji pomiędzy fanami, którzy byli już na wyspie i tymi, którzy o tym marzą.

Fani profilu przy okazji udostępniania swoim znajomym pięknych zdjęć, widoków rajskich plaż i obrazków o Tahiti (czyli przy okazji wykonania bezpłatnej pracy na rzecz tego profilu) mogli też wzmacniać relacje ze swoimi znajomymi. Ponadto, takie działania fanów znacznie zwiększają zasięg informacji o Tahiti.

O skuteczności akcji świadczy również fakt, że od czasu konkursu profil Tahiti figuruje nieprzerwanie na 3 miejscu wśród francuskich fan page’y o największym wskaźniku zaangażowania (SocialBakers 2012)

„Kryzys” to z greckiego „wybór” – chcesz dokonać właściwego i wyprzedzić konkurencję?

Mamy koniec 2012 roku i spowolnienie gospodarcze, dlatego warto wybrać odpowiednie narzędzia, które pomogą w skutecznej promocji firmy w czasach kryzysu. Zamiast odkładać działania na później i ograniczać za bardzo wydatki, warto przeanalizować sytuację swojej firmy i jak najszybciej rozpocząć działania mające na celu zostawienie konkurencji w tyle. Wystarczy, że po grecku powiesz, że to jest Twój „kryzys” czyli „wybór” i że chcesz rozwijać swoją firmę wyróżniając ją na tle konkurencji.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze