Zamknij
Social Media - M jak Mobile

Mobilny boom

12Wrzesień2012

Autor: Paweł Gębusiak, Tagi: Mobilny BOOM,CEEMobilny boom

Dynamiczny wzrost mobilnego internetu jest jednym z najbardziej wyrazistych zjawisk na rynku online w Europie Środkowo-Wschodniej. Średni udział odsłon mobilnych w regionie CEE zwiększył się w 2011 roku ponad dwuipółkrotnie. Chociaż mobilna rewolucja jest jeszcze przed nami, taki wynik to dobry prognostyk dalszego rozwoju mobilnego internetu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zapowiedź kolejnych wyzwań dla reklamy mobilnej, m-commerce oraz m-płatności.

Z raportu Do you CEE, przygotowanego przez Gemius we współpracy z IAB Europe, wynika, że internauci z Europy Środkowo-Wschodniej coraz chętniej wymieniają tradycyjne telefony komórkowe na smartfony. Trend ten widoczny jest głównie w krajach bałtyckich. W Estonii czy na Litwie udział odsłon mobilnych wzrósł w ciągu 12 miesięcy 2011 roku ponad sześciokrotnie (źródło: gemiusTraffic, styczeń-grudzień 2011). Tablety i smartfony stają się zatem coraz bardziej docenianym przez marketerów kanałem komunikacji z klientami. Dlatego właśnie główni gracze rynku e-commerce w regionie CEE – Allegro, Slevomat, Biglion czy Groupon – już posiadają aplikacje mobilne, zachęcające klientów do zakupu różnych produktów lub usług za pośrednictwem platform mobilnych.

Turcja i Litwa to kraje, w których potencjał mobilnego internetu jest największy. Podczas gdy średnia liczba odsłon generowanych przez urządzenia mobilne w całym regionie CEE wyniosła 6% (wg danych gemiusTraffic za czerwiec 2012 r.), w Turcji wynik ten był ponad dwukrotnie większy. Na Litwie natomiast wskaźnik ten przekroczył próg 10%.

Mimo że udział komputerów w liczbie generowanych odsłon jest w dalszym ciągu nieporównywalnie wyższy, internet mobilny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotowuje systematyczny wzrost. Ruch na stronach internetowych, za który odpowiadają urządzenia z systemem Android lub iOS, nie przekracza 1% ogólnej liczby odsłon dokonywanych w regionie CEE, ale ten sposób konsumowania treści internetowych zdecydowanie zyskuje na znaczeniu. W ciągu ubiegłego roku udział odsłon generowanych z urządzeń mobilnych wzrósł w tej części globu aż czterokrotnie.

Najpopularniejszym systemem operacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej jest Android. Pod jego kontrolą pracuje wiele produktów znanych producentów w tym m.in.: Samsung, Motorola, HTC czy LG. Według badania gemiusTraffic za czerwiec 2012 roku, prawie 50% wszystkich mobilnych odsłon w regionie CEE wygenerowanych zostało właśnie przez urządzenia z Androidem. System ten jest szczególnie popularny na Słowacji, Węgrzech i Białorusi, gdzie wskaźnik mobilnych odsłon pochodzących z telefonów pracujących na Androidzie przekroczył 55%.

Drugą pozycję w rankingu systemów operacyjnych odpowiedzialnych za największy ruch na stronach mobilnych zajmuje iOS. Urządzenia z tym oprogramowaniem odpowiadają za 35% aktywności w sieci. Biorąc pod uwagę fakt, że iOS jest używany tylko na smartfonach i tabletach firmy Apple, wynik ten należy postrzegać jako potwierdzenie silnej pozycji „nadgryzionego jabłka” w regionie CEE. iOS jest najbardziej rozpowszechniony w Turcji, Chorwacji i Estonii (urządzenia działające pod systemem Apple odpowiadają za około 55% odsłon generowanych na stronach mobilnych w tych krajach).

W krajach gdzie numerem 1 wśród producentów urządzeń mobilnych jest Nokia – tj. na Białorusi i Ukrainie – na znaczeniu zyskuje Symbian. Na rynkach tych udział odsłon generowanych z urządzeń działających pod kontrolą tego systemu operacyjnego wynosi około 25%. Dla porównania, średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej jest bliska 15%.

Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Windows 7 – jego udział w liczbie odsłon mobilnych w regionie CEE nie przekracza 1% (zgodnie z gemiusTraffic dane za czerwiec 2012).
 


stały link | blip |

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Akcja filmowa „LifeACT” Philips Polska

Akcja filmowa „LifeACT” Philips Polska

Philips Polska we współpracy z OS3 stworzył nowatorski projekt LifeACT. Kluczowymi elementami kampanii będzie przeprowadzenie dwóch ...

Assessment Center - badanie kompetencji pracowniczych

Assessment Center - badanie kompetencji pracowniczych

Assessment center to skuteczna metoda badania kompetencji pracowniczych, która ze względu na dużą efektywność jest coraz ...

FOKUS TV promuje letnią ramówkę

FOKUS TV promuje letnią ramówkę

3 lipca rozpoczyna się informacyjna kampania promocyjna letniej ramówki FOKUS TV. Reklamy pojawią się na nośnikach ...

Młdzi ludzie za pomocą zdjęć publikowanych w serwisach społecznościowych nie tylko pokazują kim są, ale przede wszystkim mają świadomość bycia medium - Natalia Hatalska, blogerka.

Linki sponsorowane

A4-TECH ADATA Acer Alan Alpine Ansmann Arkas B+W BenQ Benro Cabletech Canon Case Logic Celestron Creative Labs Denon Duracell EMTEC Edbak Eltax Energizer Epson Ferguson Fuji Genius GoPro Goodram Goodrive HP Hama Hoya Hyundai Intenso JVC Jamo Kingston LG Logitech Lowepro Manfrotto Manta Media-Tech Metz Microlab Modecom Natec Nikon Olympus Orion PQI Panasonic Patriot Pentax Philips Pioneer President Pretec Qoltec Reflecta Rollei Samsung SanDisk Sanyo Sony Tamrac Tamron TechnoLine Thomson Tiffen Toshiba Tracer