Zamknij
Felietony

Lubelskie pomysły na marketing miejsc

Aneta Pawłowska

Kampanie outdoorowe, spoty telewizyjne, radiowe i promocja w Internecie, w tym intensywna eksploatacja mediów społecznościowych to jednak nie wszystko. Liczą się też wszelkie kreatywne inicjatywy, dostępne w prosty i szybki sposób, kreatywne w formie i interesujące w treści.

Pojawiają się internetowe przewodniki prezentujące miasto w sposób niekonwencjonalny, a przez to atrakcyjne. Muzea prezentują swoje zasoby w formie wirtualnych przewodników zamieszczanych na stronach internetowych, multimedialnych prezentacji i gotowych do pobrania plików – nie tylko wideo, ale też audio.

Sam opis trasy i ciekawe zdjęcia to nie wszystko. Turysta wymaga coraz więcej, chce unikatowych rozwiązań, dostosowanych do jego potrzeb, staje się koneserem, ale też nie chce marnować czasu. Nie interesuje go data odrestaurowania fresków w katedrze, chce zobaczyć efekt pracy dawnych mistrzów odtworzony dzięki profesjonalizmowi współczesnych specjalistów od renowacji. Potrzebne są nowe rozwiązania, najlepiej dostępne w sposób łatwy i szybki, ale przykuwające uwagę na dłużej.

Lublin Szeptany

„Nie chcemy oprowadzać wszystkich. Oprowadzimy każdego z osobna!” – takim hasłem firmowany jest projekt. „Lublin Szeptany” zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Fundacji im. St. Batorego jako część ogólnopolskiej Inicjatywy RAZEM '89.

Jego kontynuacja – „Lublin Szeptany II" realizowany jest w ramach programu Patriotyzm Jutra przy pomocy finansowej Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie. Współorganizatorem projektu jest Muzeum Historii Polski. „Lublin Szeptany” dostępny jest w sześciu wersjach językowych.

„Lublin Szeptany” jest śmiałą odpowiedzią na drukowane przewodniki i foldery promocyjne dostępne na targach turystycznych. Przede wszystkim jest to pomysł na niebanalną opowieść o Lublinie roku 1989. Opowiadają ludzie zaangażowani w kształtowanie i rozwój demokracji w Polsce. Później powstały kolejne audioprzewodniki – subiektywne, niekonwencjonalne, mocno tematyczne, wymagające poszukania skojarzeń i szerszego kontekstu. Ze strony internetowej pobrać można pliki MP3 z przewodnikami po mieście – nowymi, inspirującymi, opowiedzianymi z pasją.

Zwiedzanie zaczyna się od wskazanego w przestrzeni miejskiej punktu, a później podąża dalej wraz opowiadającym. Wśród szeptanych opowieści o Lublinie znaleźć można np. Spacer Gender, Lublin Drukarzy, Lublin Kryminalny, Lublin Anarchistów, Lublin Szemrany, a także Lublin dla początkujących.

Lublin 2.0

Projekt Lublin 2.0 rozpoczął lubelski ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN. W tym przypadku historię Lublina przedstawiają interaktywne rekonstrukcje miasta dostępne na stronie internetowej Teatru NN. Miasto zostało odtworzone w 3D – powstały makiety miasta z XVI, XVIII i XX wieku. Poza tym, w wirtualny spacer po mieście mogą wybrać się użytkownicy smartfonów i tabletów z GPS.

Kolejną ciekawą opcją audioprzewodnika jest „Opowieść o dzielnicach Lublina”. Udostępnione pliki odtwarzają gwar lubelskich ulic żydowskich, śpiew i modlitwy w kościołach, dźwięki towarzyszące pracy rzemieślników czy stukot pociągów i hałas z dworca PKP.

Wirtualne przewodniki

Cyfrowy zapis przestrzeni muzealnej i udostępnienie go zwiedzającym zyskuje kolejnych zwolenników. Wirtualne przewodniki są już dostępne w Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Polski, Muzeum Dobranocek PRL-u czy w Wirtualnym Muzeum Atestu. Do tej grupy dołączyło również Muzeum Erotyzmu.

Wirtualne Muzeum Powstania Warszawskiego było pierwszym takim projektem w Polsce. Muzeum warte jest zwiedzania w sposób jak najbardziej nie wirtualny i internetowy, ale sam projekt również zasługuje na uznanie. Interaktywny spacer po wnętrzu Muzeum umożliwia obejrzenie eksponatów w formie filmów, map oraz rozbudowanych galerii zdjęć. Do dyspozycji pozostaje też przewodnik opowiadający o wydarzeniach z 1944 r. To co wyróżnia wirtualne ekspozycje Muzeum to technika 3D. W czasie zwiedzania wirtualnego Muzeum można nie tylko czytać, ale również słuchać i oglądać – udostępnione zostały nagrania wspomnień powstańców oraz inscenizacje scen powstańczych.

Oczywiście możliwe jest zwiedzanie według wybranych przez siebie kategorii – kamera prowadzi po wybranych ścieżkach, tematach i eksponatach. Wirtualne Muzeum jest też interaktywne – można wpisywać kolejne informacje związane z tematem powstańczym, które po weryfikacji historyków mają szansę na uzupełnienie treści wirtualnego przewodnika. Oprócz tego oczywiście są artykuły, fora i czaty.

Internetowi doradcy

Internetowe agregatory treści turystycznej pozwalają dostrzec w całej rozbudowanej ofercie miasta ciekawe elementy. Można znaleźć liczne przykłady połączenia kreatywnego zamysłu z dotacją unijną. Kilka ciekawych projektów powstało dzięki wsparciu finansowym z Działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Ciekawe propozycje tras turystycznych można znaleźć pod takimi adresami jak Traseo.pl, Way2A – Way to Adventure, MobiTrip.pl. Są to internetowe wyszukiwarki tras i opisów atrakcji turystycznych, które są dostępne również w wersji mobilnej na telefony komórkowe. Traseo.pl daje możliwość bieżącej dokumentacji przemierzanej trasy dzięki technologii GPS, jak również śledzenia innych tras i pobierania ich na swoje urządzenia GPS i w formie aplikacji na telefon.

W Internecie znaleźć można wiele podpowiedzi, ale podejść do nich koniecznie trzeba z odpowiednim nastawieniem. To co jest reklamą, reklamą pozostanie, a to co ma ułatwić pobyt, wycieczkę i podpowiedzieć inspiracje na zwiedzanie i spędzanie czasu wolnego zasługuje na uwagę.

Zdjęcie: Wistula / wikimedia.org.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Aneta Pawłowska

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...