Zamknij
Wiedza PR - SEO/SEM

Marketing przyszłości, czyli nowe trendy w SEO

Jakub Ruszała, 2010-07-06 23:05:19

Do stosunkowo mało rozpowszechnionych na polskim rynku, a obecnych na rynkach zagranicznych narzędzi SEO można zaliczyć te powiązane z najnowszymi trendami w sieci oraz rozwojem nowych technologii. Warto wymienić kilka z nich, aby przybliżyć nieco temat czekających nas w najbliższym czasie zmian w pakiecie usług zaliczających się do rodziny SEO.

Social SEO?

W zachodnich krajach SEO 2.0 definiowane jest obecnie jako jedyna słuszna droga rozwoju marketingu wyszukiwarkowego. Dla jednych SEO 2.0 to zupełnie nowa jakość, dla innych zwyczajna zmiana nazwy służąca promocji i przyciągnięciu nowych klientów, będąca czymś w rodzaju biznesów budujących swój wizerunek w oparciu o trend „green”. Fakty pozostają jednak takie, że wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek oraz social mediów, w sposób istotny zmieniają się narzędzia SEO-wca chcącego zapewnić klientowi satysfakcjonującą pozycję. Rozwój SEO podąża bowiem aktualnie w stronę social, który nie jest już jedynie pusto brzmiącym terminem. To obecnie wyraz kultury usieciowionego społeczeństwa gdzie siła leży w użytkowniku, czyli motorze generującym ruch na stronach. Konsument XXI wieku dostał w swoje ręce potężne narzędzie. Jednym kliknięciem może on wyrażać swoją opinię o stronie, wpisie, filmie czy innej treści w sieci, dzieląc się swoim zdaniem z innymi w ekspresowym tempie.

W świecie wszechobecnych „like’ów” na niespotykaną dotąd skalę nastąpiła zmiana podejścia do contentu stron. Jego jakość i przystępność stała się trampoliną ich pozycji w Internecie. Co więcej, stworzyło to zapotrzebowanie na usługi typu NPRS (Net PR Synergy) znane również jako SERM lub SEO PR, będącymi strategiami zarządzania komunikatami z zakresu PR w sieci. Można powiedzieć, że czas i obycie ludzi z Internetem to dwa czynniki, które wytworzyły swoisty rodzaj filtrów, starających się podświadomie ochronić nas przed wszechobecnym naporem reklam jakie napotykamy w Internecie. Jako rozwiązanie próbuje się wykorzystywać tzw. anchor copywriting. Kilka słów, pod którymi kryje się odnośnik, jest w stanie skutecznie odstraszyć lub zachęcić użytkownika do kliknięcia w niego. Znaczenie tych zabiegów jest potwierdzone empirycznie, a jak twierdzą autorzy serwisu marketingsherpa.com, odpowiednie dobranie słów może zwiększyć CTR linku nawet o dodatkowe 8 procent.

Zmiany nie omijają również linków będących podstawowym „surowcem” wykorzystywanym w pozycjonowaniu. Mimo tego, że nadal stanowią one siłę pozycjonowanej strony, to jednak nurt zmian powoli dosięga sposobu ich pozyskiwania. Coraz większą wagę uzyskują te płynące od blogerów, z internetowych for lub serwisów społecznościowych. Również linki zdobywane poprzez błyskawicznie rozprzestrzeniające się virale potwierdzają tezę, że prawdziwie wartościowy content wdziera się na podium z większą siłą, stopniowo spychając na coraz niższą pozycję systemy wymiany linków a nawet wartość stron typu presell.

Widoczny staje się nacisk SEO na pozycjonowanie przy wykorzystaniu złożonych słów kluczowych. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, działania te mają na celu trafienie w specyficzne wymogi stawiane przez zapytania użytkowników, co w efekcie ma przynieść wyższy współczynnik konwersji. Oprócz tego złożone frazy posiadają o wiele mniejszą konkurencyjność od jednowyrazowych, czy też dwu- lub trzy wyrazowych fraz kluczowych. Należy również pamiętać, że coraz częściej użytkownicy wpisują zapytanie w taki sam sposób, w jaki zadaliby je żywej osobie. Stwarza to zapotrzebowanie na rozwój semantycznych wyszukiwarek bazujących nie za wzorem Googla na statystyce, lecz na algorytmie przetwarzania języka ludzkiego.

