Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Marketing internetowy w małej firmie

Agata Kołodziejczak, 2013-01-23 00:24:46

W czasach dynamicznego rozwoju nowych technologii oraz natłoku informacji zwrócenie uwagi współczesnego konsumenta to nie lada sztuka. Coraz więcej młodych przedsiębiorców ma jednak świadomość, że aby dotrzeć do potencjalnego klienta konieczne jest zaistnienie tam, gdzie on aktualnie przebywa, czyli w Internecie. Co jednak zrobić, by nie utonąć w kosztach, a płynąć we właściwym kierunku?

Marketing w Internecie

Pojęcie marketingu internetowego niewiele odbiega od pierwotnego znaczenia marketingu. Chodzi w nim o to, że kluczem do osiągnięcia wyznaczonych przez firmę celów jest rozpoznanie i zaspokojenie potrzeb dobrze zdefiniowanej grupy docelowej w sposób bardziej efektywny, zarazem efektowniejszy od konkurencji.

Wg. raportu CBOS, opublikowanego w połowie 2012 roku z Internetu korzysta regularnie już 56% dorosłych Polaków, szukając w nim zarówno informacji jak i rozrywki. Jak jednak sprawić, by to czego aktualnie potrzebuje użytkownik zapragnął otrzymać akurat od nas? Sposobów jest wiele, mimo to nie wszystkie będą pasować do każdego typu biznesu.

Użyteczna i funkcjonalna witryna internetowa

Strona WWW to konieczność, którą musi posiadać każda firma pragnąca ze swoją ofertą trafić do dzisiejszego nabywcy. Dlaczego? Coraz więcej ludzi, podejmując decyzje zakupowe, uprzednio porównuje kilka podobnych produktów czy usług korzystając właśnie z platformy internetowej. Jest ona dla nich źródłem podstawowej wiedzy na temat oferenta. Coraz częściej Polacy korzystają także z witryn internetowych w celu dokonania zakupu. Potwierdzają to wyniki sondażu przeprowadzonego przez Instytut Badania Opinii Publicznej Infas na zlecenie Trusted Shops. Z raportu „Sprzedaż internetowa w Europie 2012" można dowiedzieć się m.in., że co trzeci z nas kupuje online, a dynamika rozwoju segmentu rynku w Polsce, jakim jest e-commerce jest najwyższa w całej Unii Europejskiej. Warto więc zadbać, aby strona internetowa była użyteczna dla odwiedzających jak i funkcjonalna dla wyszukiwarek internetowych. Własna strona internetowa to pierwszy krok do obecności firmy w Internecie, kolejne muszą sprawić, by była ona odwiedzana przez internautów oraz zawierała informacje, których poszukuje użytkownik.

Kontent na firmowej stronie WWW

Treści zawarte na firmowych stronach internetowych powinny wyczerpująco dostarczać odpowiedzi na wszystkie pytania potencjalnego klienta o dany atrybut produktu czy usługi. Jest to miejsce na przedstawienie oferty firmy w sposób wyróżniający ją od konkurencji. Istotnym elementem jest, by przy jej prezentacji pokazać użytkownikowi, że kupuje on przede wszystkim korzyści, jakie uzyska dzięki nabyciu produktu (usługi), a nie jedynie dobro materialne. Często wiele tekstów pokazuje wyłącznie cechy, które w żaden sposób nie działają przekonująco na odbiorcę treści, przez co są przez niego ignorowane. Przykładowo, sprzedając w Internecie laptopy należałoby w opisie obrazowo pokazać ich zalety. Nie wystarczy bowiem wspomnienie, że jednym z parametrów komputera jest długa praca na baterii, warto wówczas nadmienić, że używając go bez problemu pokonamy drogę z Łodzi do Warszawy - bez konieczności podłączania kabli. W ten sposób osoba, która czyta tekst otrzyma nie suchy parametr, a działający na wyobraźnię tekst.

Widoczność w wyszukiwarkach

Obecność strony firmowej w Internecie nie przyniesie większych korzyści bez odpowiedniej jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Strona powinna być zoptymalizowana oraz pozycjonowana, by potencjalny klient mógł się dowiedzieć o ofercie firmy. Dlaczego jest to takie ważne z punktu widzenia biznesu? Wyobraźmy sobie taką sytuację...

Pewien przedsiębiorca szuka w Internecie biura rachunkowego, któremu ma zamiar zlecić prowadzenie księgowości dla swojej firmy. W jaki sposób to zrobi? Z pewnością wystuka adres najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie - Google na swoim komputerze, po czym sformułuje pewien przekaz, który będzie zapytaniem (fraza, słowa kluczowe), dla którego wyszukiwarka dostarczy mu odpowiedzi (wyniki wyszukiwania) w postaci wielu stron.

Dane zapytanie może mieć przykładowo następującą postać “biuro rachunkowe Zielona Góra” - znaczy to, że poszukuje on biura rachunkowego, ale w obrębie konkretnego miasta, dlatego do słowa kluczowego “biuro rachunkowe” dopisał dalej jego usytuowanie. Po wpisaniu frazy użytkownik otrzyma ponad 10 stron odnośników zawierających ponad 10 linków na każdej z nich. Wszystkie one będą pasowały do wpisanego zapytania, jednak nie wszystkie mają taką samą szansę trafienia na nią przez użytkownika.

