Zamknij
Social Media - M jak Mobile

Mobilny boom

12Wrzesień2012

Autor: Paweł Gębusiak, Tagi: Mobilny BOOM,CEEMobilny boom

Dynamiczny wzrost mobilnego internetu jest jednym z najbardziej wyrazistych zjawisk na rynku online w Europie Środkowo-Wschodniej. Średni udział odsłon mobilnych w regionie CEE zwiększył się w 2011 roku ponad dwuipółkrotnie. Chociaż mobilna rewolucja jest jeszcze przed nami, taki wynik to dobry prognostyk dalszego rozwoju mobilnego internetu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zapowiedź kolejnych wyzwań dla reklamy mobilnej, m-commerce oraz m-płatności.

Z raportu Do you CEE, przygotowanego przez Gemius we współpracy z IAB Europe, wynika, że internauci z Europy Środkowo-Wschodniej coraz chętniej wymieniają tradycyjne telefony komórkowe na smartfony. Trend ten widoczny jest głównie w krajach bałtyckich. W Estonii czy na Litwie udział odsłon mobilnych wzrósł w ciągu 12 miesięcy 2011 roku ponad sześciokrotnie (źródło: gemiusTraffic, styczeń-grudzień 2011). Tablety i smartfony stają się zatem coraz bardziej docenianym przez marketerów kanałem komunikacji z klientami. Dlatego właśnie główni gracze rynku e-commerce w regionie CEE – Allegro, Slevomat, Biglion czy Groupon – już posiadają aplikacje mobilne, zachęcające klientów do zakupu różnych produktów lub usług za pośrednictwem platform mobilnych.

Turcja i Litwa to kraje, w których potencjał mobilnego internetu jest największy. Podczas gdy średnia liczba odsłon generowanych przez urządzenia mobilne w całym regionie CEE wyniosła 6% (wg danych gemiusTraffic za czerwiec 2012 r.), w Turcji wynik ten był ponad dwukrotnie większy. Na Litwie natomiast wskaźnik ten przekroczył próg 10%.

Mimo że udział komputerów w liczbie generowanych odsłon jest w dalszym ciągu nieporównywalnie wyższy, internet mobilny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotowuje systematyczny wzrost. Ruch na stronach internetowych, za który odpowiadają urządzenia z systemem Android lub iOS, nie przekracza 1% ogólnej liczby odsłon dokonywanych w regionie CEE, ale ten sposób konsumowania treści internetowych zdecydowanie zyskuje na znaczeniu. W ciągu ubiegłego roku udział odsłon generowanych z urządzeń mobilnych wzrósł w tej części globu aż czterokrotnie.

Najpopularniejszym systemem operacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej jest Android. Pod jego kontrolą pracuje wiele produktów znanych producentów w tym m.in.: Samsung, Motorola, HTC czy LG. Według badania gemiusTraffic za czerwiec 2012 roku, prawie 50% wszystkich mobilnych odsłon w regionie CEE wygenerowanych zostało właśnie przez urządzenia z Androidem. System ten jest szczególnie popularny na Słowacji, Węgrzech i Białorusi, gdzie wskaźnik mobilnych odsłon pochodzących z telefonów pracujących na Androidzie przekroczył 55%.

Drugą pozycję w rankingu systemów operacyjnych odpowiedzialnych za największy ruch na stronach mobilnych zajmuje iOS. Urządzenia z tym oprogramowaniem odpowiadają za 35% aktywności w sieci. Biorąc pod uwagę fakt, że iOS jest używany tylko na smartfonach i tabletach firmy Apple, wynik ten należy postrzegać jako potwierdzenie silnej pozycji „nadgryzionego jabłka” w regionie CEE. iOS jest najbardziej rozpowszechniony w Turcji, Chorwacji i Estonii (urządzenia działające pod systemem Apple odpowiadają za około 55% odsłon generowanych na stronach mobilnych w tych krajach).

W krajach gdzie numerem 1 wśród producentów urządzeń mobilnych jest Nokia – tj. na Białorusi i Ukrainie – na znaczeniu zyskuje Symbian. Na rynkach tych udział odsłon generowanych z urządzeń działających pod kontrolą tego systemu operacyjnego wynosi około 25%. Dla porównania, średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej jest bliska 15%.

Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Windows 7 – jego udział w liczbie odsłon mobilnych w regionie CEE nie przekracza 1% (zgodnie z gemiusTraffic dane za czerwiec 2012).
 


stały link | blip |

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Firmowy wyjazd integracyjny – przyjemność czy obowiązek?

Ponad 60% pracowników traktuje firmowe wyjazdy integracyjne jako przyjemność - wynika z badania przeprowadzonego przez portal ...

Kampania promująca ofertę dla rynku SOHO w T-Mobile

Ruszyła kolejna odsłona kampanii reklamowej skierowanej do małych i średnich przedsiębiorstw, w ramach której operator zaprezentuje ...

Filantropia coraz bardziej modna

Mnożą się dobroczynne gesty bogatych ludzi. Pod koniec czerwca jeden z najbogatszych Chińczyków zakupił w Nowym ...

,,Przywykliśmy raczej na politykę narzekać. Jednak, że w obszarze komunikacji polityka potrafi wykorzystywać pewne narzędzia i taktyki jako pierwsza, a przez to również kreować trendy. " - Konrad Ciesiołkiewicz