Zamknij
Relacje

Media w świecie dzieci – czyli wszystko o konsumpcji mediów przez dzieci

Katarzyna Harmata, 2009-09-07 05:21:23

Jak dzieci oglądają telewizję? Czy są jej świadomymi odbiorcami? Czego szukają w Internecie i jakie tytuły prasowe są dla nich interesującą lekturą? Na te i wiele innych pytań uzyskaliśmy odpowiedzi na konferencji poświęconej konsumpcji mediów przez dzieci, która odbyła się 6 listopada 2008r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Sympozjum było pierwszym na tak dużą skalę spotkaniem prezentującym zagadnienia marketingu dziecięcego: nowości, trendy oraz skuteczne techniki komunikacji i promocji w Internecie, prasie i telewizji. Organizatorzy zaprosili do dyskusji prawdziwych ekspertów w swojej dziedzinie. Gościem specjalnym był Neil Ross Russell, Dyrektor zarządzający kanałami dziecięcymi BBC Chanel.

Co młodych i dzieci ‘kręci’ w sieci?

Ania ma 12 lat. Budzi się zwykle o 7 rano. Szybko je śniadanie i przygotowuje się do wyjścia do szkoły. Jednak zawsze znajdzie czas aby sprawdzić pocztę na swoich 2 profilach społecznościowych. A nóż będzie tam jakaś nowa wiadomość. W drodze do szkoły słucha mp4, na przerwach ogląda na niej filmy. Po powrocie do domu od razu ‘odpala’ komputer, a dobiegająca z niego muzyka towarzyszy jej przy odrabianiu prac domowych … Oto dzień przeciętnego nastolatka. Internet, komputer i muzyka – to główne składowe życia dzisiejszej młodzieży. To co dla starszych wydaje się nieprawdopodobne dla nich jest ‘chlebem powszechnym’. Potrafią godzinami gapić się w monitor. Komputer przejął funkcje innych sprzętów domowych. Jest dla nich narzędziem do komunikacji, słuchania muzyki, oglądania filmów, odrabiania lekcji, czy ściągania plików z sieci. Jednak młodzi ludzie nie są w stosunku do Internetu bezkrytyczni. Są jego poważnymi cenzorami. Coś może być cool lub nudne, a do serwisów uznawanych za nudne, młodzi konsumenci nie powracają. Należy być świadomym, jak się NIE komunikować z takimi odbiorcami - zastrzegał pierwszy prelegent konferencji - Dominik Kazanowski, prezes Xevin Consulting . Młodzi ludzie nie lubią niczego ‘musieć’. Internet daje im właśnie to poczucie wolności – poczucie, że są poza kontrolą rodziców. Sieciowe marki młodych to głównie: Google, Mozilla, gg, grono.net, youtube, skype, allegro.pl czy pudelek.

A więc co dzieci w sieci kręci?

Przede wszystkim informacje o swoich zainteresowaniach. Dzieci udzielają się na wszelkich forach dyskusyjnych, przesyłają swoje zdjęcia, komentują zdjęcia innych. Równą popularnością cieszą się strony ich ulubionych artystów oraz serwisy plotkarskie. Warte zauważenia jest również zjawisko, iż coraz młodsi użytkownicy korzystają z serwisów randkowych. Flirtują, lecz raczej się za ich pomocą nie umawiają. Jest to bardziej narzędzie służące im do dowartościowania się. Nie powinien również dziwić fakt, iż w związku z rozwojem psychicznym i fizycznym dzieci szukają ‘potrzebnych’ im informacji na stronach erotycznych. Jeden obraz wart jest tysiąca słów? Do młodych należy przemawiać obrazkami. Komunikacja z nimi powinna odbywać się w oparciu o ikony i język bardziej symboliczny niż opisowy. Zdają sobie z tego sprawę popularne w tej grupie witryny, wykorzystując niezbyt skomplikowane interface’y. Dorośli nie powinni pozostawiać dzieci bez opieki przy komputerze, gdyż nie mają one świadomości, iż podając swoje dane udostępniają je innym. Mają po prostu inne myślenie o prywatności.  

 

Media w świecie dzieci – czyli wszystko o konsumpcji mediów przez dzieci

 

Urodzeni z myszką w dłoni

Dzieci radzą sobie z obsługą komputera lepiej od swoich rodziców. Zapewne wynika to z faktu, iż wg badań z Internetu korzystają już dzieci poniżej 4 roku życia. Dzieci i młodzież to ¼ użytkowników Internetu w Polsce. W naszym kraju komputer jest nadal najpopularniejszym i najatrakcyjniejszym dla młodych użytkowników sprzętem domowym. – To prawda - powiedziała mi sąsiadka z krzesła obok – Mój syn jak szedł do pierwszej komunii, to oprócz książeczki do modlenia i łańcuszka, do poświęcenia przyniósł laptopa… Na świecie trend komputera powoli zanika. W Stanach np. dzieci chętniej powracają do gier planszowych niż tych on-line – komentował kolejny prelegent Jarosław Pawlak. Wszelkie mody tak szybko jak się pojawiają, tak szybko znikają. Coś jest modne dopóki ktoś nie wymyśli czegoś nowego. Jeszcze 2-3 lata temu renesans przeżywały wszelkie poczty internetowe. Dziś e-mail przechodzi do lamusa a jego miejsce zajmują portale społecznościowe. To właśnie przez nie większość dzieci przesyła swoją korespondencję. Internet służy do ‘ekshibicjonizmu’ – służy do pokazania się, nawiązywania kontaktów. Najczęstszą formą aktywności młodych ludzi w Internecie jest pisanie i czytanie blogów innych internautów. Niesamowicie popularne jakiś czas temu chaty odchodzą już do lamusa na rzecz gier on-line. Dzieci mają tendencje do przenoszenia relacji ze świata rzeczywistego do fikcyjnego – dodał Pawlak – dlatego nie możemy ściśle określić gdzie jest granica między Internetem a rzeczywistością. Tendencję taką wykazują przede wszystkim dziewczynki, które wiele czasu poświęcają na budowanie galerii zdjęć i opisu własnej osoby. Chłopcy za to komunikują się między sobą grając w gry internetowe. Młodzi konsumenci są bardzo wrażliwi na nieszczerość i obłudę. Nie dają sobie wmówić byle czego, a wszelkie opinie ekspertów podszywających się pod zwykłego użytkownika wyłapują niemal natychmiast. Nie da się wobec nich przeprowadzić brutalnych działań marketingowych. Tu potrzebny jest umiar i subtelność.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Katarzyna Harmata

Ostatnie artykuły tego autoraPrzyjaciel Wrocławia czyli przyjaźń po polsku

29 2008r.  października na jednej z sal gimnastycznych warszawskiego gimnazjum, zamiast zwykłych zajęć wf-u odbyła się ...

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...