Większość użytkowników przegląda pierwszą, a najdalej drugą stronę wyników przedstawionych przez wyszukiwarkę Google. Jeżeli więc strona internetowa firmy, która się nie pozycjonuje w Internecie znajdzie się na dalszych miejscach, to istnieje niewielka szansa, że zostanie dostrzeżona przez użytkownika.

By być widocznym w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach warto postawić zarówno na pozycjonowanie naturalne, jak i przeprowadzenie kampanii linków sponsorowanych. Pierwsza forma, zależnie od konkurencji na dane słowa kluczowe, może stać się długotrwałym i czasochłonnym procesem, efekty drugiej można obserwować zaraz po uruchomieniu kampanii - strona jest widoczna natychmiast.

Interakcja i budowanie długotrwałych relacji

Rozwój Internetu wymusił komunikację z potencjalnymi klientami inną niż dotychczas. Kiedyś użytkownik był jedynie obserwatorem i odbiorcą treści zamieszczonych na stronach internetowych (faza nazywana była Web 1.0). Dziś ma on możliwość nie tylko tworzenia własnej treści, wypowiadania się w sposób subiektywny na różne tematy, lecz przede wszystkim jest on podmiotem mającym nawet możliwość decydowania o charakterze przedmiotów, jeszcze przed wprowadzeniem ich na rynek (pojęcie crowdsourcingu). Jest zarówno nadawcą jak i odbiorcą zawartości strony, z którym firmy czy marki wchodzą w interakcje, by zdobyć jego zainteresowanie. Ta era nazywana jest Web 2.0, czyli fazą kreacji treści przez użytkowników. Trzeba więc być obecnym tam, gdzie aktualnie znajdują się nasi potencjalni odbiorcy oraz prowadzić z nimi aktywną dyskusję. Najatrakcyjniejszym miejscem do prowadzenia tego typu działań są obecnie portale społecznościowe.

Marketing na Facebooku

Na portalach społecznościowych, będących jednym z odłamów mediów społecznościowych działają firmy czy marki, które zakładają tam swoje strony fanowskie. Obecnie najpopularniejsze z nich funkcjonują na Facebooku. Fanpage jest dla nich nowoczesnym narzędziem, służącym do zainteresowania swoim produktem (usługą) daną rzeszę osób, a co za tym idzie uzyskania z tego szeregu korzyści, m.in. zwiększenia świadomości istnienia firmy w świadomości ludzi. Tworzy się wówczas społeczności zgromadzone wokół pewnej tematyki, które firmy mogą wykorzystać na różnorakie sposoby.

Dzięki utworzonym grupom miłośników firmy (marki), przedsiębiorstwa mają możliwość wykorzystania aktywności jej uczestników między innymi do budowania lojalności, czy prowadzenia dyskretnych badań mających na celu śledzenie preferencji.

Istnienie społeczności wokół firmy - korzyści

  • po pierwsze - zwiększenie zainteresowania produktem (usługą) oferowaną przez firmę,
  • po drugie - promocja oferty firmy oraz wzrost świadomości jej istnienia na rynku,
  • po trzecie - aktywizacja użytkowników do wyrażania opinii na temat danego produktu, usługi czy marki i firmy,
  • po czwarte - wzmocnienie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa,
  • po piąte - gromadzenie informacji na temat potrzeb danej grupy – dzięki temu firma będzie wiedziała, co należy usprawnić, by produkt czy usługa jeszcze bardziej zaspokajała potrzeby swojej grupy docelowej,
  • po szóste - publikacja treści przez osoby spoza firmy – wypowiadanie się faktycznych użytkowników, którzy korzystali z danego produktu lub usługi. W przypadku zadowolenia, użytkownik będzie  zachwalał ofertę firmy, zachęcając tym samym innych użytkowników do skorzystania z tejże oferty, stanie się jej dobrowolnym ambasadorem. Istnieje jednak także prawdopodobieństwo wyrażenia zdania nieprzychylnego na temat przedsiębiorstwa. Ważne jest jednak, by takich komentarzy nie kasować, a  prowadzić z takimi osobami dialog. By firma nie straciła na swoim wizerunku powinna ona przyznać się do swoich słabości oraz uzyskać od negatywnie nastawionego konsumenta informacje o źródłach jego nieprzychylnej opinii.

Podsumowując warto zaznaczyć, że posiadanie atrakcyjnej strony internetowej nie gwarantuje, że użytkownik skorzysta z oferty firmy. Trzeba bowiem wcześniej podjąć odpowiednie kroki, by w ogóle dostrzegł ją w gąszczu milionów innych stron, a jak już się na niej znajdzie, poszukać sposobu, by zatrzymać go na dłużej.

Więcej na temat wykorzystania marketingu internetowego w firmie można dowiedzieć się czytając artykuł Jak zaistnieć w internecie na blogu agencji interaktywnej Assist Media. Zdjęcie: Mitarart / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze