Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Marketing afiliacyjny - co w trawie piszczy...

Witold Sokołowski, 2009-11-19 13:21:01

Marketing afiliacyjny - co w trawie piszczy...

W Polsce termin marketing afiliacyjny jest bardzo słabo znany. Często również jest używany wymiennie z określeniem programu partnerskiego. Zaś marketing afiliacyjny to aktywny związek pomiędzy sprzedawcą a wydawcami serwisów internetowych. Sprzedawca (sklep online lub ogłoszeniodawca) pozyskuje klientów dzięki ogłoszeniom i reklamom na stronach programu partnerskiego (w wybranych serwisach WWW) - taką definicję przedstawia ostatnio wydany poradnik marketingu afiliacyjnego przez Związek IAB Polska. Natomiast wg czasopisma internetowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie istotą marketingu afiliacyjnego jest współpraca z zewnętrznymi serwisami internetowymi, które emitując nasze reklamy otrzymują wynagrodzenie prowizyjne zależne od akcji internautów przez nie wywołanych (np. przejścia na stronę, podania swoich danych, zakupu). Taka współpraca oparta jest na stałej umowie i obejmuje intensywną wymianę informacji, szkolenie i wsparcie zapewniane partnerom przez firmę, okresowe promocje dla partnerów itp. Oznacza to, że relacja pomiędzy firmą a zewnętrznymi serwisami jest bardziej zbliżona do relacji pomiędzy producentem a jego dealerami niż reklamodawcą a mediami. W poszczególnych definicjach są drobne rozbieżności, jednak najważniejsza cecha marketingu afiliacyjnego to zapewne istnienie aktywnego związku między parterami afiliacyjnymi. Aktywnego związku, który pozwala na wspólne osiąganie kolejnych celów biznesowych.

Trochę historii...

Pierwsze Programy Afiliacyjne powstały w USA, w połowie lat 90-tych. Ich narodziny przypisuje się branży erotycznej, która jak się okazuje jest najbardziej innowacyjna w obszarze marketingu. Pierwszy oficjalny program Partnerski został uruchomiony w 1994 roku. Jego twórcą był jeden z najstarszych sklepów online z muzyką - CDNOW. Uruchomiony wówczas Program -BuyWeb- cieszył się jak na owe czasy dużą popularnością. Natomiast za ojca marketingu afiliacyjnego uznaje się Jeffa Bezosa. Założył on amerykańską firmę AMAZON, specjalizującą się w handlu internetowym, który uruchomił swój program dwa lata później. W roku 1996 Bezos poznał na przyjęciu kobietę, która chciała sprzedawać książki o rozwodach na swojej stronie WWW. Bezos rzekomo obmyślił metodę ,,podpięcia" jej strony do Amazon.com, w zamian za co pobierał prowizję od każdej sprzedanej książki. Program polegał na umieszczaniu przez Afiliantów na swych stronach bannerów oraz linków tekstowych, prowadzących do strony głównej księgarni lub do konkretnych produktów.
To był własnie początek wielkiej eksplozji marketingu afiliacyjnego na świecie. Dziś liczba aktywnych Sieci Afiliacyjnych jest bardzo trudna do oszacowania, ale mówi się o kilkunastu tysiącach, natomiast witryny będące ich częścią, liczone są w milionach. Trzy lata później, w 1999 roku w Wielkiej Brytanii narodziła się pierwsza sieć afiliacyjna. W przeciągu kilku miesięcy powstały również firmy TradeDoubler, DGM, Commision Junction i Zanox.

Korzyści i zalety

Korzyści dla reklamodawcy są dość oczywiste. Przede wszystkim płaci tylko za rezultaty, co jest bardzo istotne z perspektywy wydawcy, który musi umiejętnie pokierować ruchem w sieci do strony WWW reklamodawcy, celem zmaksymalizowania przychodów dla siebie. To wydawca poświęca swój czas i pieniądze do kierowania ruchem w sieci, za co dostaje zapłatę tylko za dostarczone efekty. Trzeba jednak pamiętać, że model afiliacyjny wymaga, aby wszystkie kliknięcia i generowana sprzedaż były monitorowane w sposób pozwalający na wynagradzanie każdego partnera. Monitorowanie może być również uruchomione przez partnera lub przez sieć afiliacyjną. Marketing afiliacyjny to partnerstwo wielopoziomowe. Sieci parterów wykorzystywane są w wielu branżach. Najlepsze efekty korzystania z programów afiliacyjnych osiągają firmy z branży usług finansowych, podróży, handlu detalicznego, telekomunikacji i rozrywki. Cokolwiek reklamodawca chce osiągnąć, zawsze znajdzie partnera, który będzie chciał go promować.

Materiał przygotowany na podstawie ,,Poradnika marketingu afiliacyjnego 2009" wydane przez Związek Pracodawców Internetowych IAB Polska

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...

Koral z reklamą lodów Grand Gold

Wraz z premierą filmu „Ciemniejsza strona Greya” startuje kampania spotu „Grand Gold – Władca zmysłów” PPL ...