Zamknij
Raporty

Marka lubuskie - wyniki badań

Witold Sokołowski

Wizerunek Województwa Lubuskiego wśród jego mieszkańców

Mieszkańcom regionu Lubuskie kojarzy się przede wszystkim ze wspaniałymi walorami przyrodniczymi oraz z korzystnym położeniem geograficznym. Duże znaczenie mają dla nich naturalne tereny zielone, mnogość lasów i jezior oraz przygraniczne położenie województwa. Te niewątpliwe walory przyrodnicze i lokalizacyjne są wskazywane jako elementy, które mogą zostać wykorzystane w rozwoju turystyki i handlu zagranicznego. Mieszkańcy województwa czują się związani ze swoim regionem, choć większą wagę przywiązują do ośrodków miejskich niż do całego regionu i jednym tchem potrafią wymienić wiele różnorodnych miejsc i wydarzeń, które ich zdaniem są ważne i warte uwagi. Lubuszanie wykazują również zadowolenie z faktu życia w miejscach swojego zamieszkania.

Wizerunek województwa w oczach mieszkańców województw ościennych

Wnioski z badań przeprowadzonych na grupie ludzi pochodzących z regionów przyległych do Lubuskiego są nadzwyczaj ciekawe. Mimo bliskiego sąsiedztwa region lubuski pozostaje ciągle nieodkryty przez mieszkańców województw ościennych. Mają oni kłopot z określeniem granic regionu i wymienieniem jego atutów. Zważywszy na modną ostatnio wśród Polaków potrzebę poznawania terenów nieodległych od miejsca urodzenia czy zamieszkania, to dla Lubuszan duża szansa na łatwe pozyskanie potencjalnych turystów i rozwój tej gałęzi gospodarki.  Pomocny jest także ogólnoświatowy kryzys, który utrudnia teraz dalekie zagraniczne wyjazdy a dla mieszkańców  dużych miejskich ośrodków, jak Poznań czy Wrocław, dobrze przygotowana oferta krótkiego weekendowego wypoczynku na spokojnych, zielonych, wręcz sielskich terenach lubuskiego może stać się ciekawą alternatywą. Tym bardziej, że spontanicznie wymieniając skojarzenia na temat Lubuskiego, wskazują oni na walory przyrodnicze i turystyczne. Województwo w ich skojarzeniach jawi się jako spokojne, sprzyjające wypoczynkowi ciche miejsce, Lubuszanie natomiast zyskują miano sympatycznych. Ważnym elementem, na który wskazywali badani, okazały się skojarzenia lubuskiego z tradycją winiarską. Większemu gronu znane jest święto wina.  

Było też kilka niespodzianek wśród wyników badań. Skojarzenia z Lubuskim, jakie przychodzą do głowy jego mieszkańcom – czyli żużel i tak zwane zagłębie kabaretowe – były wymieniane przez śladową liczbę respondentów. Może się wydawać, że taki wynik powinien niepokoić. Elementy, które zdaniem mieszkańców regionu winny być istotnymi punktami na mapie skojarzeń z regionem – wcale nie są takimi czarnymi końmi marketingu terytorialnego. Jednakże nieznajomość tych elementów nie znaczy o ich słabości. Wręcz przeciwnie. Oznacza to, że dla większości osób – potencjalnych turystów – są to nowości. To nieodkryte perły lubuskiego. Elementów, na których można oprzeć strategię marki, jest bardzo wiele – to zarówno winobranie, jak i zoo safari w Świerkocinie czy palmiarnia w Zielonej Górze. Można zatem wykorzystać wszystkie te elementy, które wydawały się „znane” i być może mało interesujące, gdyż okazało się, że wcale nie są tak wyeksploatowane. Lista potencjalnych atutów i ciekawostek jest więc długa, a która z nich stanie się koronnym smaczkiem regionu, zadecyduje przyszłość i realizowana strategia rozwoju regionu.

Wizerunek województwa wśród mieszkańców największych miast Polski

Również w tej grupie badanych lubuskie postrzegane jest jako zielony, spokojny, zalesiony i cichy obszar. Ocenione zostało jako atrakcyjny cel wycieczki turystycznej, wyżej niż regiony Wielkopolski i Dolnego Śląska. Skojarzenia przytaczane przez mieszkańców metropolii  w Polsce pokrywały się ze skojarzeniami, jakie na temat Lubuskiego mają jego najbliżsi sąsiedzi. Blisko połowa badanych wskazywała na walory przyrodnicze regionu – lasy, jeziora, czyste powietrze. Polakom Lubuskie kojarzy się z dwoma dużymi ośrodkami miejskimi, jakimi niewątpliwie są Zielona Góra i Gorzów Wielkopolski. Natomiast ciekawym wnioskiem z przeprowadzonych badań było to, że wskazywany przez Lubuszan rzekomy konflikt i walka o przywództwo między tymi miastami okazały się fenomenem iście lokalnym, w najmniejszym stopniu nie wpływającym na wizerunek regionu w oczach mieszkańców innych województw kraju.

Wizerunek województwa wśród mieszkańców przygranicznych landów niemieckich (Brandenburgia, Saksonia, Dolna Saksonia) i Berlina

Wyniki badań wskazują, że duży potencjał rozwojowy dla regionu lubuskiego leży w kontaktach zagranicznych. Okazuje się bowiem, że ani walory turystyczne, ani potencjał biznesowy nie zostały jeszcze w pełni przez zachodnich sąsiadów poznane. W świadomości niemieckiego turysty oferta kulturalna i turystyczna lubuskiego muszą dopiero zaistnieć. Trzeba zatem taką ofertę dobrze przygotować, sprawić, by wyróżniała się na tle konkurencji, i potencjalnym klientom pokazać. A potencjał jest, gdyż blisko połowa respondentów – mieszkańców Berlina i Brandenburgii – zgłasza chęć odwiedzenia Polski w celach turystycznych. Obcokrajowcy wysoko cenią poziom cenowy ofert turystycznych, dobrą bazę noclegową, łatwość dojazdu samochodem, możliwość płacenia w euro, a przede wszystkim możliwość porozumienia się po niemiecku z mieszkańcami Lubuskiego.

Wizerunek Lubuskiego wśród przedsiębiorców

Region został umiarkowanie pozytywnie oceniony przez przedsiębiorców pod kątem atrakcyjności inwestycyjnej. Ważne elementy z punktu widzenia biznesu to Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, obejmująca swoim zasięgiem znaczną część województwa, bardzo dobry stan dróg i stosunkowo niskie koszty pracy. Badani wskazywali także na bliskość granicy z Niemcami jako element sprzyjający rozwojowi lokalnej gospodarki.

Podsumowując część badań związaną z wizerunkiem województwa, śmiało można powiedzieć, że największym atutem regionu w chwili obecnej jest to, że ciągle pozostaje miejscem nieodkrytym. I to zarówno pod względem turystyki, jak i potencjału inwestycyjnego. Lubuskie to wizerunkowo „biała kartka” – jego konkretny obraz trzeba dopiero namalować w umysłach jego mieszkańców, jak i sąsiadów. Obraz ten należy zapełnić, wzmacniając te cechy, które będą wspierały wybrany strategiczny kierunek dla marki lubuskie.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...