Długa droga jednak przed nami, zanim takowe zostaną stworzone, a nim to się stanie, język ludzki jest mozolnie przetwarzany w głowach SEOwców. Muszą oni jeszcze dogłębniej wcielać się w rolę użytkownika podczas ustalania słów kluczowych. Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście nakład pracy potrzebny do ustalenia złożonych fraz. Inwestycja ta natomiast zwraca się z nawiązką. Współczynnik konwersji dla prostych słów kluczowych wynosi około 7 procent podczas, gdy dla złożonych z 4 lub więcej wyrazów jest w stanie osiągać wynik lepszy nawet o 30 punktów procentowych.

Video SEO

Fenomenu popularności serwisów video takich jak Youtube, Vimeo czy też Metacafe nie trzeba chyba nikomu udowadniać. Ich wartość dla SEO jest najbardziej doceniana w krajach, w których łącza internetowe o znacznych przepustowościach zagościły już jakiś czas temu. Materiał video wyposażony w transkrypcję (posiada ją już Google Voice, więc kwestią czasu jest jej automatyczna wersja dla YT) oraz dobrze dobrane słowa kluczowe są w stanie wygenerować pokaźny ruch na pozycjonowanej stronie. Optymalizacja video jest zatem potężnym sprzymierzeńcem SEOwców. O sile virali wiedzą natomiast wszyscy, którzy choć raz rozmawiali ze znajomymi na temat nowego szturmującego sieć filmiku. Zwyczaj korzystania z video w celu pozycjonowania danej strony jest dobrze zakorzeniony w praktykach zachodnich. To, w kontekście zbliżającego się dużymi krokami HTML5, który posiadać ma opcję osadzania video bezpośrednio w kodzie strony, rzuca na te praktyki jeszcze korzystniejsze światło.

Mobilne SEO

W samych Stanach Zjednoczonych niemal 64 miliony osób korzysta przynajmniej raz w miesiącu z mobilnego Internetu (22,4 miliona robi to codziennie). Wśród tej całkiem pokaźnej grupy: 22 mln osób pozyskuje w ten sposób potrzebne informacje oraz najnowsze wiadomości. Mimo tego, że zastosowanie działań z zakresu SEO notuje intensywny wzrost na tym obszarze, to rynek mobilnego Internetu nie jest jeszcze gotowy i czeka na rozpowszechnienie smartphonów na świecie. Jedynie wówczas mobilne SEO będzie wykorzystywane w zadowalającym stopniu. Problemem jest również nieprzystosowanie stron do wymogów mobilnych przeglądarek, a mobilnym wyszukiwarkom również daleko jeszcze do doskonałości. W takiej sytuacji SEO może być nawet czynnikiem działającym na niekorzyść, gdyż strona wyświetlana w sposób niewłaściwy wywiera na użytkowniku o wiele bardziej negatywne wrażenie niż jej brak. Mobilne SEO jest obecnie w zalążku, bowiem funkcjonuje na słabo rozwiniętym i nie posiadającym wypracowanych standardów gruncie. Szansą na tym polu jest rozwój takich firm jak Zubibu. Ten polski start up postanowił zamiast tworzenia nowych sklepów Internetowych, skoncentrować się na dostosowywaniu już istniejących, do wymogów smartphonów. Jak na razie oferta obejmuje jedynie cztery urządzenia (iPhone /iPod Touch /iPad oraz Android) jednak prognozy mówią, że to właśnie w tym kierunku będzie rozwijał się rynek urządzeń mobilnych na całym świecie.

Subliminal SEO

Do SEO coraz częściej zagląda również psychologia. Przeprowadzony przez Google eksperyment wykazał jak wielkie znaczenie ma nasza podświadomość podczas klikania w linki. Ponieważ GMail używał nieco jaśniejszego koloru linków niż główna strona Googla postawione zostało pytanie, czy ma to jakiś wpływ na CTR jego użytkowników. Przez pewien czas odwiedzający stronę GMail'a użytkownicy przydzielani byli losowo do 40 różnych odcieni koloru niebieskiego w jakim pojawiały się na stronie linki (co istotne wpływający na CTR kontrast był niezmienny w całym eksperymencie). Wyniki były zaskakujące. „Niebieskość” linku była skorelowana wprost proporcjonalnie z osiąganym CTR natomiast jego „zieloność” działała zdecydowanie na niekorzyść tego współczynnika. Co więcej dalsze badania wykazały, że im więcej koloru czerwonego dodano do linku tym bardziej rosło jego CTR. Kiedy przestają działać „mechaniczne” sposoby na pozycjonowanie, coraz częściej SEO korzysta z dziedzin nauk takich jak socjologia czy psychologia. Na pytanie czy mają one szansę zagościć na stałe w zestawie narzędzi SEOwca można odpowiedzieć pytając retorycznie o ich skuteczność.

Augmented Reality SEO

W nieco dłuższej perspektywie przewidywany jest rozwój SEO funkcjonującego w rzeczywistości rozszerzonej. O Augmented Reality SEO - bo o nim tutaj mowa, nie można jeszcze nawet powiedzieć, że jest w powijakach, jednakże z powodzeniem można stwierdzić, iż skoro konieczność zaistnienia w sieci stworzyła SEO, to połączenie „starego” marketingu z rzeczywistością wzbogaconą doprowadzi do powstania AR SEO. Proces ten będzie naturalnym następstwem coraz ciaśniejszego oplatania naszego życia „Siecią”. Pozycjonowanie treści odnajdywanych przez ludzi w nakładanych na rzeczywistość informacjach z pewnością wprowadzi do dziedziny SEO spore zamieszanie. Kontekst lokalizacji oraz czasu ich wyświetlania z dużą dozą prawdopodobieństwa uzyska w nich bowiem kluczowe znaczenie. Można się spierać czy w takiej sytuacji linki nadal będą „walutą” sieci. Aktualnie same działania marketingowe z zakresu rzeczywistości rozszerzonej są jeszcze bardzo słabo rozpowszechnione, a inwestorzy Venture Capital dopiero niedawno dostrzegli w niej potencjał. Nie można jednak lekceważyć technologii, która znalazła swoje miejsce w niejednym rankingu tych mających mieć największy wpływ na rynki w roku 2010 i 2011.

SEO „w nas”

Wydaje się być powszechną opinia, iż SEO w krajach zachodnich różni się znacząco od tego obecnego na naszym rynku. Ignorancją jest jednak zakładanie, iż geolokalizacja ma decydujący wpływ na rodzaj stosowanych praktyk pozycjonerskich. Tym co naprawdę jest tutaj istotne, to czynnik ludzki. Ilu pozycjonerów, tyle podejść i tyle sposobów. Trudno się nie zgodzić z faktem, że świadomy istnienia skutecznych technik pozycjonowania SEOwiec będzie z nich rezygnował jedynie dlatego, że nie są one popularne w jego kraju. Jedynym funkcjonującym zatem faktycznym podziałem poza szarym, czarnym i białym kolorem kapelusza, odnoszącymi się do etyczności działań, jest podział determinowany poprzez zdolność akceptacji oraz elastyczność wykorzystywania najnowszych technologii. Nie bójmy się zatem korzystać i inwestować w rozwiązania zaczerpnięte od naszych zachodnich braci.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Jakub Ruszała

Asystent w dziale SEO/SEM w ADSEO.PL, części Grupy Adweb, zajmującej się pozycjonowaniem oraz reklamą w wyszukiwarkach.

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

"Duża gotówka, niecała stówka!" - nowa kampania produktowa Kasy Stefczyka

6 marca 2017 r. ruszyła nowa kampania Kasy Stefczyka. Tym razem bohaterowie znani z poprzednich spotów ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...